سلامت نیوز: رییس اداره پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: قطع عضو ضایعه ای جبران ناپذیر در چهارشنبه سوری است، با احتیاط و پرهیز از رفتارهای پرخطر، زندگی را برای خود و دیگران تلخ نکنیم.

چهارشنبه سوری را با پرهیز از رفتارهای پرخطر تلخ نکنید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،علیرضا مغیثی افزود: با ایجاد سر و صدای ناهنجار و مهیب، شادکامی را به تلخی در چهارشنبه سوری تبدیل نکنید، اصابت ترکش های ناشی از انفجار مواد محتـرقه به چشم، باعث بروز آسیب هـایی در ناحیه پلـک و چشم می­ شود و گاهی حتی به نابینایی می انجامد.

وی اظهارداشت: از قرار دادن لوازم کهنه و اضافی در سطل های مکانیزه جمع آوری زباله در روزهای آخر سال و نزدیک چهارشنبه سوری خودداری و در صورت وجود، حتی الامکان برای روشن کردن آتش از محل های تعیین شده توسط شهرداری منطقه استفاده کنیم.

مغیثی با بیان اینکه در چهارشنبه سوری فرزندان را با خطر تنها نگذارید، تصریح کرد: حضور والدین شاغل در روز چهارشنبه سوری، زودتر از زمان همیشگی در جهت کنترل و نظارت بر فرزندان توصیه می شود.

به گفته وی، از نزدیک شدن به افرادی که مسایل ایمنی را در روز چهارشنبه سوری، رعایت نمی کنند، بپرهیزید، مراقب رفتارهای خطرناک و ناهنجار باشیم و در صورت لزوم مراتب را به پلیس ۱۱۰ اطلاع دهید.

رییس اداره پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت، افزود: از کبریت و مواد آتش زا مانند بنزین، الکل و مانند آن را به خصوص در روزهای آخر سال و چهارشنبه سوری از دسترس کودکان و افراد نابالغ دور کنید، کودکان اغلب کبریت و ترقه و مواد آتش زا را در نقاط غیر قابل دید مثل انباری، داخل کمد و وسایل شخصی خود مخفی می کنند. توصیه می کنیم در این ایام، حتی الامکان این محل ها را مورد بازرسی قرار دهید.

مغیثی تاکید کرد: ترقه ها و فشفشه ها و دیگر اسباب آتش بازی را از فروشنده های مجاز و معتبر تهیه  شود، به برچسب آنها توجه کرده و از بی خطر بودن آن اطمینان حاصل کرده، از نگهداری مواد محترقه و وسایل آتش بازی (حتی وسایل و مواد استاندارد) در نزدیکی وسایل حرارتی و برقی خودداری شود.

وی با اشاره به اینکه از مواد محترقه و منفجره، ترقه و فشفشه دست ساز استفاده نشود، اظهار داشت: هرگز مواد محترقه را در جای گرم به خصوص داخل یا در مجاورت موتورخانه انبار نکنید و مواد محترقه را در ظروف شیشه ای یا فلزی قرار ندهید.

مغیثی اضافه کرد: از پرتاب ترقه و مواد آتش زا از پنجره آپارتمان، پشت بام و بالکن به خیابان خودداری شود،  نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی در منزل، زیر زمین، محل کار و غیره ممنوع است.

وی خاطرنشان کرد: از حمل مواد محترقه و آتش گیر و انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم، در جیب لباس و کیف خودداری و مواد آتش بازی (منفجره و محترقه) را به طرف افراد دیگر پرت نکنید،  هنگام استفاده از فشفشه، دست ها را باز نگهداشته و از جلوی صورتمان دور نگهداشته تا دچار سوختگی نشوید.

مغیثی گفت: محل سوختگی فرد مصدوم را با آب سرد و تمیز، حداقل به مدت ۱۰ دقیقه بشویید و کمربند و زیورآلات و وسایل تنگ و فشارنده را خارج کنید، درصورت مواجهه با فردی که دچارسوختگی شده، ضمن حفظ خونسردی ازمالیدن مواد غیر بهداشتی مثل خمیردندان، سیب زمینی، روغن و گذاشتن یخ بر روی محل سوختگی خودداری شود.

وی افزود: فردی که دچار سوختگی شده را هرچه سریعتر به مرکز درمانی منتقل کنید و در صورت شدت مصدومیت با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید، اگر لباس مصدوم روی عضو سوخته را پوشانده، آن را از بدنش خارج کنید و اگر لباسش به پوست ناحیه سوخته چسبیده است، دورتادور آن را تا محل چسبیده به بدن قیچی کنیم.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت تاکید کرد: در صورتی که چشم در اثر اصابت ترکش های ناشی از انفجار مواد محترقه آسیب دیده است، از قراردادن دستمال، پنبه یا گاز را روی چشم خودداری کنید،  در صورت بروز هرگونه حریق یا حادثه ای، ضمن حفظ خونسردی، در اسرع وقت با سازمان آتش نشانی (۱۲۵) تماس بگیرید و  نوع حادثه و نشانی دقیق محل حادثه را اطلاع دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha