شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
کد خبر: 337314

ریزش مو یکی از ناخوشایندترین احساساتی است که هنگام دوش‌گرفتن یا شانه‌کردن سر با آن مواجه می‌شوید. این ریزش گاهی طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. اگر ریزش موی شما طبیعی نیست، باز هم جای نگرانی وجود ندارد!

آشنایی با مراحل کاشت موی طبیعی

با وجود روش‌های جدید کاشت مو، تشخیص افرادی که موی طبیعی دارند و افرادی که مو کاشته‌اند، سخت‌تر شده است. برای داشتن موهای پرتراکم، تکنیک جراحی کاشت و داشتن بانک موی مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. طراحی خط رویش و مراقبت‌های قبل و بعد از عمل در رسیدن به نتیجه دلخواه موثر است. کاشت مو شامل چه مراحلی است؟ چگونه بفهمیم کاندیدای مناسب کاشت مو هستیم؟ چه مراقبت‌هایی قبل و بعد از عمل باید انجام دهیم؟ اگر دوست دارید با صفر تا صد کاشت و جراحی مو آشنا شوید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

دلایل ریزش مو کدامند ؟

ریزش و کم‌پشت شدن مو دلایل مختلفی دارد. ریزش مو ممکن است ارثی یا در اثر وجود عوامل محیطی دیگر رخ دهد. در ادامه با دلایل ریزش مو بیشتر آشنا می‌شویم.

  • وراثت : این نوع ریزش مختص جنسیت خاصی نیست و هم آقایان و هم خانم‌ها به آن دچار می‌شوند. فقط الگوی ریزش در هر دو متفاوت است. به این نوع ریزش اصطلاحا آلوپسی آندروژنیک می‌گویند. ریزش ارثی مو معمولا از سنین نوجوانی آغاز می‌شود. اولین علائم این نوع ریزش در مردان عقب رفتن و کم‌پشت شدن خط رویش مو و در زنان نازک‌شدن مو است. در ریزش موی ارثی، فولیکول‌هایی که فرد به ارث برده باعث توقف رشد مو می‌شوند. بیشتر ریزش موهای ارثی نیاز به کاشت مو دارند.
  • افزایش سن : معمولا با بالارفتن سن، رشد مو کندتر می‌شود. در بیشتر مواقع فولیکول‌های مو باعث توقف رشد مو می‌شوند. با افزایش سن موها نازک شده و خط رویش موی طبیعی سر عقب می‌رود.
  • شیمی درمانی : افرادی که دچار سرطان هستند و مراحل شیمی درمانی را طی می‌کنند، طی چند هفته بیشتر موهای خود را از دست می‌دهند. در این نوع ریزش معمولا بعد از اتمام دوره درمان، موهای فرد مجددا شروع به رویش می‌کنند.
  • عوامل استرس‌زا : ریزش مو ممکن است براثر اتفاقات استرس‌زا رخ دهد. اتفاقاتی مثل جدایی یا فوت عزیزان، احتمال بروز استرس و ریزش را افزایش می‌دهند.

کاشت مو چیست ؟

در این روش جراح گرافت‌های مو را از پشت سر برمی‌دارد و آنها را به ناحیه تاس سر منتقل می‌کند. اندازه و شکل گرافت‌های مو متفاوت هستند. گرافت‌های بسیار کوچک 2 تا 4  و گرافت‌های نواری بلند بین 30 تا 40 تار مو ممکن است داشته باشند.  ممکن است از موهای کنار سر هم علاوه بر موهای پشت سر برای کاشت استفاده شود. برای کاشت مو باید اصطلاحا بانک موی مناسبی داشته باشید. تشخیص مناسب بودن یا نبودن بانک مو به‌عهده متخصص کاشت است. روش‌های متفاوتی برای این جراحی وجود دارد. این جراحی شامل روش‌های زیر است:

  • FUT یا روش تهاجمی
  • FIT یا روش بدون جراحی
  • SUT یا جراحی با دستگاه‌های پیشرفته
  • Micro Fit
  • روش ترکیبی
  • BHT یا استفاده از موهای بدن برای کاشت
  • U_FIT یا کاشت نامحسوس مو
  • کاشت مو به روش HRT

کاشت موی زنان

با مراحل و روش‌های کاشت مو آشنا شوید

ممکن است برای دستیابی به نتیجه دلخواه، نیاز به چند جلسه کاشت مو وجود داشته باشد. معمولا نتیجه‌ نهایی بین یک تا دو سال طول می‌کشد. انتخاب متخصص و کلینیک مناسب برای کاشت از اهمیت بالایی برخوردار است. جراح ابتدا پوست سر را کامل تمیز می‌کند. در ادامه او از بی‌حسی موضعی برای ناحیه برداشت مو استفاده می‌کند. در روش FUT با چاقوی جراحی مخصوص پوست پشت سر را به‌صورت نواری جدا می‌کنند. سپس این ناحیه با بخیه دوخته می‌شود. این بخیه‌ها بعد از 10 روز برداشته می‌شوند. در روش بدون جراحی، فولیکول‌های موی پشت سر را از طریق پانچ‌های کوچک برمی‌دارند. در هر دو روش جراح با سوزن مخصوص منافذ ریزی را روی پوست سر شما ایجاد می‌کند. به‌آرامی موهای برداشته‌شده در منافذ روی سر گذاشته می‌شوند.

چرا جلسه مشاوره قبل از جراحی مهم است؟

برای بررسی بانک مو و انتخاب کاندید مناسب کاشت مو، جلسه مشاوره بسیار تعیین‌کننده است. بعد از ریزش مو معمولا افراد به‌دنبال راهکارهای رشد مجدد یا کاشت مو هستند. همانطور که اشاره شد، ریزش مو دلایل مختلفی دارد. تشخیص این دلایل و ارائه راهکار مناسب، برعهده متخصص پوست و مو است. در واقع در جلسات مشاوره و بررسی مو، جراح کاشت مو تشخیص می‌دهد که فرد کاندید مناسب کاشت هست یا خیر. اگر قبل از عمل جلسه کاشت مو مشاوره مناسب انجام نشود، مشکلات زیادی حین و بعد از جراحی به‌وجود می‌آیند. همچنین در طول مشاوره دغدغه‌ها و نگرانی‌های شما بابت جراحی برطرف و انتظاراتی که از کاشت دارید، مطرح و بررسی می‌شوند.

قبل از کاشت مو چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

برای این که این جراحی بهترین نتیجه را در حین عمل و بعد از آن داشته باشد، رعایت توصیه‌های جراح قبل از کاشت بسیار مهم است. برخی توصیه‌های مهم قبل از کاشت مو را در ادامه مطرح می‌کنیم:

  • آزمایش‌های CBC، HCV و بقیه آزمایش‌های مورد نیاز را انجام دهید
  • تا دو هفته قبل از جراحی سیگار نکشید
  • مصرف داروهای مکمل را تا حد امکان کاهش دهید
  • شب قبل از عمل غذای چرب و تند نخورید
  • روز قبل از جراحی سر خود را با شامپو بشوئید
  • دو روز قبل از جراحی الکل مصرف نکنید

جراحی مو؛ آمادگی‌های روز عمل

جلسه کاشت مو 4 ساعت یا بیشتر، بسته به پیشرفت جراحی ممکن است طول بکشد. حتما صبحانه را به‌صورت کامل میل کنید. در روز جراحی از ادکلن و عطر استفاده نکنید. در روز عمل از خوردن مواد غذایی کافئین‌دار مثل قهوه خودداری کنید. کافئین خونریزی را در حین عمل تشدید می‌کند. لباس‌های گشاد و دکمه‌دار بپوشید و از پوشیدن لباس تنگ جدا پرهیز کنید.

طراحی خط رویش مو چه اهمیتی دارد؟

طراحی ایده‌آل خط رویش مو با توجه به شکل سر و الگوی مو در هر فرد متفاوت است. تراکم و پربودن در کاشت اهمیت بالایی دارد، اما نتیجه دلخواه را خط رویش مو تعیین می‌کند. خط رویش مو معمولا با توجه به سن افراد درنظر گرفته می‌شود. تمرکز اصلی جراح برای جذاب‌تر شدن و رسیدن به نتیجه دلخواه، تنظیم و طراحی خط موی شماست. خط رویش مناسب شما را به نتیجه دلخواه می‌رساند.

آشنایی با مراحل کاشت موی طبیعی

استفاده از بی‌حسی موضعی هنگام جراحی کاشت

کاشت و جراحی مو از هر نوعی که باشد نیاز به بی‌حسی موضعی دارد. بی‌حسی درد ناشی از جراحی را در حین عمل از بین می‌برد. در بی‌حسی موضعی دوز معینی را به ناحیه سر شما تزریق می‌کنند. با استفاده از این بی‌حسی ناحیه کاشت سفت و متورم شده و کار قراردادن گرافت‌ها راحت‌تر می‌شود. یکی از عوارضی که در این حالت ایجاد می‌شود، باقی ماندن بی‌حسی بعد از کاشت مو است. برای کاهش این تورم و بی‌حسی با توصیه جراح می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید. این حالت ممکن است بین چند روز تا چند هفته ادامه داشته باشد.

بانک مو؛ محل برداشت گرافت‌ها

همانطور که اشاره شد، بانک موی شما در جراحی کاشت بسیار تعیین‌کننده است. بانک مو نشان می‌دهد که شما کاندید مناسب کاشت مو هستید. پشت و کنار سر در برابر ریزش و طاسی مو از نظر ژنتیکی مقاوم هستند. معمولا جراح موهای پشت سر را برای کاشت انتخاب می‌کند. اگر جراح از روش FUT برای کاشت موی شما استفاده کند، یک برش نواری‌شکل از پوست پشت سر شما برمی‌دارد. این برش در حدود 20 سانتی‌نتر طول و تا 2 سانتی‌متر عرض دارد. بعد از برش، بخیه توسط پرستار و زیر نظر جراح انجام می‌شود. این بخیه تا دو هفته بعد از جراحی برداشته می‌شود. بانک مو از اهمیت بالایی در کاشت مو برخوردار است.

کاشت گرافت‌ها چگونه انجام می‌شود؟

گرافت مو به دسته‌های چندتایی مو گفته می‌شود. این گرافت‌ها بین 2 تا 4 تار مو دارند. گرافت‌ها از طریق روش‌های جراحی با استفاده از پانچ و سوزن مخصوص برداشته می‌شوند. بعد از برداشت گرافت‌ها و آماده‌سازی پیاز آنها، کار کاشت گرافت‌ها آغاز می‌شود. ابتدا جراح بعد از ضدعفونی کردن پوست سر، با استفاده از بی‌حسی موضعی محل کاشت را بی‌حس می‌کند.  جراح با استفاده از سوزن، سوراخ‌های ریزی را روی پوست محل کاشت ایجاد می‌کند. بعد از ایجاد سوراخ، گرافت‌های آماده شده را با دقت و ظرافت خاصی در منافذ ایجاد شده قرار می‌دهد. کاشت گرافت مرحله پایانی جراحی بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است.

پانسمان و ترخیص

بعد از جراحی کاشت مو، محل کاشت و جراحی را با پانسمان می‌پوشانند. یک تا دو روز بعد از جراحی با مراجعه به کلینیک جراحی، پانسمان سر شما برداشته می‌شود. بعد از این که پانسمان را باز کردید با استفاده از محلول یا اسپری سرم، قسمت‌های جراحی شده را بشوئید. همچنین از اسفنج برای شامپو و شستشوی موهای سر خود استفاده کنید. به‌هیچ عنوان زیر دوش مستقیم قرار نگیرید و از ماساژ دادن موهای کاشته شده خودداری کنید.

نکات کلیدی مراقبت‌های پس از کاشت مو

بعد از کاشت، بنا به تشخیص جراح باید داروهایی را مصرف کنید. این داروها هم برای کاهش التهاب و درد بعد از جراحی و هم برای مقاوم‌تر شدن فولیکول موهای کاشته‌شده موثر هستند. این داروها شامل این موارد می‌شوند:

  • انواع داروهای مسکن
  • آنتی بیوتیک‌ها برای کاهش عفونت
  • داروهای ضدالتهاب جهت کاهش تورم
  • ماینوکسیدیل، داروهای مکمل و ویتامین‌ها برای کمک به رشد مجدد مو

موهای کاشته‌شده دو تا سه هفته بعد از عمل شروع به ریزش می‌کنند. این امر طبیعی بوده و جای نگرانی وجود ندارد. موهای کاشته شده 8 ماه بعد از جراحی شروع به رویش می‌کنند. از انجام ورزش‌های سنگین تا یک ماه بعد از جراحی پرهیز کنید. استفاده از نوشیدنی‌های الکلی تا چند روز بعد از جراحی ممنوع است. استفاده از این نوشیدنی‌ها روند گردش خون طبیعی را دچار اختلال می‌کند. همچنین بعد از کاشت مو باید به پهلو یا به پشت بخوابید و به‌هیچ وجه روی شکم نخوابید.

مراجعه به موقع برای ویزیت بعد از جراحی

همانطور که اشاره شد، یک تا دو روز بعد از کاشت مو مراجعه برای بازکردن پانسمان ضروری است. 10 روز تا دو هفته بعد از جراحی برای برداشتن بخیه‌ها باید به کلینیک مراجعه کنید. سعی کنید هر ماه برای بررسی وضعیت زخم‌ها و رویش مو به کلینیک مراجعه کنید و تحت نظر پزشک باشید. مراجعات برای بررسی را تا 1 سال بعد از جراحی و رویش کامل مو انجام دهید.

ضرورت تزریق مزوتراپی بعد از کاشت

در مزوتراپی تزریق هورمون‌ها و آنزیم‌های موثر رشد از طریق سوزن‌های بسیار ظریف انجام می‌شود. تزریق مزوتراپی برای تقویت و رشد موها بسیار موثر است. بعد از کاشت مو، رساندن مواد مغذی به مو و ایجاد گردش خون در پوست سر از اهمیت بالایی برخوردار است. مزوتراپی فولیکول‌های موی شما را تحریک کرده و رشد مو را سریع‌تر می‌کند. بعد از جراحی حداقل دو جلسه تزریق مزوتراپی لازم است. شاید پزشک با توجه به وضعیت رشد موی شما، تزریق مزوتراپی را به‌صورت دوره‌ای و ماهی یک مرتبه تا رویش مو توصیه کند. مزوتراپی علاوه بر موهای کاشته شده، رشد موهای قبلی شما را نیز سرعت می‌بخشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha