جمعه ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان، پژوهشگران معتقدند اختلال جویدن ناخن ممکن است با علائم روانی و جسمی همراه باشد.

مضرات جویدن ناخن برای سلامتی

بر اساس اعلام انجمن روانپزشکی آمریکا، بسیاری از افراد تمایل به جویدن ناخن‌ دارند؛ این اختلال به عنوان وسواس اجباری شناخته می‌شود. زمانی که یک فرد دارای افکار، ایده‌ها یا احساسات ناخواسته (وسواس) است، این رفتار او را وادار به انجام کاری تکراری (اجباری) می‌کند.

علت ناخن جویدن 

عوامل متعددی می‌توانند در انجام این رفتار وسواسی نقش داشته باشند که فاکتورهای ژنتیکی تا شرایط روانی زمینه‌ای را شامل می‌شود. جویدن ناخن اغلب با اضطراب همراه است، زیرا جویدن ناخن ها، استرس، تنش یا کسالت را کاهش می‌دهد. افرادی که به طور معمول ناخن می‌جوند، می‌گویند وقتی عصبی، بی حوصله، تنها یا حتی گرسنه هستند، این کار را انجام می‌دهند.

ناخن جویدن نگران کننده است؟

جویدن ناخن می‌تواند منجر به عوارض اجتماعی و روانی مانند احساس حقارت، آسیب اجتماعی و عاطفی شود. همچنین به ظاهر ناخن آسیب زده و موجب عفونت ناخن و بافت نرم اطراف آن می‌شود. افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های انگلی، عفونت‌های معده به دلیل بلع ذرات ناخن و خاک، درد در مفصل فک، آسیب به لثه‌ها و عفونت‌های باکتریایی ثانویه نیز از دیگر عوارض ناخن جویدن هستند.

راه‌هایی برای ترک عادت ناخن جویدن 

برای رهایی از این عادت می‌توان از راهکارهای مختلفی مانند استفاده از محافظ (گارد) دندان، کوتاه نگه داشتن ناخن‌ها یا به کارگیری روش سنتی مانند آغشته کردن ناخن‌ها به روغن تلخ بهره گرفت.

- ناخن‌ها را کوتاه و مرتب کنید تا کمتر به جویدن ناخن وسوسه شوید.

- سعی کنید شب‌ها یا زمانی که تنها هستید، دستکش بپوشید تا نتوانید ناخن بجوید.

- عوامل محرک در ناخن جویدن را شناسایی کنید.

- به جای جویدن ناخن، این عادت را با آدامس یا رازیانه جایگزین کنید.

درمان‌های زیادی برای اونیکوفاژی وجود دارد و برای درمان دائمی بهتر است با پزشک مشورت کنید.

منبع: ایندین اکسپرس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha