سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بر رعایت اصولی و استفاده صحیح از شوینده ها و مواد ضدعفونی در نظافت منازل هنگام خانه تکانی به ویژه در دوران کرونا تأکید کرد.

روش استفاده صحیح از شوینده ها و مواد ضدعفونی هنگام خانه تکانی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا؛،عبدالجبار ذاکری گفت: نظافت و ضدعفونی سطوحی در خانه که تماس زیادی با آنها دارید، یکی از اقدامات احتیاطی مهم برای کاهش ریسک ابتلا به کرونا است.

ذاکری ابراز کرد: از دستورالعمل‌های مندرج بر روی محصولات نظافتی برای استفاده صحیح و ایمن، پیروی کنید؛ این دستورالعمل‌ها شامل انجام اقدامات احتیاطی هستند که در زمان استفاده، باید مدنظر قرار دهید؛ مانند پوشیدن دستکش و اطمینان از اینکه جریان هوای خوبی در خانه برقرار باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که برای نظافت و ضدعفونی سطوح از چه موادی باید استفاده نمود، اظهار کرد: اگر سطح موردنظر آلوده است، ابتدا با صابون یا مواد شوینده و آب پاک کنید؛ سپس از یک ماده ضدعفونی کننده حاوی الکل (۷۰ درصد) یا سفید کننده، استفاده نمایید، سرکه و دیگر محصولات طبیعی، توصیه نمی‌شوند.

ذاکری عنوان کرد: در بسیاری از مناطق، اسپری‌ها یا دستمال‌های ضدعفونی کننده ممکن است در دسترس نباشند؛ در چنین مواردی، نظافت را با آب و صابون انجام دهید؛ راه‌حل‌هایی چون سفیدکننده‌های خانگی رقیق شده نیز می‌توانند برای پاک کردن برخی سطوح به کار روند.

وی نحوه شست و شوی لباس‌ها در خانه را مستلزم رعایت اصول مهمی دانست و تصریح کرد: ملحفه‌ها، حوله‌ها و لباس‌ها را به طور مداوم تمیز کنید؛ لباس‌ها و سایر اقلام را تکان ندهید تا احتمال پخش ویروس از طریق هوا را به حداقل برسانید؛ این اقلام را با صابون یا مواد شوینده دیگر و با استفاده از آب با بیشترین دمای توصیه شده، بشویید و سپس آنها را به طور کامل خشک کنید؛ این دو اقدام در کشتن ویروس‌ها مفید هستند، سپس بلافاصله دست‌ها را با آب و صابون بشویید یا از ژل‌های الکل‌دار استفاده کنید و سطل یا کیسه لباس‌های کثیف را نیز شسته یا ضدعفونی کنید، بهتر است اقلام کثیف را در کیسه‌های یکبار مصرف نگهداری کنید.

رئیس مرکز بهداشت استان ادامه داد: رعایت ایمنی هنگام کار، شرط اول است؛ اگر پای نردبانتان بلغزد، روی سرامیک های خیس سر بخورید، دستتان را ببرید یا بر اثر استشمام بخارات سمّی مواد شوینده، با مشکل تنفسی روبرو شوید، خانه تکانی ممکن است تا خود سال تحویل و حتی سیزده به در به تعویق بیفتد.

ذاکری ضمن تأکید بر مراقبت از خود در هنگام استفاده از مواد شوینده قوی، اذعان کرد: بیماری کووید-۱۹ یک بیماری ویروسی تنفسی است؛ این بیماری به طور مستقیم، بر سیستم تنفسی به ویژه ریه تأثیر می گذارد. از طرف دیگر استفاده بیش از اندازه از مواد شوینده قوی، ترکیب مواد شوینده با همدیگر و حتی با آب و مواردی از این دست، می تواند منجر به التهاب ریه شود؛ بنابراین استفاده از ماسک در زمان مصرف این مواد و همچنین برقراری تهویه هوا بسیار اهمیت دارد.

وی اذعان داشت: بیماران مبتلا به کووید در دوران نهفتگی یا نقاهت بیماری، در صورت استفاده از مواد شوینده و ضدعفونی کننده، ممکن است دچار حملات سرفه ناشی از التهاب و تحریک مجاری هوایی شوند؛ پس باید در صورت لزوم، با احتیاط و رعایت نکات لازم استفاده شوند.

ذاکری افزود: با توجه به ماهیت مزمن برخی از آثار تماس با مواد شیمیایی، ممکن است در سال‌های آتی شاهد ایجاد مشکلاتی در سلامت افراد باشیم؛ بنابراین دقت در استفاده از این مواد و رعایت موازین بهداشتی و ایمنی، بسیار اهمیت دارد.

وی یادآور شد: ساختار اغلب این مواد شیمیایی، به دلیل ماهیت عملکردی آن‌ها (لکه بری و سفید کنندگی و ضدعفونی کردن سطوح) برگرفته از مواد شیمیایی با پایه اسیدی یا بازی مانند آمونیاک است که محرک بوده و تماس پوستی یا مواجهه استنشاقی با آن‌ها سبب ایجاد تأثیرات مخرب بر روی سیستم‌های مختلف بدن انسان می‌شود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان عنوان کرد: هرگز کودکان را با مواد شوینده تنها نگذارید، نگهداری مواد شوینده در محل مناسبی دور از دسترس کودکان، تأکید می گردد؛ نگهداری این مواد در آشپزخانه و کابینت‌های پایینی احتمال خطر مسمومیت کودکان با این مواد را افزایش می‌دهد.

ذاکری اظهار کرد: استفاده از دستکش و عینک هنگام کار با مواد جرم گیر و سفید کننده، الزامی است تا مانع تماس پوستی و پاشیدن قطرات این مواد به داخل چشم شود. در هنگام کار با شوینده‌ها نیز با توجه به خاصیت چربی زدایی آن‌ها، استفاده از دستکش برای جلوگیری از خشکی پوست دست، ضرورت دارد.

وی اضافه کرد: هنگام استفاده از این مواد برای نظافت مکان‌های سربسته مانند دستشویی و توالت، حتماً باید پنجره را باز کرد و در صورت عدم وجود پنجره، باید درب را باز گذاشت و سیستم تهویه روشن شود تا از تجمع بخارات این مواد در محیط، کاسته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha