یکشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 337326

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان، یک متخصص طب سنتی به بیان توصیه‌هایی برای ایام نوروز و آغاز فصل پرداخت.

۱۰ توصیه طب سنتی برای ایام نوروز و فصل بهار

زهره مرتجی  به بیان توصیه‌هایی برای ایام نوروز و آغاز فصل بهار پرداخت و گفت: دید و بازدید در ایام نوروز از رسوم ما ایرانی‌ها است که توصیه می‌شود با توجه به شیوع کرونا این اقدام مانند ۲ سال گذشته به صورت محدود انجام شود. ما در نوروز بیشتر از آجیل‌ها و شیرینی استفاده می‌کنیم و در فصل بهار بعد از مدت طولانی سرما و مواجهه با حرارت پایین دما با افزایش حرارت دما رو به رو هستیم و در حالی عده‌ای به اشتباه گمان می‌کنند که مزاج این فصل معتدل است فصل بهار مزاج گرم و تری دارد، اما میزان گرما و رطوبتی که این فصل دارد بیش از اندازه نیست.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه گرما در این فصل در حال افزایش است بهتر است از مواد غذایی غلیظی که در فصل زمستان مصرف می‌کردیم و در بدن مانده اند، استفاده نکنیم چرا که سیستم گوارش در فصل زمستان به خوبی کار می‌کند و در این فصل هم می‌توان مقدار غذا را افزایش داد و هم می‌توان از مواد غذایی غلیظ استفاده کرد و از این رو در فصل بهار موادی که در بدن مانده اند و رسوب پیدا پیدا کرده اند، می‌خواهند از بدن خارج شوند.

در ایام نوروز و آغاز فصل بهار از خوردن شیرنی بسیار و مواد غذایی غلیظ خودداری شود

وی ضمن اشاره به اینکه توصیه می‌شود در ایام نوروز و آغاز فصل بهار از خوردن شیرنی بسیار و مواد غذایی غلیظ خودداری کنند، ادامه داد: در بسیاری از مهمانی‌ها شیرنی‌ها حجم بسیار زیادی دارند و این در حالی است که بر طبق رسوم ما شیرنی‌هایی که برای نوروز تهیه می‌شدند کوچک و سبک بودند نظیر شرینی نخودچی و در گذشته از شیرنی‌های خامه‌ای در عید نوروز استفاده نمی‌شد و ضمن اینکه کام فرد شیرین می‌شد مواد غلیظ وارد بدن نمی‌شد، ولی متاسقانه استفاده از این نوع شیرنی برای عید در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است و از این رو بهتر است در مصرف شیرنی به رسوم خود باز گردیم تا سلامتیمان حفظ شود.

این متخصص طب سنتی با تاکید بر اینکه بهتر است در مصرف شیرنی و آجیل زیاده روی نکنیم چرا که مواد غلیظی که از تابستان در بدن مانده اند باید به تدریج از بدن خارج شوند، افزود: نکته بعدی که باید در فصل بهار مورد توجه قرار گیرد این است فصل بهار در طب سنتی فصل پاکسازی است.

بهتر است در بهار از انواع آش‌ها و سوپ‌ها و همچنین میوه‌ها و سبزیجات بیشتر استفاده گردد

این پزشک متخصص عنوان کرد: ما یک بهار طبی و یک بهار تقویمی داریم و بهار طبی مدتی است که آغاز شده است و بهار طبی سرما به تدریج در حال کاهش است و گرما کم کم آغاز می‌شود و در این فصل دیگر نیازی نیست از لباس گرم استفاده شود و از این رو باید به تدریج تدابیری برای شروع این فصل در نظر گرفته شود. به طور کلی بهتر است در بهار از انواع آش‌ها و سوپ‌ها و همچنین میوه‌ها و سبزیجات بیشتر استفاده گردد و اگر فردی مشکل گوارشی ندارد می‌تواند آن‌ها را به صورت خام مورد استفاده قرار دهند و چنانچه دچار مشکل گوارشی هستند می‌توانند از سبزیجات پخته نظیرآش استفاده کنند.

در بهار کمتر از گوشت‌ها استفاده کنید / ورزش را فراموش نکنید



مرتجی با بیان اینکه بهتر است در این فصل از گوشت‌ها کمتر استفاده شود و برنج را بیشتر به صورت آبکش مورد استفاده قرار گیرد، متذکر شد: ورزش نباید در فصل بهار فراموش شود و بهتر است ورزش در ساعاتی انجام شود که هوا خنک‌تر است و ساعات ابتدایی صبح و عصر بهترین زمان برای ورزش کردن است.

بهار فصل پاکسازی است

این متخصص طب سنتی اظهار کرد:  از آنجایی که بهار فصل پاکسازی است بهتر است با استفاده از آش‌ها و سوپ‌ها مزاج را تا حدی ملین کرد و یا اینکه با مراجعه به متخصص طب سنتی برای این امر تدبیری اندیشید و یا از طریق انجام حجامت، می‌توان اقدام به پاکسازی کرد.

مرتجی اشاره کرد: به طور کلی رویه در فصل بهار باید اینگونه باشد که ورودی به بدن کاهش یابد و از غذاهای سبک و کم حجم استفاده کرد و از طرفی دیگر خروجی مواد زائد باید افزایش یابد و با توجه به اینکه طب سنتی برای هر فردی متفاوت است و با توجه به مزاج و مشکلات هر فردی تدابیر مختلفی در نظر گرفته می‌شود، افراد می‌تواند با مراجعه به پزشک مناسب‌ترین راهکار برای افزایش خروج مواد زائد از بدن را انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha