سلامت نیوز: سخنگوی سازمان آتش نشانی می گوید« تجربه نشان داده در مناطقی که تراکم و جمعیت بیشتری دارد و محلاتی که جزو بافت های فرسوده و قدیمی تر هستند به نسبت دیگر مناطق بیشتر شاهد حوادث چهارشنبه سوری هستیم.» وی هشدار داد:«یک مسئله خیلی مهم اینکه اگر مردم می بینند یک نفر با بی احتیاطی تمام به محل زندگی یا محل کار خودش دبه دبه مواد شیمیایی و یا کارتن کارتن اکلیل و سرنج می آورد ریسک نکنند و قبل از اینکه اتفاق بدی بیفتد حتما به نهادهای نظارتی و بازرسی و دستگاه های انتظامی اطلاع رسانی کنند.»

بیشترین حوادث چهارشنبه سوری مربوط به چه مناطقی است؟

جلال ملکی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره حوادث چهارشنبه سوری در تهران گفت:« در چند روز اخیر دو ماموریت مربوط به حوادث چهارشنبه سوری داشتیم که چهار مصدوم بر جای گذاشته است که یکی از افراد حادثه دیده دچار مصدومیت شدید از ناحیه سر و صورت شده است. خوشبختانه تاکنون حوادث مربوط به چهارشنبه سوری تلفات جانی نداشته است.»

وی در پاسخ به اینکه بیشترین حوادث مربوط به چهارشنبه سوری در چه مناطقی از تهران رخ می دهد، گفت:« تجربه نشان داده است در مناطقی که تراکم و جمعیت بیشتری دارد و محلاتی که جزو بافت های فرسوده و قدیمی تر هستند به نسبت دیگر مناطق بیشتر شاهد حوادث چهارشنبه سوری هستیم. البته چنین نیست که بگوییم حوادث چهارشنبه سوری فقط در مناطق پرتراکم و شلوغ رخ می دهد و حتی برخی اوقات می بینیم که برعکس می شود و محلات کم تراکم هم درگیر حوادث چهارشنبه سوری می شوند.»


جشنی که تبدیل به میدان جنگ می شود!


ملکی در ادامه گفت:«چهارشنبه سوری در گذشته جشنی بود که مردم از آن لذت می بردند و ما در دوران کودکی خاطراتی زیادی از این شب داشتیم و داریم اما متاسفانه در سال های اخیر به خصوص در یکی دو دهه اخیر به دلیل ورود لوازم و تجهیزاتی مثل استفاده از نارنجک ها و ترقه ها که اصلا جایگاهی در این جشن ندارند این شب به میدان جنگ تبدیل می شود. این مواد محترقه بسیار خطرناک هستند و قدرت شعله ور شدن زیادی دارند و ترکیبی از مواد شیمیایی هستند که استفاده از آنها بیشترین مصدومیت ها و تلفات را به دنبال دارد.»


وی افزود:« ورود این مواد حال و هوای جشن چهارشنبه سوری را به طور کلی عوض کرده است و تقریبا می توان گفت که خانواده ها در ایام نزدیک به این جشن نگران سلامت فرزندانشان می شوند به دلیل اینکه برخی اوقات این جشنی که گرفته می شود از کنترل خارج است. اینکه یک آتشی را روشن می کنیم که شش، هفت متر ارتفاع دارد و کابل های برق و درخت را آتش می زند این دیگر جشن نیست و بیشتر شبیه به میدان جنگ است.»

راهکارهای پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری


وی درباره راهکارهای پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری گفت:« دو راهکار در این زمینه وجود دارد. یک راهکار بلند مدت است و اگر بخواهیم چهارشنبه سوری را دوباره به یک جشن آرام و خاطره انگیز تبدیل کنیم باید برنامه ریزی مدون و طولانی مدتی داشته باشیم و با استفاده از ظرفیت جامعه شناسان و روانشناسان و مربیان و رسانه ها و صدا و سیما در یک چشم انداز پنج تا ده ساله بتوانیم اقدامات فرهنگی عمیقی انجام دهیم که این جشن به مانند گذشته به صورت امن برگزار شود.»
وی افزود:«تجربه نشان داده است در کشور ما اقدامات بلند مدت چندان معنایی ندارد و هر مدیری سعی می کند در زمان مدیریت خود اقدامات کوتاه مدت داشته باشد تا یک نتیجه ای درست یا غلط بگیرد. طبق معمول دست به دامن راهکار کوتاه مدت می شویم به عنوان دومین رویکرد. راهکار کوتاه مدت آن چیزی است که همیشه به مردم متذکر می شویم و از خانواده ها تقاضا می کنیم که در این ایام بیشتر مراقب نوجوان و جوانان و اعضای خانواده خود باشند.»


هشدار! کنار درخت یا ماشین یا فضای بسته آتش روشن نکنید


وی تاکید کرد:« دورهمی خانواده ها در چهارشنبه سوری معجزه می کند. بزرگترها و والدین تصور نکنند اگر بخواهند به زور جلوی فرزندشان را بگیرند آنها در حاشیه امن هستند چه بسا به هر طریقی از زیر نظر خانواده خارج شوند و در کوچه و خیابان جشن هایشان را با غریبه هایی برگزار کنند که اصلا دلسوزی شما را نسبت به فرزندتان ندارند بنابراین خانواده ها اگر کنار هم باشند در این شب هم جشن می گیرند و هم شاد هستند. والدین می دانند آتش را نباید در پارکینگ سر بسته روشن کنند، می دانند که آتش را در کنار درخت یا در کنار ماشین روشن نکنند، می دانند که کنار آتش یک شلنگ یا آب یا خاموش کننده ای وجود داشته باشد.»


ظرف بنزین را از آتش دور نگه دارید


ملکی در ادامه گفت:« در برخی مواقع افراد آتش را در کنار ظرف بنزین روشن می کنند که بسیار خطرناک است. موردی داشتیم که یک نوجوان آتشی روشن کرده و با همان دبه بنزین می خواسته بنزین بر روی آتش بریزد و آتش دبه را شعله ور کرده و این نوجوان از هولش دبه را پرت کرده و چندین نفر دچار سوختگی شدند. اگر یک بزرگتر بالای سر کودک و نوجوان باشد نمی گذارد چنین اتفاقاتی رخ بدهد.»


وی در ادامه خاطرنشان کرد:« والدین در این روزها باید بیشتر مراقب رفتار فرزندانشان باشند. اگر احساس می کنند که رفتار فرزندشان تغییر کرده و به جایی از خانه بیشتر سرک می کشند یا یک دوست جدیدی به دوستانشان اضافه شده که قبلا او را نمی شناختند مراقبت کنند. اگر متوجه شدند که فرزندشان کار خطرناکی می کند به گونه ای که به شخصیت وی برنخورد آنها را با خطرات این مواد خصوصا مواد شیمیایی قابل اشتعال و انفجار آشنا کنند.»


از آتشی که دیگران روشن کرده اند، دوری کنید


ملکی توصیه کرد:« شهروندان در کنار آتش هایی که خودشان روشن نکرده اند نباید قرار بگیرند. موردی داشتیم که در این شب ها افراد از کنار آتش رد می شدند و می خواستند در کنار آتش باشند غافل از اینکه فرد بی احتیاطی داخل آن آتش اجسامی انداخته که قابلیت انفجار دارد مثل اسپری ها و کپسول های یک بار مصرف کوچک که اینها را در آتش می اندازند و معمولا به کسی نمی گویند و بعد منفجر می شود و پرتاب قطعات این اجسام به سر و صورت افراد آسیب شدیدی می زند.»


در این شب ها درب و پنجره ها را ببندید


وی در ادامه گفت:« در این شب ها بهتر است که درب و پنجره های منزل بسته باشد همچنین بالکن ها تمیز باشد در آن لباس یا کارتن خالی یا روزنامه باطله ای نگذارند چون معمولا ترقه و فشفشه را که رو به آسمان پرتاب می کنند این جسم گداخته و شعله ور ممکن است در بالکن یا پشت بوم بیفتد و اگر اجسام قابل اشتعال در آن محل باشد باعث بروز آتش سوزی می شود.»


روشن کردن بالن آرزوها ممنوع


وی گفت:«متاسفانه در مراسم چهارشنبه سوری این چندسال روشن کردن بالن آروزها باب شده است در حالی که این کار هیچ جایگاهی در جشن چهارشنبه سوری ندارد متاسفانه ما معمولا در تقلید هول هستیم و هر چیزی را که می بینیم بدون اینکه تحقیقی کنیم آن را به مراسم خود اضافه می کنیم. روشن کردن بالن آرزوها مربوط به جشن کشورهای آسیای شرقی است که یک مشما را برمی دارند و زیر آن شعله روشن می کنند و آن را به امان خدا رها می کنند در حالی که روشن کردن بالن آرزوها اصلا برای فضای شهری نیست.»


وی افزود:«مورد داشتیم این بالن ها به کابل های برق گیر کرده است و برق یک محل قطع شده است همچنین مورد داشتیم که این بالن ها به درخت گیر کرده و درخت را شعله ور کرده و آتش از طریق سرشاخه درختان به بالکن منازل مردم نفوذ کرده است این چه جور جشنی است؟ جشنی که قرار باشد دیگران چه از نظر مالی چه از نظر جسمی و جانی آسیب ببیند جشن نیست. اینکه خودمان برای دقایقی شاد باشیم اما دیگران مورد اذیت و آزار قرار گیرند اینکه جشن نمی شود.»

با لباس بلند از روی آتش نپرید


وی هشدار داد:« پریدن از روی آتش کار خیلی خطرناکی است. متاسفانه می بینیم که بسیاری از خانم ها با لباس های بلند و مانتو و چادر از روی آتش می پرند این کار بسیار خطرناک است مخصوصا با این لباس هایی که جنسشان اکثرا از مواد و نایلن است.»


طرز کار با کپسول آتش نشانی را یاد بگیرید


وی تاکید کرد:« این شب ها شب هایی نیست که کپسول های آتش نشانی دور از دسترس باشد.اگر کپسول آتش نشانی در خودرو،منزل یا محل کار داریم باید آماده به کار باشد و از سلامت و شارژ آن اطمینان حاصل کنیم. اگر طرز کار با این کپسول ها را بلد نیستید می توانید به یکی از پایگاه های آتش نشانی مراجعه کنید تا همکاران ما به شما آموزش می دهند.»


قبل از اینکه اتفاق بدی بیفتد اطلاع رسانی کنید


ملکی گفت:« یک مسئله خیلی مهم اینکه اگر مردم می بینند یک نفر با بی احتیاطی تمام به ساختمان محل زندگی یا محل کار دبه دبه مواد شیمیایی و یا کارتن کارتن اکلیل و سرنج می آورد ریسک نکنید و قبل از اینکه اتفاق بدی بیفتد حتما به نهادهای نظارتی و بازرسی و دستگاه های انتظامی اطلاع رسانی کنند.حتی در این خصوص ناجا هم می تواند کمک کند. متاسفانه شاهد بودیم که در چنین مکان هایی انفجارهای شدیدی رخ داده است حتی افرادی جان خود را از دست داده اند. »


وی افزود:«از همسایگان محل حادثه دیده پرسیدیم شما چطور متوجه جا به جایی این حجم از مواد محترقه نشدید که می گفتند ما می دانستیم اما خجالت می کشیدیم بخواهیم تذکر دهیم یا اطلاع رسانی کنیم و می گفتیم نون بُری می شود. این در حالی است که افراد باید بدانند وقتی در یک جا انفجاری رخ می دهد فقط صاحب مواد محترقه نیست که آسیب می بیند بلکه هر کسی که در آن ساختمان ساکن است کلی خسارت می بیند بنابراین با توجه به نزدیکی ایام عید با مشاهده موارد مشکوک قبل از اینکه اتفاقی بیفتد اطلاع رسانی دقیق و درستی داشته باشید.»


گذاشتن ضایعات قابل اشتعال در گوشه پارکینگ یا راه پله ممنوع


وی خاطرنشان کرد:« تمیز بودن منزل خیلی در پیشگیری از وقوع حوادث چهارشنبه سوری موثر است چون درایام خانه تکانی هستیم و این کار ضایعات تولید می کند مثل روزنامه باطله و کارتن های بدرد نخور یا موکت های کهنه که خیلی ها این وسایل را گوشه پارکینگ یا راه پله می گذارند که فقط کافی است در این ساختمان جوان و نوجوانی  باشند که در پی آتش روشن کردن باشند الان فضا فضای آتش بازی چهارشنبه سوری است دیدن اینهمه ضایعات قابل اشتعال در گوشه پارکینگ خوراک این نوجوانان برای آتش بازی است بنابراین تمیز بودن منزل و ساختمان خیلی می تواند از بروز حوادث و آتش سوزی چهارشنبه سوری جلوگیری کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha