به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، کودکان به طور معمول دنیای لطیفی داشته و طبیعتا خشونت در این گروه سنی امری غیر عادی محسوب می شود. در این میان باید توجه داشت که مشاهده رفتارهای خشونت آمیز توسط کودکان را نباید نادیده گرفت و این امر نیازمند ریشه یابی و توجه است.

علت رفتارهای خشن کودک با عروسک هایش چیست؟

به گزارش Family magazine، ممکن است برخی از مادر و پدرها صحنه ای از برخورد خشن کودکشان با عروسک هایش را دیده باشند که برایشان تعجب آور بوده و علت آن را نمی دانند. گروهی از این والدین از کودک می پرسند که چرا داری عروسکت رو تنبیه می کنی؟ و پاسخی که می شنوند این باشد که کار بدی کرده!!!!! و یا هیچ پاسخی دریافت نکنند و تنها با اخم کودک روبرو شوند.

رفتار خشن کودکان در برابر دیگر کودکان یا عروسک هایش می تواند علت های متفاوت داشته باشد که در اینجا به بررسی آنها می پردازیم:


رفتار خشن پدر و مادر با کودک

رفتار خشن پدر و مادر با کودک تاثیر بسیار نامطلوبی بر ذهن و روان کودک برجای می گذارد که در نهایت این مساله به گونه های متفاوتی خود را نشان می دهد. بیشتر تاثیر این خشونت در ایجاد رفتارهای خشن کودک دیده می شود. ممکن است این رفتارها در برابر عروسک هایش دیده شده و یا با دوستان و آشنایان بروز کند! در اینجا والدین باید در رفتارهای خود تجدید نظر کرده و آرام تر با کودک خود برخورد کنند حتا اگر کودک رفتار نامناسبی از خود نشان می دهد.


رفتار خشن پدر و مادر با یکدیگر

پدر و مادرهایی که با خشونت با یکدیگر برخورد می کنند این خشونت را به طور نامحسوس و ناخواسته به کودکشان منتقل می نمایند. کودک بیشترین زمان خود را با والدین خود می گذراند و از نظر عاطفی بسیار به آنها وابسته و از آنها تاثیر پذیر است. در بیشتر موارد کودک این آموزش خشونت را در برابر عروسک هایش نشان می دهد.به گزارش سیناپرس، او بی دلیل عروسکش را تنبیه کرده و یا سرش داد و فریاد می کند. والدین باید بدانند پدر و مادرها همچون آینه ای هستند که کودکان نمایشگر رفتار آنها خواهند بود.


دیدن کارتون های خشن و یا بازی های کامپیوتری خشونت آمیز

دیدن کارتون هایی که میزان خشونت و کشت و کشتار در آن زیاد باشد اثری نامطلوب بر کودک می گذارد که تاثیر آن تا بزرگسالی نیز ادامه خواهد داشت. بازی های کامپیوتری اگر زیاد انجام شود خشونت را در کودک ایجاد می کند و در صورتی که کودکی در محیط خانوادگی مستعد پرخاشگری یا اختلالات رفتاری باشد این مساله شدت بیشتری پیدا خواهد کرد. استفاده از بازی های کامپیوتری خشونت آمیز برای کودکان نیز اصلاً توصیه نمی شود.  

رفتار خشن ناشی از اضطراب درونی

ممکن است کودک از مساله ای رنج ببرد و این باعث شدت اضطرابش شود و تنها با فریاد کشیدن بر سر عروسک هایش و یا زدن آنها آن را نشان دهد. در اینجا پدر و مادر باید با آرامش با کودک وارد گفتوگویی دوستانه شوند و علت را بپرسند. ممکن است در ابتدا کودک واکنش نشان داده و از پاسخویی سرباز زند. به گزارش سیناپرس، در این شرایط والدین باید صبر و حوصله ای بیشتر به خرج داده و با احوال پرسی از عروسک ها گفتگو را با کودک آغاز کنند. در این زمان کودک اگر احساس نزدیکی روحی و کودکانه با والدین برقرار کند، شروع به سخن گفتن می کند.

وقتی پدر و مادر علت را فهمیدند، برای رفع مشکل نیز باید آرامش و صبر را پیشه کنند و رفتار مناسب را به کودک نشان دهد. این مساله با انجام بازی کودکانه با کودک تاثیر بیشتری خواهد داشت و نتیجه بهتری نشان می دهد.

رفتار خشن ناشی از عامل بیرونی

به طور حتم رفتار خشن کودک ناشی از یک عاملی خواهد بود که ممکن است این عامل، عاملی بیرونی باشد به طور مثال کودک با دوست یا خواهر و برادرش دعوا کرده و این باعث خشم در او شده است و او این خشم را در رفتار با عروسکش نشان می دهد. پدر و مادر می توانند با کنترل کودک از دور و دقیق شدن در رفتارهای او به عامل بیرونی به آسانی پی ببرند. در این مورد گفتگو با کودک نیز می تواند راه حل خوبی باشد.

 ارث بردن ژن خشونت از والدین

بررسی های ژنتیکی نشان داده است که ژن خشونت از والدین به کودک منتقل می شود. در این مورد کودک با همه از جمله با عروسک هایش و در بیشتر زمان ها رفتار خشونت آمیز دارد. به گزارش سیناپرس، در این زمان پدر و مادر وظیفه دارند به یک روان شناس مراجعه کنند و اگر با راه کارهای روان شناس در کودک بهبودی حاصل نشد، آنها می توانند با مشاوره روان شناس کودک را به روان پزشک نشان دهند و این مشکل با مصرف دارو بهبود می یابد.

تغذیه نامناسب و کمبود آهن و برخی از ویتامین ها

تغذیه نامناسب که به ویژه در گروه فقیر و قشر کم درآمد جامعه دیده می شود باعث کمبود ویتامین ها و برخی مواد لازم برای بدن همچون آهن می شود که در اثر آن پرخاشگری را به دنبال خواهد داشت که کودک آن را در رفتارهای خشونت آمیزش با دیگران و یا با اسباب بازی ها و عروسک هایش نشان می دهد.به گزارش سیناپرس، با مشاوره پزشکی و مصرف برخی از داروهای لازم این مشکل به آسانی قابل حل است.البته این عوامل ذکر شده می تواند در برابر دیگران نیز بروز پیدا کند که می توان گفت راه حلی مشابه دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha