به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به ضرورت اهدای خون در تعطیلات نوروزی و همچنین روزهای ماه مبارک رمضان، گفت: در حال حاضر وضعیت ذخایر خون در کشور قابل قبول است، اما اگر در ۱۴ روز تعطیلات نوروزی مراجعه کاهش یابد، در ۱۵ روز ابتدایی ماه مبارک رمضان مقداری دچار کاهش ذخایر می‌شویم.

ضرورت اهدای خون در "تعطیلات نوروز" و "ماه رمضان"

دکتر مصطفی جمالی ‌درباره وضعیت اهدای خون در کشور، گفت: تفاوت نوروز امسال نسبت به سال‌های قبل این است که پیک ششم کرونا را داشتیم که این موضوع مقداری منجر به کاهش مراجعه جهت اهدای خون شد. از طرفی اواخر اسفند ماه اعمال جراحی معمولا افزایش می‌یابد و مصرف بالا می‌رود. در عین حال تعطیلات نوروزی امسال با ماه مبارک رمضان مصادف می‌شود و معمولا در تعطیلات عید مقداری آمار اهدای خون کاهش یافته و ماه مبارک رمضان هم آمار اهدای خون کاهش می‌یابد. معمولا هر یک از این موارد به تنهایی منجر به کاهش ذخایر خون می‌شود. حال فکر کنید که امسال این موارد در کنار یکدیگر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه البته در حال حاضر وضعیت ذخایر قابل قبول است، ‌گفت: نکته مهم این است که مردم در ایام تعطیلات عید برای اهدای خون مراجعه بالایی داشته باشند تا میزان ذخایر خون در ماه مبارک رمضان کاهش پیدا نکند زیرا اگر در این ۱۴ روز تعطیلات نوروزی مراجعه کاهش یابد، در ۱۵ روز ابتدایی ماه مبارک رمضان مقداری دچار کاهش ذخایر می‌شویم، بنابراین تعطیلات عید مردم برای اهدای خون مراجعه کنند. در عین حال در ماه مبارک رمضان هم مردم می‌توانند از دم افطار تا سحر برای اهدای خون مراجعه کنند. بنابراین اهدای خون در ۱۴ روز ابتدایی سال جدید و ۲۰ روز ابتدایی ماه رمضان جهت حفظ ذخایر خون بسیار واجب است و اگر مردم جهت اهدای خون در این ایام مراجعه کنند، بسیار خوب است.

جمالی با بیان اینکه شعار انتقال خون در سال جدید "سال جدید را با اهدای خون آغاز کنید" است، گفت: در تمام استان‌ها عمده مراکز اهدای خون باز هستند و نسبت به سال‌های قبل مراکز فعال‌تر خواهند بود. البته در همه استان‌ها اطلاع‌رسانی لازم درباره نحوه فعالیت مراکز اهدای خون انجام می‌شود. البته فعلا ذخایر خون قابل قبول است و امیدواریم با حضور مردم، این دوره دشوار هم طی کنیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران درباره اهدای پلاکت نیز گفت: از آنجایی که طول عمر پلاکت سه روز است، بنابراین اگر مراجعه کاهش یابد، یکی از مواردی که در آن دچار مشکل جدی می‌شویم، بحث پلاکت است، بنابراین لازم است که حتما مراجعه روزانه جهت اهدای خون یا اهدای پلاکت وجود داشته باشد تا سطح پلاکت حفظ شود. بعد از اهدای خون، پلاکت از آن جدا شده و برای بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرد. در عین حال از طریق پلاکت فرزیس هم می‌توان پلاکت مورد نیاز را دریافت کرد که حجم و کیفیت پلاکتی که در این روش دریافت می‌شود، بسیار بهتر است. البته فرآیند آن مقداری طولانی‌تر است، اما کیفیت و حجم پلاکت در این روش بسیار بهتر است.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha