به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، آلودگی نوری در کنار موضوعاتی مانند آلودگی هوا و آلودگی صوتی از اهمیت بالایی برخوردار است اما زیر سایه مشکلی مانند آلودگی هوا کمتر به آن پرداخت شده است. ۱۳ نکته مربوط به آلودگی نوری در ادامه می‌آید:

۱۳ نکته درباره آلودگی نوری و تاثیر آن بر محیط زیست

 آلودگی نوری در کنار موضوعاتی مانند آلودگی هوا و آلودگی صوتی از اهمیت بالایی برخوردار است اما زیر سایه مشکلی مانند آلودگی هوا کمتر به آن پرداخت شده است. ۱۳ نکته مربوط به آلودگی نوری در ادامه می‌آید:

*طبق تعاریف علم نجوم، آلودگی نوری به نورهای فزاینده گفته می‌شود که درخشش ستارگان را کم‌فروغ می‌کند.

*از نظر بیولوژیک آلودگی نوری نورهای آزار دهنده‌ای هستند که شب را از حالت طبیعی خود خارج می‌کند.

*آلودگی نوری نه تنها در فضای شهر و خارج از خانه بلکه درون فضای بسته نیز قابل تعریف است.

*منشا نوری که در کشور ما تولید و باعث آلودگی نوری می‌شود، «سوخت‌های فسیلی» است لذا میزان آلودگی نوری با مصرف سوخت‌های فسیلی رابطه عکس دارد.

*علت اول آلودگی نوری استفاده از «شدت روشنایی» بیش از حد نیاز است.

*علت دوم بروز پدیده آلودگی نوری زاویه غلط تابش نور و اتلاف انرژی است. یکی از مثال‌های این مسئله، بیلبوردهای تبلیغاتی است.

*تمام موجودات زنده از چرخه‌های زیستی پیروی می‌کنند. برای مثال  گیاهان با توجه به دما و مقدار نور چرخه‌های زیستی خود را تنظیم می‌کنند.

*روشنایی بیش از اندازه شهرها و لامپ‌های LED متعددی که در سطح خیابان‌ها دیده می‌شود، تاثیر مخربی روی چرخه زیستی گیاهان و جانوران می گذارد.

*آلودگی نوری در کنار تغییرات دما سبب شده بسیاری از درختان زودتر جوانه بزنند و از حالت طبیعی خود خارج شوند.

*آلودگی نوری جهت‌یابی پرندگان را نیز مختل می‌کند.

*چرخه خواب و بیداری انسان بر اساس هورمون ملاتونین که ترشح آن به مقدار زیادی وابسته به نور آبی - سفید است، تنظیم می‌شود.

*وجود نور آبی- سفید سبب شده تا اختلالات خواب و مشکلات دیگری نظیر از بین رفتن نظم دوره‌ قاعدگی زنان بیش از پیش مشاهده شود.

*به‌طور طبیعی زمانی که فرد می‌خواهد به خواب برود باید درمحیطی باشد که نتواند انگشتان دست خود را مشاهده کند و اگر اینگونه نباشد آن محیط از نظر نوری آلوده است‌.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha