یکشنبه ۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 337488

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، نوروز برای ایرانیان نماد زندگی و شادمانی و باز شدن برگ دیگری از دفتر زندگی است اما دفتر زندگی برخی با بی احتیاطی خود یا دیگران در چنین ایامی بسته می شود آن هم در مسیر سفر و جاده ای که باید شادکامی به ارمغان آورد اما به ناگاه رنگ خون و سیاهی به خود می گیرد.

تصادفاتی که زنجیر وار جان می‌گیرد

از ۲۵ اسفندماه سال ۱۴۰۰ تا به امروز (هفتم فروردین) بیش از ۴۰۰ نفر در شهر و جاده های کشور کشته شدند و عزیزانشان در غم از دست دادن آنها لباس شاد نوروزی را از تن به در آورده و لباس عزا به تن کردند.

همان خانواده هایی که خوشحال از رهایی از قرنطینه و نجات از کرونا، قصد داشتند خود را در آغوش نوروز، این عید باستانی رها کنند افسوس که چنگال مرگ به گونه ای دیگری آن ها را در کام خود فرو برد.

آمار تصادفات جاده ای به رغم کاهش به نسبت نوروز سال گذشته نگران کننده است، حال که با کاهش آمار کرونا خوشحال و خرسند بوده ایم، آمار دلخراش مرگ ناشی از تصادفات هموطنانمان، دلمان را به درد آورده است. ای کاش کمی احتیاط را سرلوحه رانندگی خود قرار می دادیم تا برای خود و برای دیگران، ناخوشی و ناراحتی ایجاد نکنیم.

بیان مرگ بیش از ۴۰۰ نفر به زبان راحت است اما هر یک برای خود داستان هایی دارند، خانواده هایی عزادار شدند آن هم در روزهایی که باید در کنار هم خوش می بودند اما هزار آه و افسوس برای خود باقی گذاشتند و بارها و بارها با زبان بی زبانی فریاد زدند که ای کاش به این سفر نمی رفتیم ... 

به گفته کارشناسان راهنمایی و رانندگی عمده تصادفاتی که در جاده های درون و برون شهری رخ می دهد بویژه در ایام نوروزی به دلیل عدم توجه به جلو، تخطی از سرعت مجاز و عدم توانایی در کنترل وسایل نقلیه است که اگر هر یک از هموطنان این سه مولفه را در رانندگی مد نظر قرار دهند با حوادث دلخراش در رانندگی مواجه نخواهند شد.

همان طور که گفته شد بیشتر تصادفات رانندگی در نتیجه بی دقتی، بی‌توجهی و سهل انگاری راننده صورت می‌گیرد که ضایعات جبران ناپذیر جانی و مالی به وجود می‌آورد.

در هر تصادف و یا حادثه جدا از ضررهای روانی، ضررهای مالی چون هزینه‌های بیمارستانی، هزینه‌های کفن، دفن و دیه و در مورد خودرو هزینه‌های صافکاری، رنگ و تعمیرات به راننده یا خانواده وی تحمیل می‌شود.  

آثار حقوقی تصادفات یعنی جبران ضرر و زیان‌های ناشی از تصادفات، این ضررها می‌تواند مادی باشد یا اجتماعی - روانی. ضررهای مادی یعنی جبران هزینه‌های ناشی از تصادف خودرو یا هزینه‌های بیمارستانی است. ضررهای اجتماعی - روانی یعنی بازداشت راننده و زندانی شدن او که از نظر روانی لطمه هایی به خود راننده و خانواده‌اش می‌رساند.

به گفته کارشناسان پلیس راهور بیشترین زمان وقوع تصادفات از ساعت ۱۲ تا ۱۶ و ۱۶ تا ۲۰ است.  ناایمن بودن خودروها از جمله، نبود ایربگ که نداشتن آن یا کیسه هوا در ماشین‌های ایرانی، موجب ضربه سر به شیشه جلویی ماشین و در نتیجه ضربه مغزی می‌شود از مسائل جدی درتصادفات است.

مهم ترین عوامل فنی و محیطی در بروز تصادفات، خودروهای فرسوده، پایین بودن سطح ایمنی خودروها، کاستی‌ها در کنترل کیفی خودروهای موجود و کیفیت پایین و غیر استاندارد بودن جاده‌ها است.

وضعیت هندسی جاده‌ها یکی از اصلی‌ترین عوامل تصادفات جاده‌ای است و رسیدگی به این موضوع خارج از کنترل پلیس و در حوزه اختیارات و فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی است.  

به تازگی سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور به تصادف دو خودرو دنا پلاس مدل ۱۴۰۰ و تویوتا لندکروز در محور رشت به تهران اشاره کرده و گفته است: خودروی دناپلاس بر اثر این تصادف تا موتور جمع شده اما کیسه هوای آن باز نشده بود. این مساله یک بحث جدی است که در شورای عالی نیز رییس جمهوری تاکید داشت که بحث ایمنی را در سال ۱۴۰۱ در دستور کار قرار گیرد.

در دستور ۸ ماده‌ای رئیس جمهور به یکی از دو کارخانه اصلی تولید خودرو، به توقف سه خودروی قدیمی در سال آینده و افزوده شدن سه خودروی جدید با کیفیت مطلوب اشاره شده و به منظور افزایش کیفیت و ایمنی خودروهای تولید داخل، هرگونه استفاده از قطعات با کیفیت پایین در مونتاژ خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۱ مطلقا ممنوع اعلام و دستگاه های مسول را موظف کرده با عرضه قطعات یدکی تقلبی و قاچاق به ویژه قطعات پر مصرف و موثر بر ایمنی خودرو نیز مقابله کنند.

همچنین در همین راستا دستور داده شد که خودروهای عرضه شده به بازار از ابتدای سال ۱۴۰۱، باید حداقل با ۳ سال یا پیمایش ۶۰ هزار کیلومتر، ضمانت شوند.

اما استاندارد نبودن، پیچ‌درپیچ و شیب‌دار بودن جاده‌ها از دیگر علل بروز تصادف است چرا که برخی از جاده‌های بین‌راهی ایران از استاندارد لازم برخوردار نیستند، همچنین اکثر جاده‌های ایرانی دوبانده هستند و کوچکترین انحراف موجب برخورد خودروها خواهد شد و در بسیاری از مواقع در شرایط جوی نامساعد و مه آلود، شاهد تصادفات زنجیره ای هستیم.

یکی دیگر از مشکلات جاده‌ای در ایران مربوط به مشکلات جاده‌های روستایی است. بیشتر جاده‌های فرعی روستایی نیازمند تسطیح و شن‌ پاشی و راه‌های اصلی نیازمند عملیات بهسازی و آسفالت است. بخش قابل‌توجهی از راه‌های روستایی و حتی برخی از شهرهای کوچک کشور نامناسب و دسترسی به آن ها بر اثر تغییرات محیطی و آب و هوایی از جمله بارندگی، سرما، توفان و باد شدید یا مه‌گرفتگی امکان‌پذیر نیست به گونه‌ای که در فصل‌های مختلف سال ارتباط این مناطق با جاده‌ها و شهرهای بزرگ کشور قطع می‌شود و افراد در حال تردد در این جاده‌ها در راه می‌مانند.

به گفته کارشناسان راهداری، کمبود یا نبود علایم رانندگی و شب‌ نما نبودن بسیاری از آن ها، نبود یا وجود اشکال در گاردریل و استفاده نکردن از گاردریل فنری، نبود امکانات جدا کننده مسیرهای رفت و برگشت در تعدادی از جاده‌های کشور و مشکلات آسفالت و آب گرفتگی از جمله مشکلاتی است که موجب ناامن شدن جاده‌های کشور می‌شود.

همان طور که گفته شد، برخی از مکان‌های حساس از جمله جاده‌های نزدیک به دره، گاردریل یا ریل‌گارد وجود ندارد و وسیله نقلیه به دره سقوط می‌کند و موجب مرگ تمامی سرنشینان می شود. بی‌کیفیتی خودروها نیز از دیگر دلایل افزایش مرگ‌ومیر و معلولیت در تصادفات است.

علاوه بر همه این عوامل که هموطنان نقشی در آن ندارند نباید از عامل های انسانی که مهم ترین عوامل در بروز تصادفات است، غافل شویم.

خواب‌آلودگی رانندگان، سبقت‌گیری غیرمجاز، افزایش غیرمجاز سرعت، رانندگی طولانی در شب، انجام ندادن معاینات فنی وسیله نقلی و بی‌توجهی به قوانین از مهم ترین عوامل انسانی در تصادفات جاده اتی است، عادت های اشتباه در رانندگی نیز میزان تصادفات را در شرایط جوی تشدید می کند از جمله رانندگی با چراغ خاموش در شب، صحبت و توجه به همراه در حین رانندگی، خوردن و نوشیدن در رانندگی، عدم رعایت فاصله ایمنی و توجه نکردن به سرعت، حرکات نمایشی در حین رانندگی، بی‌توجهی به علائم راهنمایی رانندگی، صحبت با تلفن همراه در حین رانندگی، وجود نقص فنی در خودرو و بی‌توجهی به آن، جر و بحث در داخل خودرو، خوردن شربت یا قرص های مسکن و خواب‌آور، مصرف مواد افیونی و سرعت و سبقت غیرمجاز.

نوروز امسال هنوز به اتمام نرسیده که در جاده های کشور شاهد تصادفات خطرناک و دلخراشی بودیم، گاه دیده شده که در یک تصادف تمام اعضای یک خانواده کشته شدند. در این گزارش به نمونه ای از تصادفاتی که نوروز امسال تا کنون در جاده های کشور رقم خورده است، اشاره می شود: 

یک تصادف با ۱۱ مصدوم در کرمان

سیدمحمد صابری رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی کرمان از مصدومیت ۱۱ نفر در پی برخورد سواری "تیبا" و "ام وی ام" در محور ماهان به کرمان خبر داد و گفت: مصدومان این حادثه بعد از رهاسازی و ارائه اقدامات درمانی مناسب توسط تیم های فوریت های پزشکی به بیمارستان سیدالشهدا (ع) کرمان منتقل شدند.

این حادثه ۱۱ مصدوم برجای گذاشت که شامل چهار کودک با رده سنی ۶ تا ۱۱ سال، پنج زن و ۲ مَرد با رده سنی ۱۸ تا ۵۷ سال است. حال عمومی یکی از مصدومان این حادثه وخیم گزارش شده است.

تصادف در جاده سقز - بوکان باعث کشته شدن سه نفر شد

علیرضا اویسی رییس اورژانس و فوریت های پزشکی سقز گفت: تصادف بین ۲ دستگاه سواری در جاده سقز - بوکان باعث کشته شدن سه تن و مصدومیت ۲ نفر دیگر شد.

این تصادف باعث کشته شدن سه سرنشین سمند شد و راننده سایپا و یک نفر از سرنشینان دیگر سمند مصدوم شدند، ۲ مصدوم این تصادف به بیمارستان شفای سقز انتقال یافتند. 

تصادفاتی که زنجیر وار جان می‌گیرد

هشت مصدوم در ۲ سانحه رانندگی در خوزستان

عارف شرهانی مدیر روابط عمومی فوریت های پزشکی خوزستان گفت: در پی وقوع ۲ سانحه رانندگی در استان هشت نفر مصدوم شدند.

بر اثر تصادف ۲ دستگاه خودرو  پراید  و دنا در جاده شوش به سمت چغازنبیل سه نفر مصدوم شدند.

مصدومان برای ادامه روند درمان به بیمارستان نظام مافی شوش منتقل شدند. همچنین بر اثر واژگونی یک دستگاه تیبا در جاده ایذه به سمت مرغا راسوند پنج نفر مصدوم شدند.

حوادث رانندگی اصفهان ۱۵ مصدوم برجا گذاشت

عباس عابدی سخنگوی مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان گفت:  وقوع سه سانحه رانندگی در جاده های استان اصفهان موجب مصدوم شدن ۱۵ نفر شد.

بر اثر واژگونی یک دستگاه خودروی سواری پراید در نجف‌آباد کمربندی سردار کاظمی به سمت اتوبان ذوب‌آهن به اتاق فرمان اورژانس پیش بیمارستانی اعلام و سه واحد امدادی از اورژانس و هلال احمر به محل اعزام شدند.

در این سانحه رانندگی ۵ نفر شامل ۲ مرد، ۲ زن و یک دختربچه مصدوم و پس از دریافت خدمات اولیه درمانی به بیمارستان شهدای لنجان منتقل شدند.

۵ نفر در تصادف جاده ای فسا-داراب جان باختند

حمیدرضا محمدی رییس جمعیت هلال احمر شهرستان فسا گفت: تصادف در جاده فسا به داراب ۵ کشته و ۳ زخمی برجای گذاشت.

در این حادثه که بر اثر برخورد یکدستگاه خودرو نیسان با پژو ۴۰۵ در جاده فسا به داراب در منطقه حادثه خیر دشت خانگلی رخ داد، پنج نفر از سرنشینان پژو ۴۰۵ بر اثر شدت جراحات وارده در دم جان باختند و یک نفر از سرنشینان خودرو پژو و دو سرنشین خودرو نیسان هم مصدوم شدند.

تصادف در لنگرود ۹ نفر را راهی بیمارستان کرد

پیمان اسدی رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان گیلان گفت: برخورد ٢ دستگاه خودرو در محدوده چاف _ جمخاله شهرستان لنگرود ٩ مصدوم بر جا گذاشت.

این حادثه که به دلیل برخورد پراید و پژو اتفاق افتاد، موجب مصدومیت ٩ نفر از سرنشینان این خودروها شد.  با دریافت این حادثه ترافیکی، تیم فوریت های پزشکی برای امدادرسانی به محل تصادف در محدوده چاف_چمخاله به سمت دستک اعزام شدند.

مصدومان این حادثه توسط اورژانس پیش بیمارستانی پس از امدادرسانی برای ادامه درمان به بیمارستان حسین پور شهرستان لنگرود منتقل شدند.

تصادف زنجیره ای در قزوین ۲۰ مصدوم به همراه داشت

سهیل سلطانی رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان قزوین گفت: وقوع یک فقره تصادف زنجیره ای در آزادراه قزوین - زنجان، ۲۰ مصدوم به همراه داشت. پس از رسیدن ماموران این مرکز به محل حادثه بلافاصله عملیات تریاژ (دسته بندی) مصدومان انجام شد، مصدومان این حادثه که بالغ بر ۲۰ نفر بودند از سوی کارشناسان اورژانس مورد معاینه و ارزیابی قرار گرفتند.  باتوجه به آسیب های وارد شده برای تکمیل روند درمان توسط آمبولانس های حاضر در محل به بیمارستان های تامین اجتماعی و رجایی قزوین منتقل شدند.

تصادف در محور خرم‌آباد به دورود ۱۱ مصدوم برجای گذاشت

مهدی غیبی سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ساعت ۱۵ و ۴۳ دقیقه امروز سه شنبه دوم فروردین ماه، یک دستگاه خودرو پارس در محور جاده خرم آباد- دورود (منطقه تجره گله دار) از مسیر منحرف و واژگون شد که هفت نفر مصدوم و در تصادف دیگر در همین نقطه چهار نفر دیگر مصدوم شدند. مصدومان حادثه بعد از انجام اقدامات درمانی توسط کارشناسان اورژانس، از طریق دو دستگاه آمبولانس به بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد منتقل شدند. تنها چند دقیقه بعد از حادثه اول، یک دستگاه خودرو پارس دیگر هم در همین نقطه از مسیر منحرف و واژگون شد که چهار نفر مصدوم شدند.

تصادفاتی که زنجیر وار جان می‌گیرد

تصادف زنجیره‌ای در زنجان ۲۸ مصدوم برجای گذاشت

سیدقاسم موسوی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان از وقوع تصادف زنجیره ای در آزاده راه زنجان- قزوین خبر داد و گفت: در این تصادف ۹ خودروی سواری به یکدیگر برخورد کرده و ۲۸ نفر مصدوم شدند. چهار تیم امداد و نجات جاده ای با به کارگیری چهار دستگاه آمبولانس و خودروی نجات به محل حادثه اعزام شدند. بلافاصله ۲ تیم امداد و نجات جاده ای پایگاه امداد و نجات شمالغرب و ۲ تیم دیگر نیز از پایگاه عوارضی زنجان – قزوین برای امدادرسانی اعزام شدند.

 در این تصادف زنجیره ای ۳۶ نفر از هموطنان حادثه دیده و ۲۸ نفر نیز مصدوم شدند. از این تعداد چهار مصدوم به صورت سرپایی درمان و ۲۴ نفر نیز توسط اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند.

تصادف زنجیره‌ای در کاشان ۲ فوتی و ۱۱ مصدوم داشت

 حسین ریاحی رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: تصادف زنجیره‌ای خودروهای سواری پژو ۴۰۵ و ۲۰۶، اچ سی کراس و اتوبوس در آزادراه بین ۲ عوارضی قمصر و باغ فین این شهرستان ۲ فوتی و ۱۱ مصدوم بر جای گذاشت.  

در این حادثه ۲ نفر از سرنشینان پژو ۴۰۵ در صحنه جان باختند، ۱۰ مصدوم حادثه پس از اقدامات درمانی مناسب با شش کد اورژانس به بیمارستان شهید بهشتی کاشان انتقال یافتند و یک نفر به صورت سرپایی درمان شد. مصدومان این حادثه هشت مرد بین سن‌های ۲۰ تا ۳۸ سال، یک کودک سه ساله و ۲ زن ۲۵ و ۴۸ساله بودند.  حال ۲ نفر از مصدومان وخیم گزارش شده است.

تصادف خودرو با گاری در سمنان ۹ مصدوم برجاگذاشت

محمدعلی طاهری سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: تصادف یک دستگاه خودروی پیکان وانت با گاری در محدوده شهر سمنان ۹ مصدوم برجا گذاشت. تصادف یک دستگاه خودروی پیکان وانت با گاری در جاده نظامی-روبه روی زندان مرکزی سمنان رخ داد.

تصادف پژو ۴۰۵ و پراید در بندرعباس ۱۰ مصدوم برجای گذاشت

حسین قاسمی رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت :به دنبال تصادف دو دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ و پراید در محور دو راهی سیاهو بندرعباس که امروز اتفاق افتاد، ۱۰ نفر مصدوم شدند. در میان مصدمان ۲ پسر بچه ۲ و هشت ساله نیز هستند که وضعیت یکی از این مصدومان بسیار وخیم گزارش شده است.  ۱۰ مصدوم این حادثه جهت درمان توسط پنج دستگاه آمبولانس و کمک نیروهای امدادی به بیمارستان های خلیج فارس و شهید محمدی بندرعباس منتقل شدند.

تصادف در محور سبزوار یک کشته و ۱۴ مجروح بر جا گذاشت

مسلم فائق‌نیا مسوول روابط عمومی اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: بر اثر ۲ سانحه رانندگی در محور سبزوار یک نفر کشته و ۱۴ نفر مصدوم شدند.  

در پی واژگونی خودروی سواری ال ۹۰ در کیلومتر ۴۰ محور سبزوار- شاهرود رخ داد، یک نفر کشته و پنج نفر مصدوم شدند. یک مصدوم این حادثه بر اثر شدت جراحات سر صحنه جان باخت و سایر مصدومان که حال ۲ نفر آنها وخیم بود، از طریق اورژانس هوایی و سه دستگاه آمبولانس به بیمارستان امداد شهبد بهشتی سبزوار منتقل شدند.  همچنین در حادثه دیگر بر اثر برخورد ۲ خودروی سواری پراید و  پژو در مسیر جاده سبزوار نیشابور رخ داد،   ۹ نفر مصدوم شدند که مجروحان این حادثه نیز به بیمارستان امداد سبزوار انتقال یافتند.

۹ مصدوم در سه حادثه رانندگی در شوش

عبدالرضا چارافر مسئول مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ شوش گفت: واژگونی خودروی پراید در محور شوش - اندیمشک در نزدیکی روستای رداده باعث مصدومیت سه سرنشین این خودرو شد. در اثر برخورد ۲ خودروی سواری پراید در محور شوش به دزفول "پل حمید آباد" نیز پنج مصدوم بر جا گذاشت.

تصادفاتی که زنجیر وار جان می‌گیرد

جان باختگان جاده‌ای ۴۳ درصد کاهش داشت

سردار حسین اشتری فرمانده کل انتظامی پنجم فروردین اعلام کرد: با وجود افزایش ۱۸ درصدی وقوع تصادفات، شاهد کاهش ۴۳ درصدی آمار جان‌باختگان هستیم.

وی از افزایش ۴۱ درصدی ترددها در جاده ها و محورهای مواصلاتی با کاهش تصادفات و جانباختگان جاده ای و ثبت ۳۲ میلیون تردد (رفت و برگشت) از آغاز فعالیت قرارگاه نوروزی پلیس تاکنون خبر داد و گفت: طی روزهای پایانی هفته اول تعطیلات نوروزی، شاهد آغاز موج بازگشت ها به استان های مبدا هستیم و ضمن توصیه به همکارانم برای انجام وظایف در چارچوب قانون و اخلاق، از مردم نهایت همکاری با فرزندان خود در فرماندهی انتظامی را خواهانم.  

فرمانده کل انتظامی کشور ضمن تاکید بر رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان تصریح کرد: علی‌رغم افزایش ۱۸ درصدی وقوع تصادفات در جاده های کشور شاهد کاهش ۴۳ درصدی آمار جان باختگان در این سوانح بودیم.

سردار اشتری به حضور شبانه روزی بیش از ۲۰۰ هزار نفر از کارکنان مجموعه انتظامی در طرح نوروزی برای تسهیل در تردد و ارائه خدمات به شهروندان و مسافران در اقصی کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش چشمگیر مسافرت های نوروزی تعداد مصدومان جاده ای ۳ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

کاهش ۲۰ درصدی تصادف‌های جاده‌ای در نوروز ۱۴۰۱

 فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: با وجود افزایش ۴۵ درصدی سفرها در نوروز ۱۴۰۱، میزن تصادف و تلفات جاده‌ای نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است.  ۳۰ درصد از حوادث جادهای مربوط به واژگونی خودرو ها است.

تصادفاتی که زنجیر وار جان می‌گیرد

عامل انسانی در تصادفات نقش بسزایی دارد

سرهنگ حسین الهی نژاد مسئول اداره تصادفات پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در حال حاضر ۷۵ درصد تصادفات در نقاط حادثه‌خیز اتفاق می‌افتد، بیان داشت: تاکنون یک هزار و ۵۸۵ نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده است.  قطعا عامل انسانی در تصادفات نقش بسزایی دارد و چنانچه رانندگان مسائل ایمنی و قوانین را رعایت نکنند باتوجه‌ به افزایش سفرهای نوروزی، شاهد افزایش تصادفات جاده‌ای خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه قبل از وقوع هر تصادفی قطعاً تخلفی صورت‌ گرفته است گفت: تردد، تخلف و تصادف، سه موضوعی است که پی‌درپی اتفاق می‌افتد و در تصادفات عوامل مشترک راه، وسیله نقلیه و عوامل انسانی نقش دارند ولی سهم عوامل انسانی سهم بسزایی بوده و عوامل انسانی تقریباً ۶۴ درصد در تصادفات نقش دارد.

الهی نژاد با اشاره به اینکه در کشور ما ناهمگونی تردد وسایل نقلیه در معابر وجود دارد گفت: اگر ناوگان عمومی بار و رانندگان کامیون ‌ها با توجه‌ به وزن، سرعت و نیروی غالبی که در برخورد ایجاد می‌کنند و ناوگان عمومی حمل‌ونقل مسافر در رانندگی احتیاط کنند و مسائل ایمنی را رعایت نمایند، تصادفات ما در سفرهای نوروزی کمتر خواهد شد. اگر جاده‌ای خراب یا وسیله‌ای معیوب باشد قطعاً اگر عامل انسانی و راننده آگاه و عاقل باشد، تصادفات به حداقل می‌رسد.  تصادفات قابل پیشگیری است اول اینکه خود راننده باید نکاتی را رعایت کند به‌عنوان‌ مثال خستگی و خواب‌آلودگی، عمده علت واژگونی خودروها است و با توجه‌ به اینکه زمان رانندگی برای رانندگان نباید بیشتر از پنج ساعت باشد متأسفانه این موضوع توسط رانندگان رعایت نمی‌شود.

سرهنگ الهی نژاد در مورد نقش و سهم جاده‌ها در تصادفات از سازمان‌های مربوطه خواست نسبت به آشکارسازی نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها عمل کنند و تاکید کرد: در حال حاضر ۷۵ درصد تصادفات در نقاط حادثه‌خیز اتفاق می‌افتد و تا کنون ۱۵۸۵ نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در اتحادیه اروپا فرهنگ مقصر شناختن قربانیان به مقصر شناختن سیستم تغییر کرده اظهار داشت: با توجه‌ به اینکه رانندگان در سفرهای نوروزی اغلب در مسیرها و جاده‌های ناآشنا رانندگی می‌کنند و به نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها آشنا نیستند، وظیفه راه‌سازان است در راستای کاهش تصادفات جاده‌ای تا جایی که ممکن است جاده‌ها را  معرفی کنند.

سرهنگ الهی نژاد با تاکید بر اینکه ایمنی عبور و مرور از اصول اساسی حمل‌ونقل است بیان داشت: از سال ۸۵ که اجرای طرح همیاران پلیس را آغاز کردیم با همکاری رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و تغییر افکار و تغییر رفتار و نهادینه کردن رفتارهای ترافیکی اقدامات خوبی صورت‌ گرفته است.

مسئول اداره تصادفات پلیس راهور ناجا یادآور شد: در سال ۸۴ نزدیک به ۲۴ هزار کشته ناشی از تصادفات جاده‌ای داشتیم که اکنون با توجه‌ به افزایش ۲۵۰ درصدی تعداد رانندگان، شاهد کاهش ۱۰ هزار کشته هستیم که این موضوع بیانگر این است که مردم اگر بخواهند می‌توانند تصادفات را کاهش دهند.

به گفته وی، سهم عامل وسیله نقلیه در تصادفات ۱۲ درصد است و خودروسازان وظیفه‌ای دارند و به بحث کیفیت و ایمنی خودرو توجه کنند و اگر خودرویی تولید می‌شود باید استانداردها و تست‌های تصادفات در فرایند تولید آن مدنظر قرار گیرد.

استان های در صدر صدر تصادفات 

سردار سیدتیمور حسینی جانشین رئیس پلیس راهور گفت: عمد تصادفات در استان های پهناور که جمعیت و میزان تردد در آن بیش از استان های دیگر است، اتفاق می افتد براین اساس به لحاظ عدد مطلق، فراوانی تصادف در استان های سیستان و بلوچستان، فارس، خراسان رضوی، خوزستان و کرمان بالا است و این استان ها جز پنج استان اول در میزان تصادفات است.

وی ادامه داد: عمده علل وقوع تصادفات در کشور واژگونی است که ناشی از خستگی و خواب آلودگی بوده و علل دیگر تخطی از سرعت مطمئنه است. عمده جاده های استان های ذکر شده کویری و یکنواخت است به عنوان مثال در برخی جاده های استان کرمان تا ۲۵۰ کیلومتر حتی یک درخت هم دیده نمی شود این امر منجر به خستگی و خواب آلودگی راننده شده و تهدیدی برای این استان ها است به همین دلیل نرخ تصادفات و واژگونی در این استان ها از متوسط کشور بالاتر است.

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا گفت: از دیگر علل وقوع تصادفات در این استان ها جاده های دو طرفه جداسازی نشده است که در طول چند ماه گذشته تصادفات بسیاری ناشی از انحراف به چپ در اثر سبقت غیر مجاز و تصادفات رخ به رخ اتفاق افتاده براین اساس سهم تصادفات رخ به رخ در این گونه جاده ها بسیار است.

سردار حسینی اضافه کرد: از همه این ها گذشته در این استان ها به دلیل شرایط خاص، سرعت بالا منجر به تصادف می شود به عنوان مثال در استان های شمالی کشور از جمله جاده چالوس به دلیل تراکم خودرو ها و چسبیده بودن شهرها به یکدیگر امکان طی مسافت طولانی با سرعت بالا وجود ندارد به همین دلیل سرعت بالا از دیگر دلایل وقوع تصادفات در این استان ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha