در جامعه ای که «بکش و خوشگلم کن» نقل زبان شده است، جایگاه دستگاه های جوان ساز کجاست، چقدر تاثیرگذارند، چه افرادی گزینه مناسب برای انجام این روش ها هستند، دکتر سیمین ابراهیم زاده متخصص پوست، مو و زیبایی در این رابطه گفت و گوی خواندنی با سلامت نیوز داشته‌اند که در ادامه می‌خوانید.

رایج ترین دستگاه‌های جوان سازی پوست در ایران

آیا استفاده از دستگاه های جوان ساز راه حل درستی برای زیباسازی و جوان نگاه داشتن پوست است؟

همه انسان ها از قدیم الایام به دنبال اکسیر جوانی بوده اند تا بتوانند سالیان سال زیبا بمانند. میل انسان ها به جاودانگی، یک میل همیشگی ست و همه ی کیمیاگران به دنبال این بوده‌اند که اکسیری کشف کنند تا انسان بتواند مدت بیشتری زندگی کند و جوان و زیبا بماند، اما باید ببینیم که این روش‌ها آیا واقعا در جهت سلامتی و زیبایی بشر هستند و یا ممکن است مشکلاتی را ایجاد کنند.

در رابطه با جوان سازی پوست، آگاهی از این موضوع که عوامل مختلفی در طی سال ها باعث ایجاد مشکلات پوستی در افراد می‌شوند ضروری است، پوست همه افراد با گذران سن، به تدریج دچار چروک، افتادگی و تغییر رنگ می شود، این تغییرات عبارتند از؛ تغییرات ژنتیکی، تحلیل رفتن سلول ها و عضلات و چربی های پوست، آفتاب، استرس، تغذیه و نوع مراقبتی که از پوست می شود و نوع شوینده ای که استفاده می کنیم.

چه دستگاه هایی برای جوان سازی وجود دارد و هرکدام تا چه اندازه تاثیر گذار هستند؟

دستگاه هایی که در بازار برای جوان سازی موجود هستند به ترتیب از کم خطرترین، ارزان ترین و کم عارضه ترین آنها می توان به میکرودرم اشاره کرد؛ این دستگاه با سایشی که روی پوست ایجاد می کند باعث می شود که سلول های مرده سطح پوست برداشته شده و پوست از عمق ساخته و پوست جدیدی برای انسان ایجاد شود.

در کل بهتر است بدانید که هر 28 روز یک بار بدن به طور طبیعی پوست را بازسازی می کند و پوست ما از قسمت پایین شروع به ساخته شدن می کند و به سمت بالا آمده و پوست قدیمی از روی پوست برداشته می شود. با استفاده از این روش های جوانسازی، ما به این روند کمی سرعت می بخشیم.

میکرودرم از چه طریق به زیبایی پوست کمک می‌کند؟

میکرودرم لایه های شاخی و سطحی پوست را سایش می دهد و باعث می شود پوست سریع تر بازسازی و ترمیم شده و پوست جدید ایجاد شود. حسن این روش در این است که پوست شفاف تر شده و فرد جوان تر دیده می شود و پوست های مرده به راحتی از روی پوست برداشته شده و چین و چروک های سطحی پوست بهتر می شوند.

جای جوش هایی که سطحی ترند و بیشتر تغییر رنگ دارند نیز بهتر می شوند. البته باید تعداد جلسات بیشتر باشد یعنی باید حداقل 5 تا 6 جلسه به فواصل منظم طی دو هفته این کار انجام شود. این روش درد نداشته، نیاز به بی حسی ندارد و بعد از کار فقط کمی پوست قرمز می شود که حتی فرد می تواند به مهمانی و سرکار رفته و به مراقبت خیلی خاصی نیاز ندارد. فرد تنها باید از یک کرم ترمیم کننده استفاده کند و مثل بقیه مراقبت هایی که گفته می شود از قرار گرفتن زیر نور آفتاب پرهیز کند.

جوان سازی با میکرونیدلینگ چگونه است؟

مرحله بعدی میکرونیدلینگ هست. میکرونیدلینگ دستگاهی هست که سوزن های خیلی ظریفی دارد که با حرکت های دورانی این سوزن ها روی پوست حرکت می کند و باعث می شود یک لایه ای از روی پوست برداشته شود. لایه ای که برداشته می شود کمی عمقش بیشتر است و کمی از لایه اپیدرم را زخمی می کند و چون اپیدرم زخمی می شود و کمی هم از سطح درم از بین میرود باعث ایجاد شبنم های خونی روی پوست می شود و این روش نیاز به مراقبت های بیشتری دارد؛ زیرا اگر مراقبت لازم صورت نگیرد لک ایجاد می شود.

در میکرونیدلینگ انتخاب مریض خیلی مهم است بخاطر اینکه اگر فرد پوست تیره‌ای داشته باشد یا پوست او دارای مشکل یا زخم و عفونتی باشد، این روش می تواند برای او ایجاد مشکل کند ، برای همین در این کار انتخاب مریض اهمیت بیشتری دارد.

این روش بیشتر برای افرادی که جای جوش ها و چروک های عمیق تری دارند پیشنهاد می شود و با سه تا چهار جلسه در فواصل سه هفته یک بار باید انجام شود. میکرونیدلینگ مقداری درد دارد لذا قبل از انجام آن باید کرم بی حسی استفاده شود، فرد متقاضی بعد از کار مقداری سوزش دارد که البته شدید نیست، علاوه بر این ممکن است بیماران در روزهای اول از پوست ترشح داشته باشند که همان پلاسمای پوست هست و چیز خاصی نیست و با مراقبت و استفاده از کرم های ترمیم کننده به مدت طولانی تری نسبت به میکرودرم ، بهبود می‌یابد؛ همچنین از نظر آفتاب هم باید مراقبت انجام شود.

دستگاه های آر اف به چه شکل عمل می‌کنند؟

مرحله بعدی دستگاه های آر اف هستند که دو مدل آر اف وجود دارد یک مدل ساده و یک مدل سوزنی. آر اف ساده از روی پوست با امواج ساده ای که ایجاد می کند عمق پوست را گرم می کند و روی سطح پوست هیچ اتفاقی نمی افتد. قرمزی و درد ندارد و تنها عمق پوست گرم می شود و آن گرما باعث شده سلول های فیبروبلاست که کلاژن سازی می کنند به آن قسمت پوست هجوم آورده و کلاژن سازی را تحریک کنند، این روش در که دو تا سه جلسه در فواصل منظم باید انجام شود و بیشترین تغییری که مریض احساس می کند حالت سفتی پوست است. البته آر اف دو مدل دارد که یک مدل برای آب کردن چربی هم به کار می رود که از آن برای آب کردن غبغب مریض استفاده می شود. این مدل برای قسمت های دیگر پوست مناسب نیست چون باعث شلی می شود. مدلی که برای سفت کردن پوست هست روی چربی پوست تاثیری ندارد و فقط باعث تحریک کلاژن سازی پوست می شود.

یک مدل دیگه آر اف فرنکشنال است ؛ که روش آن به این صورت است که این دستگاه یک سری دارد که کارتریج گفته می شود و این کارتریج تعداد زیادی سوزن های ریز دارد که شبیه میکرونیدلینگ عمل می کند و وارد پوست می شود ولی برخلاف میکرونیدلینگ که پوست فقط با سوزن تحریک می شود در این روش همراه با سوزن ها امواج نیز در عمق پوست متصاعد می شود و گرمای بیشتری به پوست می رسد و اثر دو جانبه دارد هم خود سوزن ها کلاژن سازی را تحریک می کند و هم امواج باعث تحریک سلول ها و کلاژن سازی می شود. این روش هم در سه جلسه در فواصل سه هفته یک بار انجام می شود. پوست قوام بهتری پیدا می کند، چین و چروک های ریز برطرف می شود و هم سطح پوست هم عمق پوست تحت تاثیر قرار می گیرد و باعث یک لایه برداری سطحی نیز می شود.

جدا از دستگاه‌های جوان ساز ،چه مراقبت هایی برای جوان سازی پوست ضروری ست؟

در برابر عواملی که پوست را به سمت پیری و تغییر در زیبایی می برد، یکسری عوامل وجود دارند که می توانند تاثیر مثبت داشته باشند و خلاف جهت پیری پوست عمل کنند؛ به طور مثال تغذیه مناسب، ورزش های مناسب و پرهیز از قرار گرفتن زیر اشعه آفتاب، پرهیز از استرس ها و همین طور استفاده از بخار آب می تواند مراقبت خوبی از پوست باشد.

خیلی از افراد به دنبال این موضوع هستند که سن ظاهری شان از سن شناسنامه ای کمتر باشد؛ عده‌ای به دنبال ایجاد تغییرات در صورت شان هستند و کمتر به دست و گردن شان دقت می کنند، در حالیکه به عنوان یک متخصص به مراجعینم توصیه می‌کنم به پوست دست و گردن علاوه بر صورت توجه کنند چرا که وقتی شما فقط به صورت توجه کنید گردن و دست شما سن شما را نشان خواهد داد؛ بنابراین اگر بخواهیم روند بهتر شدن و جوان ماندن را داشته باشیم باید به کل بدن مان توجه کنیم و کل سیستم بدنی برای ما مهم باشد؛ در کنار این موضوعات باید ورزش و تغذیه مناسب داشته باشیم تا بتوانیم بدنمان را همیشه سالم نگاه داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha