دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴
کد خبر: 337369

متخصصان تغذیه می گویند: این روزها با روند کاهشی موارد مرگ و میر و ابتلا به کرونا، امکان بیشتری برای سفرهای نوروزی ایجاد شده، اما تهیه و مصرف مواد غذایی در کنار رعایت شیوه نامه های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ضروری است.

بهترین غذا برای سفر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، تغذیه مناسب یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از ابتلا به کرونا است و ۱۹ عامل خطر مرگ در جهان، ۱۰ فاکتور مرتبط با تغذیه است و بیش از ۵۰ درصد عوامل مرگ، ریشه در تغذیه دارد.

برخی از متخصصان تغذیه بر این باورند، با توجه به اینکه در شرایط کرونایی به سر می بریم، تغذیه در ایام نوروز بویژه در مسافرت از اهمیت زیادی برخوردار است و همه باید با پیروی از مصرف غذاهای سالم سعی کنند تا در این ایام بیمار نشده و کام سفر را با تلخی تجربه نکنند.

رعایت شیوه نامه های بهداشتی و تغذیه سالم از مهمترین اصول پیشگیری از ابتلا به کرونا در سفرهای نوروزی است.

از آب چشمه، رودخانه و از آب خوری های عمومی در اماکن عمومی استفاده نشود و باقیمانده آب بطری های را در پشت شیشه و زیر تابش نور خورشید قرار ندهید، در طول سفر از آبهای بسته بندی شده دارای پروانه ساخت و تاریخ تولید و انقضا استفاده کنید.

زهرا عبداللهی در این زمینه می گوید: از مهمترین اصول پیشگیری از ابتلا به کرونا در سفرهای نوروزی رعایت شیوه نامه های بهداشتی و تغذیه سالم است، توصیه می شود در مسافرت یک غذای ساده در منزل آماده کرده و به همراه ببرید یا به رستوران هایی که اصول بهداشتی پیشگیری از کرونا را به دقت رعایت کرده اند و از سلامت غذایی آنها نیز مطمئن هستید مراجعه کنید.

وی می افزاید: قبل از مصرف هر گونه ماده غذایی دست های خود را با آب و صابون شستشو دهید یا با الکل ضد عفونی کرده و بعد از مصرف غذاهای سنگین و چرب و یا معده سنگین رانندگی نکنید این امر باعث خواب آلودگی راننده می شود.

عبداللهی با تاکید بر اینکه از خرید و مصرف شیر و پنیر فله و تازه خودداری شود، اظهار می دارد: از آب چشمه، رودخانه و از آب خوری های عمومی در اماکن عمومی استفاده نشود و باقیمانده آب بطری های را در پشت شیشه و زیر تابش نور خورشید قرار ندهید، در طول سفر از آبهای بسته بندی شده دارای پروانه ساخت و تاریخ تولید و انقضا استفاده کنید.

وی اضافه می کند: در رستوران ها بهتر است از مصرف سالاد و سبزی خوردن به دلیل عدم اطمینان از شستشوی صحیح و احتمال وجود آلودگی های انگلی و انتقال کرونا خودداری شود و در صورتی که به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارید آب را حداقل به مدت یک دقیقه بجوشانید.

وی ادامه می دهد: در صورت مصرف غذاهای کنسروی، به تاریخ مصرف آن توجه کرده و قبل از مصرف آن ها را ۲۰ دقیقه بجوشانید، در صورت مصرف غذاها در رستوران ها به ظاهر رستوران، وضعیت کارکنان آن و شرایط بهداشتی، رعایت شیوه نامه های مرتبط با کرونا محیط کارت بهداشت کارکنان توجه کنید.

عبداللهی می گوید: غذاهای خشک مثل کتلت و کوکو یا تخم مرغ پخته بهترین غذا در طول سفر هستند. غذایی که برای بین راه تهیه می کنید، نباید آبکی باشد، غذاهای آبکی مثل انواع خورش ها، سریعتر فاسد می شوند چون میکربها و باکتریها در فضای باز، محیط مناسب تری برای رشد وتکثیر دارند.

زیبا کاویی متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این زمینه به ایرنا می گوید: خطر ابتلا به کرونا بیشتر از غذای مصرفی به وضعیت کارکنان بخش غذا بستگی دارد برای همین بهتر است که غذای تهیه شده در خانه در سفر استفاده کنید.

بیشتر بدانید : تغذیه در سفر: چی ببریم، چی بخوریم؟

وی اظهار می دارد: اگر بهداشت مواد غذایی در طول سفر رعایت شود، امکان گرفتار شدن به مسمومیت های غذایی کمتر می شود، بعضی از غذاها مستعد رشد انواع میکروب های بیماری زا هستند غذاهایی مانند کباب ها و ساندویچ ها که ممکن است خوب حرارت ندیده باشند.

این متخصص تغذیه می افزاید: تهیه نوبرانه های بهاری از دستفروش ها همچنان امکان مسمومیت های غذایی را بالا می برد. اگر این نوبرانه ها را خریدید ابتدا به صورت کامل آنها را بشویید و سپس مصرف کنید.

کاوه یی خاطرنشان می کند: رعایت اصول تغذیه صحیح، خودداری از پرخوری و بد خوری را در نظر داشته باشید. از جمله مصرف غذاهای پرچرب، خیلی شیرین یا شور را از برنامه غذایی خود کنار بگذارید و مراقب باشید با پرخوری وزنتان در طی سفر و تعطیلات بالا نرود.

نکات کلیدی تغذیه در سفرهای نوروزی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دانشگاه علوم پزشکی کاشان رعایت توجه به نکات زیر نیز توصیه می شود:

- غذاهایی را که با خود به سفر می برید نیم پز نکنید، یا از همان اول غذا را کامل بپزید یا اینکه در مقصد اقدام به پخت آن کنید.

-ساندویچ را از قبل آماده نکنید، زیرا وجود گوجه فرنگی، کاهو یا خیارشور سبب مرطوب شدن ماده اصلی ساندویچ می شود و رشد میکروبها را سرعت می بخشد.

- در صورت امکان لوازم شخصی مانند قاشق، چنگال و لیوان مخصوص خود را همراه داشته باشید.. با توجه به این که رطوبت زیاد ، رشد و تکثیر میکروب ها را بیشتر می کند ، سعی کنید از غذاهای نیمه خشک با رطوبت کم استفاده کنید . مانند: عدس پلو، لوبیا پلو، ماکارونی و...

-هنگام استفاده از غذاهای محلی ، ازافراد بومی راهنمایی بخواهید: استفاده ازغذاهای محلی نیاز به شناخت کیفیت آن دارد ، به عنوان مثال ، اگر به استان های شمالی کشور سفر می کنید ، هنگام خوردن ماهی و ... از افراد بومی راهنمایی بخواهید. چنانچه به مناطق کوهستانی مسافرت می کنید ، هنگام مصرف قارچ های خوراکی طبیعی ، از راهنمایی افراد بومی مجرب استفاده کنید و درغیراین صورت از خوردن قارچ به طور جدی خودداری کنید.

-نوشیدن آب یخ قرار داد شده در پارچهای پلاستیکی یا فلزی ممکن است بیماری زا باشد، به خصوص برای کودکان خردسال به هیچ وجه توصیه نمی شود. حتی نوشابههای درب بسته ای که در حوضچهها نگهداری می شوند، ممکن است به صورت ثانویه، آلودگی پیدا کرده باشند.

ساندویچ را از قبل آماده نکنید، زیرا وجود گوجه فرنگی، کاهو یا خیارشور سبب مرطوب شدن ماده اصلی ساندویچ می شود و رشد میکروبها را سرعت می بخشد.

- از مصرف بعضی از مواد غذایی مانند سالاد الویه، همبرگر، کباب کوبیده، پیاز در مکان هائی قابل اطمینان نیستند، خودداری کنید.

-از خوردن دسرهای شیرین انواع ژله بستننی ،کارامل وکیک و... خودداری کنید.

-تا حد امکان از مصرف سوسیس وکالباس پرهیز کنید.

- از میوه ها به عنوان میان وعده مناسب استفاده کرده و حتما" قبل از استفاده آنها را خوب شستشو دهید.

- برای جلوگیری از کم آبی و یبوست مقادیر مناسبی آب بنوشید. البته بهتر است از آبهای بسته بندی که سلامت آن مورد اطمینان است استفاده شود. در صورتی که به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارید آب را حداقل به مدت یک دقیقه بجوشانید.

-بهتر است به جای مصرف نوشابه، از دوغ و نوشیدنی های کم کالری استفاده کنید.

-برای برطرف شدن نیاز مایعات بدن، آب بهترین نوشیدنی است، تا حد امکان از مصرف ساندیس، نوشابه ها پرهیز کنید.حداقل روزانه 8 تا 10 لیوان اب بنوشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha