سلامت نیوز: افزایش تعداد موارد بستری در بیمارستان به دلیل یک نوع بیماری خطرناک ناشی از کمبود سدیم، آخرین مورد از فهرست رو به رشد تهدیدات سلامت مرتبط با تغییرات آب و هوایی است.

گرم شدن جهان به معنای موارد بیشتر کمبود نمک بدن است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر ، طبق نتایج یک مطالعه محققان سوئدی، میانگین افزایش دمای جهانی به میزان ۳.۶ درجه فارنهایت می‌تواند منجر به افزایش ۱۴ درصدی بستری شدن در بیمارستان به دلیل میزان بسیار پایین سدیم در خون شود، وضعیتی که "هیپوناترمی" نامیده می‌شود.

به گزارش هلث دی نیوز،هیپوناترمی می‌تواند ناشی از بیماری‌هایی مانند نارسایی قلبی، کلیوی و کبدی و همچنین ناشی از تعریق زیاد یا مصرف مایعات باشد که باعث رقیق شدن غلظت سدیم (نمک) در خون می‌شود.

سدیم برای حفظ فشار خون طبیعی، حمایت از عملکرد عصب و عضله و تنظیم تعادل مایعات در داخل و اطراف سلول‌ها مورد نیاز است. کاهش قابل توجه سطح سدیم خون می‌تواند باعث تهوع، سرگیجه، گرفتگی عضلات، تشنج و حتی کما شود.

موارد هیپوناترمی در ماه‌های تابستان افزایش می‌یابد، اما تأثیر گرم شدن دما به دلیل تغییرات آب و هوایی در بروز این عارضه نامشخص بود.

از اینرو محققان مؤسسه کارولینسکا سوئد، داده‌های ۹ ساله را در مورد بزرگسالان سوئدی بررسی کردند و بیش از ۱۱۰۰۰ مورد بستری شدن در بیمارستان را برای هیپوناترمی شناسایی کردند. اکثر افراد زنان با میانگین سنی ۷۶ سال بودند.

این خطر در گرم‌ترین روزها تقریباً ۱۰ برابر بیشتر از سردترین روزها بود و زنان و افراد مسن با بالاترین ریسک خطر روبرو بودند. احتمال بستری شدن در بیمارستان به دلیل هیپوناترمی در طول موج گرما در افراد ۸۰ ساله و بالاتر ۱۵ برابر بیشتر بود.

نتایج مطالعات نشان داد که پذیرش در بیمارستان به دلیل هیپوناترمی می‌تواند با افزایش ۱.۸ درجه فارنهایت ۶.۳ درصد و با افزایش ۳.۶ درجه فارنهایت تا ۱۳.۹ درصد افزایش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha