به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره کیفیت هوا در سال گذشته گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد روزهای نامطلوب هوای تهران در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ کاهش یافته است. البته با سختگیرانه شدن استاندارد محاسبه شاخص کیفیت هوا از ابتدای سال ۱۳۹۹ تعداد روزها با شرایط پاک کمتر شده است.

هوای تهران در سال گذشته چند روزِ قابل قبول داشت؟

سیدمحمدمهدی میرزایی‌قمی خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۰ در شرایطی به پایان رسید که طی آن در مجموع ۲ روز شرایط پاک، ۲۴۹ روز شرایط قابل قبول، ۱۰۸ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۶ روز ناسالم برای همه اقشار در پایتخت ثبت شد. طی این سال در ۲۳ روز آلاینده ازن فراتر از حد مجاز قرار داشت و آلاینده دی‌اکسید نیتروژن نیز ۱۳ روز در شرایط نامطلوب قرار گرفت. همچنین دو آلاینده ذرات معلق کوچکتر از دو و نیم میکرون و ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون به ترتیب طی ۹۵ و ۸ روز بالاتر از حد مجاز قرار داشتند. البته در برخی روزها بیش از یک آلاینده در شرایط نامطلوب قرار داشت.

وی افزود: این در شرایطی است که طی سال ۱۳۹۹، ۱۷ روز پاک، ۲۲۶ روز قابل قبول، ۱۰۷ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۶ روز ناسالم برای همه افراد جامعه ثبت شده بود. طی سال  ۱۳۹۹ آلاینده ازن دارای ۴۲ روز مطلوب، آلاینده دی‌اکسید نیتروژن دارای ۵ روز نامطلوب و آلاینده‌های ذرات معلق کوچکتر از دو و نیم میکرون و ذرات معلق کوچکتر ۱۰ میکرون نیز به ترتیب در ۸۷ و ۶ روز درشرایط فراتر از حد مجاز قرار داشتند.

میرزایی قمی در ادامه گفت: در مجموع تعداد روزهای نامطلوب در سال ۱۳۹۹ برابر ۱۲۳ روز بود و این عدد برای سال ۱۴۰۰ به ۱۱۴ روز کاهش یافت. با مقایسه دو آلاینده شاخص هوای پایتخت یعنی ذرات معلق کوچکتر دو و نیم میکرون و ازن نیز طی دو سال گذشته می‌توان دریافت که تعداد روزهای نامطلوب از نظر ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون ۸ روز افزایش یافته ولی برای آلاینده ازن ۱۹ روز کاهش تعداد روزهای آلوده دیده می‌شود.

وی پیرامون شرایط کیفی هوا در سال جدید اظهار کرد: بررسی کیفیت هوا در ۵ روز ابتدایی سال ۱۴۰۱ نیز نشان می‌دهد  که طی همه این روزها شرایط کیفی هوا در شهر تهران قابل قبول بوده و شاخص کیفیت بین ۶۶ تا ۸۵ متغیر است و در همه روزها، آلاینده شاخص، ذرات معلق کوچکتر از دو نیم میکرون بوده است. این در حالی است که طی مدت مشابه در سال ۱۴۰۰، یک روز شرایط پاک، سه روز شرایط قابل قبول و یک روز شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شده بود.

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوا در پایان گفت: با سختگیرانه‌تر شدن استاندارد محاسبه شاخص کیفیت هوا از ابتدای سال ۱۳۹۹، تعداد روزها با شرایط پاک کمتر و در کنار آن افزایش تعداد سفرهای درون شهری و افزایش تعداد مسافران پایتخت طی این مدت (هفته اول فروردین) نیز مانع کاهش غلظت آلاینده‌های هوا و رسیدن آن به بازه شرایط پاک شد. البته همانطور که مشاهده می‌شود هیچ‌کدام از روزهای سال جدید در شرایط نامطلوب قرار نگرفته است ولی در سال گذشته به علت رخ دادن پدیده گردوغبار و به رغم شرایط معمول هوا در ایام نوروز، یک روز آلوده نیز ثبت شده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha