چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 336875

سلامت نیوز :موضوع ادغام سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان منابع طبیعی از 42سال پیش تا به حال ادامه داشته و هنوز مخالفان سرسختی در بدنه کارشناسان و فعالان منابع طبیعی و محیط‌زیست کشور دارد. نامه اخیر رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به رئیس‌جمهوری نیز جانی تازه به‌احتمال ادغام 2سازمان دمید. اما مسئله این است که باید برای حفاظت از محیط‌زیست، جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور بیش از آنکه ساختار یکدست شود، نگاه‌ها کارشناسانه و دلسوزانه باشد.

ادغام یا جدایی، مسئله این نیست

4دهه کش و قوس
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،ادغام 2سازمان حفاظت از محیط‌زیست و جنگل‌ها، دهه‌هاست که به‌عنوان یک ایده مطرح شده است. اواخر سال۱۳۵۸ با حکم شورای انقلاب، سازمان جنگل‌ها با سازمان حفاظت محیط‌زیست ادغام و زیرمجموعه سازمان حفاظت محیط‌زیست شد اما این ادغام دیری نپایید و کمتر از یک سال بعد، 2سازمان از هم جدا شدند. طی 4دهه‌ای که از این ادغام می‌گذرد، همواره موضوع یکی شدن 2سازمان مطرح بوده است تا اینکه 22دی امسال علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با درخواست رسمی از رئیس‌جمهور خواستار اجرای این ادغام شد.

تضاد مأموریت‌ها
طبق آنچه در اصول قوانین بالادستی از قانون اساسی تا قوانین برنامه توسعه و بودجه‌های سالانه دولت عنوان شده، ماموریت‌های محوله سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان منابع طبیعی جز در موارد محدود دارای تضاد است. جنگل‌ها و پهنه‌های زیستی به‌عنوان کانون‌های اصلی تنوع زیستی شناخته می‌شوند اما سازمان محیط‌زیست در مناطق 4گانه حفاظت شده، مأمور حفاظت از این عرصه‌هاست.

مناطق تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست در قالب ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره شامل ۲۶پارک ملی، ۳۵ اثر طبیعی ملی، ۴۲پناهگاه و ۱۵۰منطقه حفاظت‌شده هستند که شکار در آنها ممنوع است و به‌طور ویژه حفاظت می‌شوند.  در عین حال مناطق تحت حفاظت سازمان منابع طبیعی، شامل 83درصد وسعت کشور می‌شود که 14میلیون آن جنگل، ۸۴میلیون هکتار مرتع و ۳۲میلیون هکتار بیابان است.

ماهیت ماموریت‌های سازمان منابع طبیعی علاوه بر حفاظت این عرصه‌ها، انجام اقدامات اجرایی و عملیاتی برای توسعه جنگل، اجرای عملیات آبخیز و توسعه آب‌های زیرزمینی، توسعه کاشت درختان برای صنایع چوبی کشور و حمایت از طرح‌های مرتعداری و آبخیزداری برای چرخه دامداری و کشاورزی کشور است.

دیدگاه 2مسئول
علی سلاجقه،  رئیس سازمان محیط‌زیست در نامه‌ای که اخیرا به رئیس‌جمهور نوشته، عنوان کرده که «یکی از موضوعات مهم و بالمطالبه برای جوامع نخبگان و بدنه کارشناسی کشور که می‌تواند نظر حتی شهروندان را نسبت به دولت مردمی و انقلابی بسیار مناسب گرداند، موضوع ادغام 100درصدی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در همین جایگاه معاون رئیس‌جمهور باشد. چنانچه صلاح می‌فرمائید عنوان نیز سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی باشد.»

در بهمن امسال رئیس‌جمهور درباره این درخواست دستور داد که «موضوع در سازمان استخدامی و امور اداری کشور بررسی شود». در عین حال سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی درباره این درخواست گفت: این یک درخواست بوده و برداشت من این است که به‌دلیل نوع ماموریت‌های سازمان محیط‌زیست که بیشتر ماموریت‌های نظارتی و حاکمیتی است و  بسیار با اهمیت بوده با نوع مأموریتی که سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری دارد که عملیاتی و اجرایی است متفاوت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha