دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
کد خبر: 337693

به گزارش سلامت نیوز، مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مبارزه با کرونا، در یادداشتی در روزنامه جام جم نوشت: این انتظار وجود داشت که بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها حداقل با یک هفته تا ۱۰ روز تاخیر اعلام شود تا آمارها در حوزه کرونا از تلاطم بیفتند و ما با کمک آمارها و اطلاعات مناسب‌تری تصمیم‌گیری کنیم.

خطر خیز دوباره کرونا

«کم نیستند افرادی که نگران طغیان دوباره کرونا در کشور هستند؛ چرا که به‌تازگی تعطیلات و سفرهایی را پشت‌ سر گذاشته‌ایم که شواهد نشان می‌دهد سهل‌انگاری و عادی‌انگاری بسیاری در آن اتفاق افتاده است و خیلی از مردم دغدغه و ترس‌شان نسبت به این بیماری کمرنگ شده است. اما اهمیت این موضوع چیست؟

تجربه کشورهای دیگر نشان داده است کشورهایی که محدودیت‌هایشان را بدون زمینه‌سازی برداشته‌اند، شاهد افزایش موارد ابتلا بوده‌اند. در حال‌ حاضر و با توجه به این‌ که مشاهدات ما هم حاکی از این است که مسافران نوروزی خیلی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقید نبوده‌اند، انتظار داریم یک خیزش در همه‌گیری داشته باشیم اما به نظر می‌رسد احتمال این‌ که این خیزش آن‌ قدر شدید باشد که به یک موج جدید منتهی شود، بسیار کم است. در چنین شرایطی و با این‌ که آمار درستی از وضعیت فعلی در دست نداریم اما باز هم احتمال خطر وجود دارد؛ خطری که با برخی ساده‌انگاری‌ها و تصمیم‌های عجیب، خودش را بیشتر نشان می‌دهد.

برای نمونه این انتظار وجود داشت که بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، حداقل با یک هفته تا ۱۰ روز تاخیر اعلام شود تا آمارها در حوزه کرونا از تلاطم بیفتند و ما با کمک آمارها و اطلاعات مناسب‌تری تصمیم‌گیری کنیم. این در حالی است که شاهد این اتفاق نبودیم. در واقع این تصمیم از این منظر عجیب بود که فرم شدیدترش را پیش از عید شاهد بودیم؛ زمانی که هشدار می‌دادیم موارد ابتلا در اواخر بهمن‌ماه در حال افزایش است اما همه اصرار به بازگشایی‌ها داشتند و در نهایت نتیجه‌اش را هم دیدیم؛ چنان‌ که بعد از مدتی دوباره مجبور به اعمال محدودیت شدیم. هر چند در حال‌ حاضر شرایط به بدی آن روزها نیست، ولی منطق حکم می‌کند برای اعلام بازگشایی‌ها دست‌ کم یک هفته دیگر صبر می‌کردیم. بدون تردید، بازگشایی‌های بدون برنامه‌ریزی هزینه‌هایی خواهد داشت که ما می‌توانیم با کمی صبر، آن را نپردازیم. در واقع بهتر این بود که برای بررسی شرایط و تصمیم‌گیری شتاب‌زده عمل نمی‌کردیم و دست‌ کم‌ زمان لازم را در نظر می‌گرفتیم تا با عبور از دوره نهفتگی بیماری بر اساس اطلاعات دقیق‌تر تصمیم می‌گرفتیم‌.

در این میان یک گلایه اساسی دیگر نیز وجود دارد و آن هم این است که چه اصراری به بازگشایی مدارس آن‌ هم با حذف فاصله فیزیکی وجود دارد؟ این در حالی است که‌ حدود ۲۶ ماه مدارس تعطیل بوده‌اند. باید پرسید در این شرایط ما چگونه‌ می‌توانیم بچه‌ها را متقاعد کنیم که در مدارس و خارج از آن با یکدیگر دست ندهند و بازی نکنند؟ در نهایت باید گفت بسیاری از کارشناسان امیدوار بودند امسال کرونا مهار شود اما این تنها یک امیدواری است و قرار نیست به‌ طور صد درصد محقق شود. بنابراین‌ بهتر است تا انجام واکسیناسیون سراسری در تمام دنیا و اطمینان از به‌ وجود نیامدن واریانت جدید سنجیده‌تر عمل کنیم تا هزینه بیشتری به کشور تحمیل نشود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha