سلامت نیوز: تحقیقات جدید نشان می دهد که مصرف نوشیدنی های قندی و نوشابه های گازدار سه بار در روز با ابتلای زودرس سرطان روده بزرگ پیش از ۵۰ سالگی مرتبط است.

خوردن نوشابه خطر ابتلا به سرطان را زیاد می کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، نوشابه به دلیل قند زیادی که در خود دارد، نوشیدنی سالمی محسوب نشده و عامل ایجاد بیماری های قلبی و دیابت مضر شناخته شده است. مطالعات جدید نشان می دهد مصرف نوشابه با دو برابر شدن خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در بزرگسالان پیش از ۵۰ سالگی مرتبط است.

اگرچه سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر است، اما تنها پنج تا ده درصد از همه سرطان ها ارثی هستند. این بدان معناست که عوامل پیری و سبک زندگی مانند رژیم غذایی نامناسب، کشیدن سیگار، نوشیدن الکل، آلودگی هوا و عدم فعالیت بدنی تا حد زیادی در ایجاد سرطان موثر هستند.
به طور کلی به نوشیدنی‌ های قندی، نوشابه گفته می شود که می تواند شامل نوشیدنی های ورزشی و نوشابه های انرژی زا، نوشیدنی های با طعم میوه و نوشابه های گازدار باشد.  این نوشیدنی ها در برخی کشورها به ویژه بریتانیا و ایالات متحده بسیار محبوب‌ بوده و  همین موضوع افراد بیشتری را در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار می ‌دهد.

قابل توجه است که با هر بار مصرف روزانه خطر ابتلا به سرطان در زنان ۱۶ درصد و در نوجوانان ۳۲ درصد افزایش می یابد.
در سال های اخیر، افزایش شدید موارد سرطان روده بزرگ (سرطان کولورکتال) پیش از سن ۵۰ سالگی، به ویژه در کشورهای پردرآمد مشاهده شده است. خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ برای آمریکایی‌ هایی که در دهه ۱۹۹۰ متولد شده‌ اند، دو برابر و افرادی که در دهه ۱۹۵۰ متولد شده ‌اند، چهار برابر بیشتر است.
آمارهای نشان می دهد در آمریکا بیش از ده درصد افراد بیش از سه وعده در روز نوشابه می نوشند. مصرف زیاد نوشیدنی های شیرین با بیماری های قلبی، دیابت نوع ۲، چاقی، اختلال عملکرد کلیه، بیماری کبد و سرطان روده مرتبط است.

پژوهشگران در این پروژه تحقیقاتی برای بررسی ارتباط بین نوشیدنی های قندی و نوشابه ها با سرطان روده بزرگ، محققان از اطلاعات ۹۵ هزار و ۴۶۴ شرکت کننده زن آمریکایی استفاده کردند.

نتایج حاکی از آن است زنانی که پیش از ۵۰ سالگی به سرطان روده مبتلا شدند، نوشیدنی‌ های شیرین ‌شده بیشتری مصرف کردند. زنانی که دو یا چند بار در روز از این نوشابه ها می ‌نوشیدند، دو برابر بیشتر از زنانی که یک بار در هفته نوشابه می‌ نوشیدند یا اصلاً هیچ نوشیدنی شیرینی مصرف نمی کردند، در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ بودند.

پژوهشگران معتقدند نوشیدنی های شیرین شده با شکر احساس سیری و رضایت را کاهش می دهند زیرا باعث افزایش ناگهانی قند خون و تولید انسولین می شوند. این مسئله باعث می شود افراد بیشتر بنوشند که منجر به دریافت کالری بالا و مقاومت به انسولین می شود و سپس افزایش وزن، چاقی، دیابت نوع ۲، التهاب و سرطان روده به همراه خواهد داشت.
شواهد همچنین نشان می دهد که نوشیدنی های شیرین به دلیل سطح فروکتوز بالای خود، عملکرد سد روده را کاهش داده که منجر به سندرم روده نشت کننده و احتمالاً سرطان می شود. در واقع مصرف این نوشیدنی ها در افزایش بروز سرطان روده بزرگ با شروع زودرس نقش دارند.
بهترین راه پیشگیری از ایجاد سرطان روده بزرگ پیش از ۵۰ سالگی کاهش یا خودداری از مصرف نوشابه های قندی و گازدار است.
شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در مجله روده (Gut) منتشر شده و قابل دسترس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha