پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 336933

سلامت نیوز:دانشمندان راه‌حل جدیدی برای درمان عفونت کووید-۱۹ با استفاده از یک ماده بیولوژیکی یافتند.

دانشمندان درمان جدیدی برای کووید کشف کردند

سلامت نیوز به گزارش به نقل از ایسنا، بر اساس آخرین نتایج تحقیق جدید دانشمندان ماده‌ای یافتند که از تولیدمثل سارس-کوو-۲ جلوگیری می‌کند همچنین محافظی در برابر آلوده شدن سلول‌های ریه انسان است.

محققان در مرکز پزشکی سیدرز-ساینای ایالات‌متحده برای  این آزمایش از مواد بیولوژیکی استفاده کردند که توسط سلول‌های پوست انسان دوباره مهندسی شده‌اند.

تاکنون روش‌های موجود درمان کووید-۱۹ عمدتا بر جلوگیری از تکثیر ویروس متمرکز بوده است. با این حال، دانشمندان ادعا کرده‌اند که درمان جدید از تکثیر جلوگیری و از بافت نیز محافظت یا آن را ترمیم می‌کند که عملکرد مهمی است زیرا کووید-۱۹ می‌تواند علائمی را ایجاد کند که مدت‌ها پس از رفع عفونت ویروسی بر بیماران تاثیر می‌گذارد.

درمان بالقوه بررسی شده در این مطالعه توسط دانشمندان با استفاده از سلول‌های پوستی به نام فیبروبلاست‌های پوستی ایجاد شد.

محققان سلول‌ها را برای تولید وزیکول‌های خارج سلولی (EVs) مهندسی کردند، نانوذراتی که به‌عنوان یک سیستم ارتباطی بین سلول‌ها و بافت‌ها عمل می‌کنند. مهندسی این فیبروبلاست‌ها به آنها اجازه می‌دهد EVs  که محققان آن را «ASTEX» نامیدند با توانایی ترمیم بافت ترشح شوند.

در آزمایش‌های قبلی، محققان نشان دادند که ASTEX می‌تواند بافت قلب، بافت ریه و آسیب عضلانی را در موش‌های آزمایشگاهی ترمیم کند.

هنگامی که همه‌گیری کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰ آغاز شد، محققان به بررسی اینکه آیا ASTEX می‌تواند به عنوان درمان علیه سارس-کوو-۲ استفاده شود، روی آوردند.

این مطالعه از طریق همکاری با محققان دانشگاه کالیفرنیا، اس آنجلس (UCLA) انجام شد. محققان این دانشگاه، ASTEX را روی سلول‌های اپیتلیال ریه انسان، سلول‌هایی که مجرای ریوی را پوشش می‌دهند و هدف عفونت سارس-کو-۲هستند، آزمایش کردند.

آنان کشف کردند که ASTEX از راه‌اندازی یک فرآیند التهابی که می‌تواند منجر به مرگ سلولی شود جلوگیری می‌کند. سلول‌های درمان‌شده با ASTEX نیز نوعی پروتئین به نام ACE که سارس-کوو-۲ ممکن است برای آلوده کردن سلول‌ها استفاده کند را کمتر تولید کردند.

سپس این گروه درمان بالقوه را با رمدسیویر، دارویی که در حال حاضر برای درمان کووید-۱۹ استفاده می‌شود، مقایسه کرد و دریافت که رمدسیویر تولید ACE را مهار نمی‌کند. در عوض، رمدسیویر از چسبیدن ویروس به پروتئینی به نام ACE۲ جلوگیری می‌کند. بنابراین ASTEX  ممکن است راه دیگری برای جلوگیری از ورود ویروس به سلول‌ها ارائه دهد.

ویروس‌ها تشکیلاتی برای ورود به سلول‌ها ندارند بنابراین از پروتئین‌ها استفاده می‌کنند. ما معتقدیم هدف قرار دادن پروتئین‌های ACE تنها راهی است که سارس-کو-۲ به سلول‌ها نفوذ کرده، اطلاعات ژنتیکی را ربوده و در بدن تکثیر می‌شود.

نتایج این تحقیق در نشریه Biomaterials and Biosystems منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha