سه‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
کد خبر: 337527

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت، دندان‌ های عقل دندان‌ های آسیاب هستند، محکم‌ترین و عریض‌ترین دندان‌ های شما که غذا را آسیاب می‌کنند.

هر آنچه باید از دندان عقل بدانید

شما بیشتر از هر دندان دیگری با این دندان‌های آسیاب مشکل دارید. بیشتر دندان‌های عقل با علائم بیماری یا مشکلات واضح باید کشیده شوند.

برخی از دندانپزشکان توصیه می‌کنند آنها را به عنوان یک اقدام احتیاطی بیرون بیاورید زیرا ممکن است در آینده مشکلاتی ایجاد کنند، مانند:

• قبل از اینکه دندان بیرون آید، کیسه بافت اطراف آن می‌تواند به کیست تبدیل شود که می‌تواند منجر به از دست دادن استخوان در فک شود.

• اگر دندان به پهلو زیر لثه باشد، می‌تواند با خوردن ریشه دندان‌های مجاور را از بین ببرد.

• باکتری‌ها و پلاک‌ها می‌توانند در اطراف دندانی که فقط قسمتی از آن بیرون آمده است ایجاد شود.

اینکه دندانپزشک چگونه دندان شما را بیرون می‌آورد بستگی به فاصله آن از لثه دارد. اگر کاملا وارد شده باشد، دندانپزشک می‌تواند این کار را انجام دهد.

احتمالاً روز اول کمی خونریزی خواهید داشت. همچنین ممکن است برای چند روز احساس درد و تورم داشته باشید.

از بین رفتن هرگونه کبودی ممکن است کمی بیشتر طول بکشد. به مدت 24 ساعت نباید دندان‌های خود را مسواک بزنید یا آبکشی کنید. پس از آن به مدت یک هفته هر 2 ساعت یکبار به آرامی با آب نمک گرم غرغره کنید.

اگر دندان شما هنوز زیر خط لثه است، احتمالاً باید آن را بکشید. جراح لثه را بریده و استخوان دندان را برمی‌دارد تا به ریشه برسد. ممکن است لازم باشد دندان را تکه تکه کنند تا سوراخ تا حد ممکن کوچک بماند.

شما باید بتوانید روز بعد به فعالیت‌های عادی خود بازگردید. برای تسریع بهبودی و کاهش درد، ممکن است:

• یک کیسه سرد را به طور متناوب روی فک خود نگه دارید تا به کاهش درد و تورم کمک کنید.

• سعی کنید زیاد تف نکنید تا لخته خونی که از خونریزی آن ناحیه جلوگیری می‌کند حرکت ندهد.

• مقدار زیادی آب بنوشید، اما به مدت 24 ساعت از نوشیدنی‌های گرم یا نوشابه خودداری کنید.

• احتمالاً برای حدود یک هفته نمی‌توانید دهان خود را به طور کامل باز کنید.

مشکلات احتمالی پس از آن نادر است، اما جراح می‌تواند در حین بیرون آوردن دندان‌های پایین به برخی از اعصاب آسیب برساند. ممکن است لب‌ها، زبان یا چانه را برای همیشه بی‌حس کند.

در مورد دندان‌های بالایی، جراحی می‌تواند به سینوس‌ها، حفره‌های تنفسی زیر چشم آسیب برساند. اگر لخته خون خیلی زود از بین برود و اعصاب و استخوان را در معرض دید قرار دهد، می‌تواند منجر به یک وضعیت دردناک به نام «حفره خشک» شود. این حالت می‌تواند با کشیدن ساده و جراحی نیز اتفاق بیفتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha