سلامت نیوز: استاد دانشگاه تهران و رییس هیات مدیره "انجمن ارزیابی محیط زیستی ایران" درباره تله کابین ناهارخوران گرگان گفت:« اینکه می گویند در طرح تله کابین ناهارخوران، درختی قطع نخواهد شد دروغ محض است و میزان تخریب جنگل این پروژه بسیار بالا است و اگر گزارش ارزیابی محیط زیستی این طرح، بی طرفانه و بدون رانت و لابی و صرفا با روش های علمی تهیه شود امکان ندارد با آن موافقت شود.»

اگر مطالعات ارزیابی "تله کابین ناهارخوران" به درستی و علمی انجام شود، این طرح رد خواهد شد

سلامت نیوز: استاد دانشگاه تهران و رییس هیات مدیره "انجمن ارزیابی محیط زیستی ایران" درباره تله کابین ناهارخوران گرگان گفت:« اینکه می گویند در طرح تله کابین ناهارخوران، درختی قطع نخواهد شد دروغ محض است و میزان تخریب جنگل این پروژه بسیار بالا است و اگر گزارش ارزیابی محیط زیستی این طرح، بی طرفانه و بدون رانت و لابی و صرفا با روش های علمی تهیه شود امکان ندارد با آن موافقت شود.»

    

به گزارش سلامت نیوز مجید مخدوم استاد و موسس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران، دکترای ارزیابی اثرات محیط زیست و تعیین ظرفیت برد از دانشگاه ماکواری سیدنی که نگارش بیش از ۶۷ مقاله  ISI  را در کارنامه خود دارد در گفت وگو با "سلامت نیوز" درباره طرح تله کابین ناهارخوران گرگان گفت:« ارزیابی محیط زیستی طرح تله کابین ناهارخوران، با هر روشی که انجام شود تایید نخواهد شد و ساخت آن در مکان کنونی رد می شود؛ مگر اینکه با فشار و لابی بخواهند نتیجه مطالعات علمی را تغییر دهند.»

او افزود:« در ارزیابی یکی از مسائلی که در ماتریکس ها طرح می شود "جنگل زدایی" است. وقتی شما پایه دکل را می گذارید حداقل مساحتی که تخریب می شود 200 متر است. حالا حساب کنید ببینید چند دکل در این طرح قرار است نصب شود؛ آنوقت میزان تخریب به دست می آید.»  

رئیس هیات مدیره انجمن ارزیابی محیط زیست ایران هشدار داد:« اینکه می گویند در این طرح درختی قطع نخواهد شد دروغ محض است و میزان تخریب جنگل این پروژه بسیار بالا است.»

مخدوم تاکید کرد:« من با طرح تله کابین ناهارخوران گرگان صد در صد مخالفم؛ چرا که میزان تخریب جنگل و شعاع نفوذ آن، بسیار بیشتر از مساحت 5 هکتار تله کابین خواهد بود. این ها همه باید در ارزیابی محیط زیستی محاسبه شود که اگر درست محاسبه شود تخریب بسیار بالا است و هرگز با اجرای آن در آن نقطه جنگلی موافقت نخواهد شد.»

این استاد دانشگاه تهران همچنین گفت:« سرلوحه کار در کمیته فنی ارزیابی این است که طرح گردشگری داخل هیرکانی حتما باید "ارزیابی اثرات محیط زیستی" داشته باشد.»

مخدوم یادآوری کرد:« اگر بخواهند پروژه تله کابین را قانونی پیش ببرند باید آنرا در کمیته ارزیابی سازمان بررسی کنند؛ چرا که این طرح در کمیسیون ماده 2 و شورایعالی شهرسازی ومعماری رد شده است.»  

طرح تله کابین ناهارخوران گرگان با پیشنهاد شهرداری و شورای شهر چهارم گرگان مطرح شد. این طرح با کوچک کردن سطح اشغال به زیر 5 هکتار و دادن اطلاعات نادرست، توانست مجوز سازمان های متولی و شورایعالی جنگل ومرتع را از آن خود کند. اما از همان ابتدا، با مخالفت کارشناسان و کنشگران محیط زیست مواجه شد.

کارشناسان مخالف این طرح تاکید داشتند که علاوه بر از دست رفتن بخش بزرگی از منطقه جنگلی ناهارخوران که زیستگاه گونه های ارزشمند و کمیاب است این طرح اساسا نه با هدف توسعه گردشگری که در راستای منفعت شخصی عده ای از افراد زمین دار در منطقه است که برخی نیز دستی در مدیریت های شهری و استانی وقت دارند. اما موافقان معتقدند که این طرح می تواند در جذب و نگه داشتن گردشگر در استان گلستان بسیار موثر و برای مردم منطقه پول ساز باشد.

کار تا آنجا پیش رفت که با اعتراض 50 نفر از استاندان دانشگاه منابع طبیعی گرگان و نیز 128 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه های استان گلستان، در "شورایعالی شهرسازی ومعماری مورد بازبینی قرار گرفت.

این شورا پس از تشکیل چند جلسه و دریافت اطلاعات از دو طرف ماجرا و با حضور نمایندگان سازمان های "حفاظت محیط زیست" و "جنگل ها ومراتع وآبخیزداری"، مصوبه ای را تصویب کرد که بر اساس آن باید مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی این طرح تهیه و نظر نهایی توسط "کمیته ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شود.

اما در روزهای اخیر و با سفر سیدابراهیم رییسی به گلستان، تحرک های زیادی برای کلنگ زنی این طرح مشاهده شد که با ایستادگی فرزانه صادق مالواجرد معاون وزیر راه وشهرسازی و دبیر شورایعالی شهرسازی ومعماری ایران و نیز حسن اکبری سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست عملی نشد؛ اما مقرر شد انجام ارزیابی با ارسال دو نماینده در روزهای آتی به گلستان صورت بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha