سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 337167

سلامت نیوز: در مواجهه با سوختگی باورهای زیادی از کودکی تا امروز در ذهن ما جا گرفته که بسیاری از آنها نه‌تنها درست نیست بلکه می‌تواند در شدت سوختگی یا طولانی‌کردن زمان بهبودی موثر باشد.

​​​​​​​باورهای اشتباه در برخورد با سوختگی

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جام جم درباره برخی باورهای اشتباه به هنگام سوختگی نوشت:

روی سوختگی یخ بگذار!

در مواجهه با سوختگی باورهای زیادی از کودکی تا امروز در ذهن ما جا گرفته که بسیاری از آنها نه‌تنها درست نیست بلکه می‌تواند در شدت سوختگی یا طولانی‌کردن زمان بهبودی موثر باشد. برای مثال حتما شنیده‌اید که می‌گویند باید روی زخم ناشی از سوختگی یخ گذاشت تا سوزش آن تسکین پیدا کند؛ در حالی‌ که یخ در لحظات اول با بی‌حس و سردکردن تجربه خوشایندی به همراه دارد اما پس از چند دقیقه چون پوست تغییر دما می‌دهد و با کم‌شدن سرما، بی‌حسی از بین می‌رود سوزش با شدت بیشتری شروع‌شده تا حدی که درد غیر قابل تحمل می‌شود. یخ در صورت استفاده نادرست حتی ممکن است باعث سوختگی سرد هم بشود.

نتیجه: یخ‌ باعث افزایش درد و سوزش می‌شود

با پنبه ناحیه سوخته را بپوشان!

اشتباه رایج دیگر استفاده از پنبه برای تمیزکردن یا بستن محل زخم ناشی از سوختگی است که می‌تواند پس از چند ساعت بسیار دردناک شود چون الیاف پنبه به ناهمواری‌های پوست سوخته می‌چسبد و جداکردنش دشوار خواهد شد.

نتیجه: از پنبه دوری کنید!

با خمیردندان سوزش پوست را تسکین بده!

خمیردندان، نمک، سیب‌زمینی از آن چیزهایی که بسیار مرسوم است در زمان سوختگی روی زخم بگذارند در حالی که هر کدام از این موارد برای هر نوع سوختگی خطرساز است و از آنجا که برخی از آنها پایه علمی ندارند بهتر است استفاده نشوند. مثلا خمیردندان سوزش را بیشتر کرده و حتی ممکن است باعث تغییر شکل پوست شود. پس بهتر است در صورتی که می‌خواهید به فرد دچار سوختگی کمک کنید از داروخانه‌ای در نزدیکی محل حادثه، پماد سوختگی مناسب تهیه کنید.

نتیجه: پوست سوخته با خمیردندان تغییر شکل می‌دهد

آرد از پماد سوختگی بهتر است!

در قدیم و زمانی که داروها و پمادهای مخصوصی برای درمان وجود نداشت، آرد اولین چیزی بود که برای سوختگی مورد استفاده قرار می‌گرفت چون هم تمیز بود و هم می‌توانست حرارت قسمت سوخته‌شده را بگیرد و دما را پایین بیاورد. به همین دلیل هنوز هم آرد از روش‌های محبوب و رایج در تسکین درد سوختگی است اما واقعیت این است که با افزایش تنوع و اثرگذاری داروها و پمادهای سوختگی دیگر نیازی به هیچکدام از این روش‌ها نیست چون هم خیلی سریع‌تر اثر می‌کنند و هم از تغییر شکل پوست و به جا ماندن آثار آن جلوگیری خواهند کرد.

نتیجه: پمادهای سوختگی کارسازتر از آرد عمل می‌کنند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha