سلامت نیوز:عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز، معتقد است پیشگیری از بروز حوادث ترافیکی، منجر به افزایش سن امید به زندگی خواهد شد.

افزایش امید به زندگی با پیشگیری از حوادث ترافیکی

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از مهر، زهرا اسکندری عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز و متخصص سلامت در بلایا و فوریت‌ها، گفت: هفته جوان فرصتی بود تا با توجه به روز شمار اعلام شده از طرف وزارت بهداشت به بحث جوانان و پیشگیری از حوادث ترافیکی بپردازیم. جوانان سرمایه‌های انسانی اصلی برای اهداف توسعه ملی در کشورها محسوب می‌شوند از طرفی هم جز گروه‌های سنی هستند که سطح آسیب پذیری بالایی دارند، لذا توجه به بیشترین عامل مؤثر در مرگ این گروه سنی که حوادث ترافیکی است، ضروری به نظر می‌رسد.

وی افزود: حوادث غیر منتظره همیشه انسان‌ها و جوامع را تهدید می‌کنند، در این میان حوادث ترافیکی به عنوان بخش قابل توجهی از حوادث غیر تعمدی در جهان یکی از مشکلات بهداشتی است که نهمین علت اصلی مرگ و میر در دنیا هستند. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰، حوادث ترافیکی به هفتمین علت مرگ و میر در سطح جهان تبدیل شوند. حوادث ترافیکی از علل اصلی مرگ در سنین ۲۹-۵ سال است، طبق گزارش ۲۰۱۸ سازمان جهانی بهداشت هرساله ۱.۳۵ میلیون نفر در اثر حوادث ترافیکی جان خود را از دست‌داده و بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر مصدوم می‌شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز ادامه داد: حوادث ترافیکی مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر در کشورهای با درآمد کم و متوسط است، به طوری که بیش از ۹۰ درصد مرگ‌ومیرهای ناشی از حوادث ترافیکی در این کشورها اتفاق می‌افتد. در بین کشورهای با درآمد متوسط، ایران بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی را دارد.

وی افزود: در ایران، صدمات ناشی از حوادث ترافیکی اصلی‌ترین علت صدمات و چهارمین علت اصلی مرگ است. حوادث ترافیکی باعث افزایش هزینه‌های مستقیم مثل هزینه‌های درمان ناشی از تصادفات، مراقبت از معلولین ناشی از حادثه و هزینه‌های غیر مستقیم مثل مشکلات روانی و افسردگی برای افراد و خانواده‌های آنها، از دست دادن نیروی کار فعال دائم یا موقت می‌شود.

اسکندری گفت: در ایران حدود ۷.۵ درصد تولید ناخالص ملی مربوط به مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی است. اگرچه اقداماتی جهت پیشگیری و کاهش مرگ‌ومیر و صدمات ناشی از حوادث ترافیکی از جمله برخورد شدید با سرعت غیرمجاز، بهبود ایمنی خودرو و افزایش جریمه و مجازات، افزایش بودجه پلیس، امنیت جاده‌ها، دوربین‌های کنترل سرعت، بهبود خدمات مراقبت‌های پزشکی فوری و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل، به‌ویژه برای حمل‌ونقل ریلی انجام شده است اما همچنان یکی از علل اصلی مرگ جوانان که نیروی فعال جامعه محسوب می‌شوند است.

این متخصص سلامت در بلایا و فوریت‌ها افزود: جوانان و رانندگان مبتدی دلیل اصلی افزایش حوادث ترافیکی هستند. افراد جوان معمولاً درگیر رفتارهای رانندگی پرخطری هستند که منجر به حوادث ترافیکی می‌شود. فقدان تجربه، استفاده از تلفن همراه، سرعت غیرمجاز و ضعف در درک خطر از علل وقوع حوادث ترافیکی در جوانان شناسایی شده است. دانش ضعیف آنها از قوانین و همچنین داشتن رفتارهای پرخطر، دفعات قرار گرفتن در معرض خطر جوانان را افزایش می‌دهد.

وی گفت: والدین نقش بسیار مهمی در فرآیند آغاز رانندگی فرزندان خود و از زمان اخذ گواهینامه، انتخاب وسیله نقلیه و سایر شرایط دارند، بنابراین می‌توانند راهکارهایی برای پیشگیری از تصادفات رانندگی و ایمن نگه داشتن جوانان در جاده‌ها انجام دهند که عبارتند از: تعیین زمان و مکان رانندگی، زمان در اختیار داشتن وسیله نقلیه، تاکید بر بستن کمربند ایمنی حین رانندگی، الزام به استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران، الزام به رعایت قوانین ترافیک عمومی.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز تاکید کرد: با توجه به سهم بسیار بالای حوادث ترافیکی در مصدومیت جوانان لزوم مداخله سازمان‌های ذی ربط، اجرای برنامه‌های آموزشی، ایجاد مهارت‌های خود مراقبتی، دسترسی به خدمات درمانی اورژانسی و به موقع پس از وقوع حادثه، اصلاح و استاندارد سازی راه‌ها و توجه و تاکید قانون گذاران بر تصویب قوانین مربوط به ایمنی بیشتر ضروری به نظر می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha