سلامت نیوز : در کشور ما همه می خواهند با هر بودجه ای که دارند زیباتر شوند و این باعث شده یک عده افراد سودجویی کنند بیایند کلینیک و مطب بزنند یا در همان آرایشگاه یا رشته های دیگری که اصلا غیر مرتبط با پوست هستند به این کار نفوذ کنند .

بهترین دستگاه‌ها برای جوان سازی پوست

به گزارش سلامت نیوز این بخشی از صحبت‌های سیمین ابراهیم زاده متخصص پوست در خصوص باید و نبایدهای استفاده از دستگاه‌های جوان ساز است.

انواع دستگاه‌ های جوانسازی و زیبایی در ایران

یکی از دستگاه‌های جدیدی که برای جوانسازی مورد استفاده قرار می گیرد ؛اربیوم  است که شدت ضایعاتی که ایجاد می کند کمتر از سی او تو است ؛ این دستگاه  با امواج لیزر نوع اربیوم، همان کار سی او تو فرنکشنال یا فرکسل را در عمق پوست انجام می دهد. یک مقدار لایه برداری می کند و جزو لیزرهای جوان سازی است.

یکسری لیزرها هستند که از داخل دهان امواج لیزر را ساطع می کنند به این خاطر که روی پوست اتفاقی نیفتد و از داخل دهان امواج لیزر تابانده شود که با توجه به کرونا و بیماری های تنفسی آن را توصیه نمی کنم؛ گرچه خیلی از همکاران این کار را انجام می دهند ولی پیشنهاد من نیست.

لیزر فرنکشنال چه اثری در زیبایی دارد؟

لیزر فرنکشنال یا فرکسل به صورت نوارهای خیلی ظریف با امواج لیزر به عمق پوست وارد می شود و در ناحیه درم و اپیدرم شکاف های خیلی ریز ایجاد می کند و این شکاف های ریز بعد از ترمیم، باعث می شود پوست جمع شود و یک لایه از روی پوست برداشته شود و بر اثر ترمیم، کلاژن سازی اتفاق می‌افتد.  در این روش با جمع شدن این نقاط ظریف، پوست لیفت و لایه برداری می شود. این لیزر حتما باید توسط یک فرد مجرب یعنی متخصصان پوست انجام شود زیرا انتخاب مریض خیلی مهم است و همین طور درجه ی لیزر؛ اگر شدت  درجه لیزر زیاد باشد یا انتخاب مریض درست نباشد ؛ می‌تواند منجر به عوارض زیادی از جمله لک های بد، زخم های ترمیم ناپذیر و ... شود.

 پلاسما جت برای کوچک سازی بینی

پلاسما که پلاسما جت یا پلکسر گفته می شود با استفاده از امواج الکتریکی کار می کند و درواقع امواج یونیزه را به پوست منتقل می کند. تماسی با پوست ندارد، یک آرک الکتریکی روی پوست ایجاد می کند که به دنبال آن منافذ خیلی ریز و سوختگی های کوچکی روی پوست ایجاد می شود. روش خوبی است به شرط اینکه حتما تحت نظر متخصص انجام شود تا عارضه ایجاد نکند متاسفانه مواردی از انجام این روش روی بینی گزارش شده که به منظور کوچک سازی بینی، پوست روی بینی دچار اسکار های خیلی بد شده بود. درحالیکه به هیچ وجه پلاسما جت، برای کوچک کردن بینی استفاده نمی شود و بیشتر برای چین و چروک های اطراف چشم مورد استفاده قرار می گیرد و حتما باید توسط متخصص انجام شود. متاسفانه چون دستگاه ارزانی دارد، در آرایشگاه ها، به دست افراد غیر متخصص انجام می‌شود و بیماران با لک ها و اسکارهایی که ایجاد شده به ما مراجعه می کنند که درمان خیلی سختی دارد.

دستگاه اندولیفت  تاثیرش از آر اف فرنکشنال بیشتر است

با روش اندولیفت یک سیم خیلی نازک از دو تا سه نقطه پوست وارد می شود و این امواج آر اف دقیقا روی خود درم اثر می گذارد بنابراین تاثیرش از آر اف فرنکشنال بیشتر است زیرا سیم، داخل درم، گرما ایجاد می کند و باعث می شود آن ناحیه گرم تر شود و کلاژن سازی اتفاق بیفتد. بدون اینکه هیچ تاثیری روی پوست داشته باشد باعث لیفت بسیار بالایی در پوست می شود. دستگاه خیلی جدیدی است و تاثیرات خوبی دارد و به مراتب از گذاشتن نخ های لیفت بهتر است. نخ های لیفت در پوست هایی که خیلی نازک هستند می تواند موثر باشد ولی در کوتاه مدت برگشت دارد این روش تاثیر به مراتب بهتری دارد.

چرا هایفو برای برخی افراد جوابگو نیست؟

هایفو اگر با تعداد شات های مناسب زده شود، فرد تاثیر خوبی می بیند متاسفانه این دستگاه مورد استفاده های نابجا قرار گرفته و چون خیلی از آرایشگران  افراد غیر مجرب این دستگاه را تهیه کرده اند و تعداد شات کم استفاده می کنند، زمانی که به فرد تجویز می کنیم؛ می‌گویند قبلا انجام دادند و نتیجه ای نگرفته اند در صورتی که اگر توسط یک متخصص مجرب انجام شود با دستگاه خوب و تعداد شات کافی، نتیجه خوبی حاصل می شود.

استفاده از دستگاه های جوان ساز را توصیه می کنید؟

اگر انتخاب فرد درست باشد و فردی که این کار را انجام می دهد مجرب و متخصص باشد مشکلی ایجاد نمی شود. مشکلی که امروز در جامعه ما ایجاد شده این است که افرادی که پزشک نیستند وارد این حوزه شده و تنها با گذراندن  دوره هایی که جهاد دانشگاهی برگزار کرده رفته و مدرک دریافت کرده اند .

این افراد احساس می کنند با دریافت یک برگه، پزشک شده و می توانند کار مریض را انجام دهند. دستگاه های ارزان قیمت چینی در بازار فراوان است و شرکت ها به راحتی به این افراد می فروشند و این افراد این دستگاه ها را تهیه می کنند و به صرف گذراندن یک ماه، دو ماه یا حتی یک هفته شرکت در این کلاس ها که مستمر هم نبوده با گذارندن یک دوره کوتاه احساس می کنند کار را  یاد گرفته اند و چون دستگاه هایی که تهیه می کنند هم ارزان قیمت هست و می خواهند جدب بیمار بکنند هزینه های خیلی پایینی می‌گیرند؛ متاسفانه افراد هم بی توجه به اینکه کجا می روند به صرف اینکه قیمت مناسب تری هست به این افراد مراجعه می کنند و صدمات جبران ناپزیری می بینند.

نخواهید با هر بودجه ای زیباتر شوید

 یک جو زیبا شدن و بهتر شدن در ایران به راه افتاده که همه می خواهند با هر بودجه ای که دارند یک کاری بر روی پوست شان انجام دهند و این عوارضی که ما می بینیم و آماری که در نظام پزشکی وجود دارد و تازه بیماران برای شکایت مراجع نمی کنند، 99 درصد آن ها از افراد غیر متخصص پوست هست و متاسفانه افرادی هم که پیش آرایشگران و افراد غیر متخصص می روند به سمت شکایت نمی روند چون می دانند خودشان مقصر بودند و فقط بعد از اینکه دچار مشکل شدند به مطب و متخصصان پوست مراجعه می کنند و اصرار دارند که این خرابکاری را درست کنند. من خودم به شخصه به کسی که رفته جای غیر معقول و کاری انجام داده و مشکلی برای پوستش ایجاد شده حتی الامکان دست نمی زنم و می‌گویم همان جایی که این کار را انجام داده‌اند باید این پوست را درمان کنند.

علت عمده این مسئله که در کشور ما ایجاد شده این است که همه می خواهند با هر بودجه ای که دارند زیباتر شوند و این باعث شده یک عده افراد سودجویی کنند بیایند کلینیک و مطب بزنند یا در همان آرایشگاه یا رشته های دیگری که اصلا غیر مرتبط با پوست هستند به این کار نفوذ کنند و بخواهند این کارها را انجام دهند چون حس می کنند این یک رشته ی پولسازی هست و خوشبختانه مرگ و میر در آن وجود ندارد اما صدمات غیر قابل جبران بسیاری دارد.   

چه افرادی باید به سمت جوان سازی بروند؟

یکسری افراد هستند که واقعا به انجام این روش های زیباسازی نیاز دارند مثلا فردی که یک لک روی صورتش هست یا فردی که جای جوش عمیق دارد یا کسی که یک ضایعه ای روی پوست ش دارد یا گوشت اضافه ای در اثر یک زخمی ایجاد شده اینها واقعا نیازمند این روش ها هستند و حتی اعتماد به نفس شان به تبع آن مشکل کم شده است. 

ولی مسئله این است که هر فردی بخواهد با هر بودجه ای از این روش ها استفاده کنند من به شخصه به عنوان یک متخصص اصلا موافق نیستم و به هر فردی انجام هر کاری را پیشنهاد نمی کنم مخصوصا این که این روزها همه افراد دنبال جراحی های زیبایی هستند؛ بدون توجه به این که به آن نیاز دارند یا خیر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha