شنبه ۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 337450

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، برای کنترل کم‌خونی، ضد سرطان و کنترل رادیکال‌های آزاد بخصوص سرطان سینه و روده بزرگ می توان از کنجد استفاده کرد.

درمان کم خونی با کنجد

کنجد از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین گیاهان دارویی و روغنی است که در اکثر کشورهای جهت کشت می‌شود ولیکن هندوستان و پاکستان از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کنجد در جهان می‌باشند. کنجد در غلاف‌های کوچک و به‌صورت بوته‌ای رشد می‌کند که هر غلاف یا کپسول بیضی‌شکل آن، تعداد زیادی از دانه‌های کنجد را در خود جای می‌دهد. در انگلیسی به آن Sesame گفته می‌شود و جزو خانواده دولپه‌ای‌ها هست. عمر بوته کنجد یک سال هست و قامت آن به‌سختی به یک متر می‌رسد.

در ۱۰۰ گرم دانه کنجد، حدود ۶۰۰ کالری انرژی وجود دارد و ۲۴ گرم کربو هیدرات و ۱۸ پروتئین در آن یافت می‌شود که از همین‌جا مشخص است که با دانه‌ای خاص روبرو هستیم.

بر اساس گزارش سازمان غذا و دارو آمریکا، درصد ارزش روزانه (در رژیم غذایی) این گیاه در حوزه ویتامین‌ها عبارت است از: ۶۹% ویتامین B ۱، ۲۱% ویتامین B ۲ (ریبوفلاوین)، ۳۰% ویتامین B ۳ (نیاسین)، ۶۱% ویتامین B ۶، ۲۴% ویتامین B ۹ (فولات) و ۲% ویتامین E. همچنین در بخش مواد معدنی ارزش روزانه کنجد، ۹۸% کلسیم، ۱۱۲% آهن، ۹۹% منگنز، ۹۰% فسفر، ۱۰% پتاسیم، ۱% سدیم و ۸۲% زینک هست. با نگاهی اجمالی به این درصد، مشخص است که کنجد سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز روزانه بدن است و کنجد به تنهایی می‌تواند بار زیادی از نیازهای بدن را به دوش بکشد و شاید به همین دلیل است که از قدیم از آن در مواد مختلف مانند شیرینی، نان، بیسکوئیت و ... استفاده می‌شده است. همچنین از آن در صنایع مختلفی مانند صابون‌سازی، لوازم‌آرایشی، حشره‌کش و حلال دارویی استفاده می‌شود.

بر اساس موارد فوق و به صورت اجمال می‌توان خواصی مانند کنترل کم‌خونی (به جهت آهن فراوان)، ضد سرطان و کنترل رادیکال‌های آزاد بخصوص سرطان سینه و روده بزرگ (به جهت آنتی‌اکسیدان و منگنز فراوان)، بهبود وضعیت ماهیچه‌های قلب (وجود منیزیم)، کاهش چربی (فیبر موجود در کنجد جذب چربی‌های مضر را کاهش می‌دهد)، کنترل دیابت، کاهش سطح کلسترول، سلامت و شفافیت پوست، افزایش سلامت و تقویت استخوان‌ها، تقویت ریشه مو (به دلیل وجود امگا ۳)، بهبود عملکرد کبد، افزایش سم‌زدایی در بدن، کاهش وزن و تأثیر مثبت در بارداری سالم و ... نام برد. کنجد یک دارو طبیعی عالی برای کنترل و بهبود سلامتی است که توصیه می‌شود در رژیم غذایی روزانه حتماً گنجانده شود.

کاربردهای غذایی زیادی برای دانه کنجد وجود دارد؛ از استفاده در سالاد گرفته تا تهیه شیرینی‌ها و آب‌نبات‌های سنتی. در واقع کنجد یک چاشنی فوق‌العاده برای افزوده شدن به غذاها هست. ولیکن پرکاربردترین انواع به‌کارگیری کنجد، استفاده از روغن کنجد، کره کنجد، ارده کنجد و کنجد بوداده هست. روغن کنجد را می‌توان جایگزینی برای روغن‌های صنعتی دانست. تنها بایستی به این نکته توجه کرد که دمای آن نبایستی افزایش یابد. همچنین استفاده از روغن کنجد به همراه سرکه سیب طبیعی در سالاد به‌شدت توصیه می‌شود.

کره کنجد طبیعی، یکی از بهترین انواع کره‌های گیاهی هست که پیشنهاد می‌شود جایگزین کره‌های حیوانی و صنعتی شود. کره کنجد، در کنار طعم خوشمزه و استثنایی، یکی از بهترین منابع برای تأمین نیازهای بدن با انرژی مکفی در طول روز هست که می‌توان از ۱۰۰ گرم آن در صبحانه به همراه عسل استفاده کرد و از خواص سرشار آن بهره برود.

پیشنهاد می‌کنیم که از کنجد و فرآورده‌های مختلف آن در روز استفاده کنیم. همچنین موکدا تاکید می‌شود که از کنجد ایرانی و طبیعی استفاده کنید و با توجه به وجود نگه‌دارنده‌ها و افزودنی‌ها در فرآورده‌های صنعتی و عوارض بسیار این مواد، ترجیحاً این فرآورده‌ها را در منزل تهیه کرده و یا از فروشگاه‌هایی که فرآورده‌های خانگی ارائه می‌دهند، تهیه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha