سلامت نیوز: محققان ارتباط مستقیمی را بین افسردگی، اضطراب، استرس بالا، کاهش شنوایی، یبوست، سلامت گردن، از دست دادن حافظه، خستگی، زمین خوردن و کاهش وزن ناگهانی و بروز آلزایمر طی ۱۵ سال پیدا کردند که جهت پیشگیری یا کنترل این بیماری در مراحل اولیه کمک کننده است.

نخستین نشانه آلزایمر در افراد سالم چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، بیماری آلزایمر وضعیتی است که تا ۱۰ سال قبل از تشخیص و درمان، بی ‌صدا ایجاد شده و شروع به پیشرفت می کند.

یک تیم از محققان فرانسوی طی یک پروژه پژوهشی موفق به شناسایی علائمی شده اند که می تواند بیش از ۱۵ سال قبل از آشکار شدن بیماری از نظر بالینی ظاهر شود. بیماری آلزایمر به ویژه افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد و ابتلا به این بیماری پیش از سن ۶۵ سالگی بسیار نادر بوده و تقریباً ۱۵ درصد از افراد بالای ۸۰ سال را مبتلا می کند. این بیماری یک بیماری تخریب کننده عصبی است.

 بر اثر ابتلا به آلزایمر، سلول های عصبی به آرامی تحلیل رفته و این شرایط منجر به بروز یک سری علائم پیشرونده می شود. شناخته شده ترین علامت این بیماری از دست دادن حافظه بوده و بیماران همچنین با اختلال در عملکردهای اجرایی و جهت گیری در زمان و مکان مشکل دارند.

متاسفانه این بیماری نه قابل درمان بوده و نه قابل پیشگیری است. آگاهی از علائم اولیه بیماری آلزایمر بسیار ناچیز است و زمانی که بیماری تشخیص داده شود، اغلب در حال پیشرفت است. به همین دلیل، اعضای این تیم تحقیقاتی به مطالعه و بررسی ۸۰ هزار شرکت کننده پرداختند که نیمی از آنها به بیماری آلزایمر مبتلا شدند، در حالی که نیمی دیگر یک گروه کنترل را تشکیل دادند که هرگز در طول دوره مطالعه به بیماری نورودژنراتیو یا زوال عصبی که ممکن است به آلزایمر و دیگر بیماری های زوال عقل منتهی شود، مبتلا نشدند.

محققان ارتباط بین شروع بیماری و ۱۲۳ عامل سلامت را با استفاده از تجزیه و تحلیل آماری آزمایش کردند. نتایج نشان داد که ارتباطی بین فهرستی از ۱۰ بیماری و بروز بیماری آلزایمر در طی ۱۵ سال وجود دارد. به گزارش سیناپرس، این موارد عبارت اند از: افسردگی و به دنبال آن اضطراب، قرار گرفتن در معرض استرس بالا، کاهش شنوایی، یبوست، اسپوندیلوآرتریت گردنی، از دست دادن حافظه، خستگی، زمین خوردن و کاهش وزن ناگهانی.

گفتنی است پیش از این، برخی از  بیماری های فوق مانند افسردگی یا کاهش شنوایی به عنوان عوامل هشدار دهنده شروع بیماری آلزایمر شناخته شده بود در حالی که سایر موارد مانند اسپوندیلوآرتریت گردن یا یبوست از جهت تاثیرگذاری روی ابتلا به آلزایمر بسیار کمتر شناخته بودند.

پژوهشگران تأکید می کنند که مطالعه آنها فقط پیوندهای آماری را نشان می دهد که علت و معلولی نیست. مطالعه ذکر شده به ما اجازه نمی دهد بدانیم که آیا افسردگی پیش شرط بیماری آلزایمر است یا اینکه باید افسردگی را یکی از علائم اولیه این بیماری در نظر گرفت.به گزارش سیناپرس، با این حال، انجام مطالعاتی از این دست، برای درک بهتر بیماری آلزایمر و تلاش برای پیشگیری از آن بسیار مفید است.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله The Lancet منتشر شده و قابل دسترس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha