به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، آموزش غذاخوردن و نوع مصرف مواد غذایی توسط کودکان می تواند امری دشوار برای والدین باشد زیرا کودکان به طور طبیعی دوست دارند با دست غذا خورده و همه جا را آلوده کنند. در این گزارش به معرفی برخی نکات مفید در این زمینه می پردازیم.

چگونه به کودک آداب غذاخوردن را بیاموزیم؟

به گزارش psychologytoday، برای دیدن نوع تربیت کودکان در هر خانواده ای موارد بسیاری وجود دارد که به صورت ناخود آگاه موجب می شود تا ذهنیت افراد نسبت به نحوه تربیت کودکان در یک خانواده شکل بگیرد. یکی از این موارد، نحوه رفتار کودکان بر سر میز غذاست، برای مثال هیچ کس کودکی را که کثیف غذا بخورد با ادب نمی داند و یا هیچ کس دوست ندارد با کودکی روبرو باشد که با دهانی باز اقدام به جویدن می کند، علاوه بر این، موارد بسیاری هستند که می توانند در رفتار کودک بر سر میز تاثیر بگذارند که در این نوشتار به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

به توصیه روان شناسان کودک، برخی راهکارها می تواند فرزند شما را به گونه ای شکل دهد که آداب غذاخوردن را رعایت کرده و این مشکل را حل کند:

-  از سه سالگی کودک خود را در خوردن مستقل کنید: بهترین زمان برای ایجاد استقلال در خوردن غذا،سن 3 سالگی است. در این سن کودک می تواند به خوبی از عهده این مسئولیت برآید و به خوبی با هیجان ناشی از پذیرش مسئولیت نیز کنار خواهد آمد، این موضوع به سادگی به رفتار کودک شما بر سر سفره کمکی مثبت خواهد کرد.

- به کودک خود یاد دهید که بیش از حد سریع یا خیلی آرام غذا نخورد، برای مثال اگر یک کودک زودتر از همه افراد حاضر بر سرمیز غذا، وعده غذایی خود را به پایان برساند چندان مناسب نخواهد بود زیرا بر اساس طبع کنجکاو و بازیگوش خود شروع به بی قراری و در نتیجه ایجاد مزاحمت برای دیگران می کند. به گزارش سیناپرس، عکس این موضوع نیز صادق بوده و اگر تمامی افراد حاضر دور سفره، غذای خودر ا تمام کرده باشند وتنها کودک شما همچنان مشغول به خوردن باشد به سادگی مانعی برای جمع شدن سفره و اجتماع در محل دیگری در خانه خواهد شد که همین موضوع نیز به نوعی می تواند سبب ایجاد ناراحتی و مزاحمت برای افراد مختلف شود.

بنابراین بهترین گزینه این است که به کودک خود یاد دهیم که پا به پای ما غذا خورده وبه خوبی در یک بازه معین وعده غذایی خود را تمام کند، یاد دادن این مورد به کودک نیاز مند زمان و اندکی صبر از طرف والدین خواهد بود.

- هیچگاه کودک خود بیش از حد گرسنه نگاه ندارید! دادن میان وعده های به موقع به کودک موجب خواهد شد تا ولع او در هنگام غذا حالت زننده ای نداشته باشد، میان وعده ها به کودک این اطمینان را خواهند بخشید که او در هیچ حالتی گرسنه نخواهد ماند و به همین دلیل نیز کودک به سادگی با آرامش به خوردن غذا ادامه خواهد داد.

-  آداب اولیه غذا خوردن را به تدریج و از سن 2 سالگی به کودک خود بیاموزید، آداب اولیه ای مانند نحوه گرفتن قاشق و چنگال در دست  تنها با زمان و انرژی والدین میسر خواهد بود و به این ترتیب در یک بازه زمانی مناسب می توان فرهنگ درست خوردن غذا را به کودکان یاد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha