چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3371

ماساژ نوزاد و کودک، زیباترین راه شناخت احساسات و واکنش ها و ایجاد آرامش و اطمینان خاطر نوزاد است.

دکتر تاتاری، روانپزشک، به  باشگاه خبرنگاران گفت: ترکیبات شیمیایی در بدن مانند کورتیزول تحت تاثیر فشار عصبی افزایش می یابند، همچنین در کودکان برای جلوگیری از این مشکل، انجام ماساژ روزانه این هورمون را به پائین ترین حد ممکن می رساند.
وی افزود: ده دقیقه ماساژ دو تا سه بار در هفته، به اعتقاد سازی بین مادر و کودک، جلوگیری از بیماری ها و ارتباط برقرار کردن بین آنها کمک می کند.
وی بیان کرد: با توجه به نبودن قانون خاصی برای ماساژ کودک، بهترین زمان برای انجام این کار زمان بیداری و با نشاطی کودک است.
وی ادامه داد: ماساژ باید از روش های مختلفی مانند ماساژ جلوی بدن شامل دست ها و پاها، سینه، شکم، ساق پا، ران و ماساژ پشت بدن، پشت پاها و ماساژ سر و صورت انجام بگیرد.
همچنین دکتر مظفری، متخصص کودکان و نوزادان در ادامه افزود: ماساژ مستمر کودک، عضلات و مفاصل نوزاد را محکم، بیماری های رایج کودکان را بهبود، در مورد درآوردن دندان کودک و در کودکانی که نیاز به مراقبت ویژه دارند مانند کودکان دچار سندرم داون، ضایعه اعصاب حسی فلج مغزی و نوزادان نارس مفید و موثر است.
وی گفت: انجام ماساژ وزن بچه را زیاد، با ماساژ ناحیه شکم از یبوست کودک جلوگیری، به حفظ حالت های فیزیکی، هوشیاری، نشان دادن احساسات و ایجاد ارتباط بهتر کودکان کمک می کند.
وی بیان کرد: روغن های مناسب ماساژ را، باید مادر انتخاب و قبل از ماساژ دست را به روغن آغشته و نرم کند. همچنین روغن ها به طور مشخص به نوع پوست بچه، محل زندگی، قابل دسترس بودن و آلرژی زا نبودن بستگی دارد.
دکتر مظفری تاکید کرد: در ایران بیشتر از روغن های نارگیل، آفتابگردان، زیتون، بادام، انگور استفاده می شود.
وی گفت: با توجه به اهمیت این امر و نقش موثر آن در تامین سلامت کودک، ایجاد مراکزی خاص برای انجام ماساژ با حضور افراد متخصص ضرروت دارد تا به شکل عملی والدین جوان و کم تجربه با تکنیک ها و اثرات شگفت انگیز این روش آشنا شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha