دوشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵

نوار عصب عضله در سعادت آباد یا به اصطلاح الکترومیوگرافی یک روشی تشخیصی برای ارزیابی سلامت عضلات و سلول‌های کنترل‌کننده‌های آنها (نورون‌های حرکتی) است.

نوار عصب عضله چه کاربردی دارد؟

نوار عصب عضله در سعادت آباد یا به اصطلاح الکترومیوگرافی یک روشی تشخیصی برای ارزیابی سلامت عضلات و سلول‌های کنترل‌کننده‌های آنها (نورون‌های حرکتی) است.

با استفاده از این روش تشخیصی اختلال عملکرد عصبی، اختلال عملکرد عضلانی یا مشکلات انتقال سیگنال عصب به عضله نشان داده می‌شود.

نورون‌های حرکتی سیگنال‌های الکتریکی را منتقل می‌کنند که در نهایت منجر به انقباض ماهیچه‌ها می‌شوند. دستگاه نوار عصب عضله از دستگاه‌های کوچکی به نام الکترود برای تفسیر این سیگنال‌ها به نمودار یا دیگر مقادیر عددی استفاده می‌کنند که توسط متخصص مغز و اعصاب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نوار عصب عضله چه کاربردی دارد؟

در طی این روش تشخیصی تخصصی، یک الکترود سوزنی مستقیما وارد عضله مورد نظر می‌شود و فعالیت الکتریکی آن عضله ثبت خواهد شد.

دیگر کاربرد این روش تشخیصی به این صورت است که از برچسب‌های الکترودی استفاده می‌کنند که روی پوست برای اندازه‌گیری سرعت و قدرت سیگنال‌ها کاربردی است.

نوار عصب عضله به چه هدفی انجام می‌گیرد؟

در صورت داشتن علائمی‌ که ممکن است نشان‌دهنده اختلال عصبی یا عضلانی باشد، پزشک نوار عصب را تجویز می‌کند. چنین علائمی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مور مور شدن
  • بی حسی
  • ضعف عضلانی
  • درد یا گرفتگی عضلات
  • احساس درد در اندام

نتایجی که از نوار عصب عضله مشاهده می‌شود، به تشخیص یا رد برخی از بیماری‌های احتمالی همچون موارد زیر کمک می‌کند:

  • اختلالات عضلانی مانند دیستروفی عضلانی یا پلی میوزیت
  • بیماری‌هایی که بر ارتباط بین عصب و عضله تاثیر می‌گذارند مانند میاستنی گراویس
  • اختلالات اعصاب خارج از نخاع (اعصاب محیطی) مانند سندرم تونل کارپال یا نوروپاتی محیطی
  • اختلالاتی که بر نورون‌های حرکتی مغز یا نخاع تاثیر می‌گذارد مانند اسکلروز جانبی، آمیوتروفیک یا فلج اطفال
  • اختلالاتی که بر ریشه عصبی تاثیر می‌گذارد مانند فتق دیسک در ستون فقرات

انجام نوار عصب عضله چه خطراتی دارد؟

الکترومیوگرافی یا نوار عصب عضله یک روش تشخیصی کم خطر است و احتمال ایجاد عوارض ناشی از این روش بسیار نادر است. در قسمتی که الکترود سوزنی وارد می‌شود، احتمال خطر خونریزی، عفونت و آسیب عصبی کمی وجود دارد.

هنگامی‌ که عضلات در امتداد دیواره قفسه سینه با استفاده از الکترود سوزنی مورد بررسی قرار می‌گیرد، احتمال بسیار کمی وجود دارد که منجر به نشت هوا به ناحیه بین ریه‌ها و دیواره قفسه سینه و در نهایت فروپاشی ریه یا پنوموتوراکس شود.

نوار عصب عضله چه کاربردی دارد؟

نحوه آمادگی برای انجام نوار عصب عضله

غذا و داروها

در صورتی که پزشک نوار عصب عضله را برای شما در نظر گرفت، باید از او بپرسید که نیاز به خودداری از مصرف داروی خاصی قبل از این روش تشخیصی است یا خیر.

اگر دارویی به نام مستینون مصرف می‌کنید، باید حتما در خصوص این دارو قبل از انجام نوار عصب عضله سوال کنید.

حمام کردن

مدتی قبل از معاینه دوش بگیرید تا چربی روی بدنتان وجود نداشته باشد. قبل از انجام نوار عصب عضله به هیچ عنوان لوسیون یا کرم استفاده نکنید.

سایر اقدامات احتیاطی به شرح زیر است:

متخصص مغز و اعصاب در سعادت آباد که نوار عصب عضله را انجام می‌دهد، باید در خصوص شرایط شما کاملا آگاه باشد که آیا بیماری خاصی دارید یا خیر. به طور مثال از این موارد باید مطلع باشد:

  • در صورتی که هر وسیله الکتریکی دارید.
  • داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنید.
  • ابتلا به هموفیلی، یک اختلال لخته شدن خون که منجر به خونریزی طی طولانی مدت می‌شود.

روند انجام نوار عصب عضله

از شما خواسته می‌شود که برای انجام این عمل لباسی مخصوص بپوشید و روی میز معاینه دراز بکشید. سپس الکترودهای سطحی را در قسمت‌هایی که علائم را تجربه می‌کنید، قرار می‌دهد. همچنین بسته به علائم شما الکترودهای سوزنی را در نقاط مختلف قرار گرفته می‌شود.

در طی روند نوار عصب عضله

هنگامی‌ که این روش تشخیصی در حال انجام است، الکترودهای سطحی در برخی از مواقع جریان الکتریکی کوچکی را منتقل می‌کند که ممکن است حالاتی مانند پیچ خوردگی یا اسپاسم احساس کنید.

در طول انجام الکترومیوگرافی متخصص مغز و اعصاب بررسی می‌کند که آیا زمانی که عضله در حال استراحت است، فعالیت الکتریکی خود به خود وجود دارد یا خیر، در واقع فعالیتی که در بافت عضلانی سالم وجود ندارد.

همچنین بسته به اینکه بیمار چه مشکلاتی دارد، پزشک از بیمار می‌خواهد که وضعیت خود را تغییر دهد یا در حالت‌های مختلفی قرار گیرد.

نوار عصب عضله چه کاربردی دارد؟

پس از انجام نوار عصب عضله

ممکن است در قسمتی که الکترود سوزنی وارد می‌شود، کبودی موقت و جزئی را احساس کنید. چنین کبودی‌های ایجاد شده باید طی چند روز برطرف شود. در صورتی که این علائم ادامه داشت، با پزشک حتما در تماس باشید.

نتیجه روش تشخیصی نوار عصب عضله

متخصص مغز و اعصاب نتیجه معاینه شما را مورد بررسی قرار می‌دهد. نتیجه بررسی‌های انجام شده بسته به وضعیتی که دارید، در ملاقات بعدی که با پزشک خود دارید، تفسیر خواهد شد.

با استفاده از این روش بسیاری از بیماری احتمالی رد یا تشخیص داده می‌شود و بیمار می‌تواند روند درمانی دقیقی را شروع کند.

مطالب برگرفته از سایت دکتر فاطمه طاهریان متخصص مغز و اعصاب در سعادت آباد:

https://doctortaherian.com/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha