فلج مغزی در واقع به گروهی از اختلالات گفته می شود که می توانند به میزان زیادی روی توانایی فرد برای حرکت و حفظ تعادل وضعیت بدن تاثیرگذار باشد و مشکلاتی را برای فرد به وجود بیاورد. شاید بتوان این اختلال را شایع ترین اختلال حرکتی در دوران کودکی دانست.

هرآنچه که باید درباره اختلال فلج مغزی بدانید!

همانطور که می دانید فلج به معنای ضعف یا مشکلات در استفاده از عضلات است. بنابراین فلج مغزی در اثر رشد غیر طبیعی مغز یا آسیب به مغز در زمان رشد ایجاد می شود که می تواند بر توانایی فرد برای کنترل ماهیچه های خود تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره این اختلال صحبت کنیم و برخی از انواع مختلف آن و نشانه های هر یک از آنها را مورد بررسی قرار دهیم. شما می توانید از طریق مرکز تخصصی درمان فلج مغزی و شماره های ۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲ با ما تماس حاصل فرمایید.

بهترین دکتر فلج مغزی در تهران

آشنایی ابتدایی با فلج مغزی

علائم این اختلال از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند. یک فرد که مبتلا به اختلال فلج مغزی شدید است ممکن است برای راه رفتن نیازمند استفاده از تجهیزات خاصی باشد و این در حالی است که برخی دیگر از افرادی که با این اختلال شدید درگیر هستند ممکن است اصلا نتوانند راه بروند. از طرف دیگر یک فرد که با این اختلال به صورت خفیف درگیر است ممکن است با کمی احساس ناراحتی بتواند راه برود و نیازمند کمک گرفتن از دیگر افراد یا تجهیزات دیگر نباشد. نکته بسیار مهمی که در خصوص این اختلال وجود دارد این است که این اختلال با گذر زمان بدتر نمی شود و شرایط معمولا ثابت مانده یا این که بهبود پیدا می کند. با این حال نباید فراموش کنید که علائم و نشانه های این اختلال ممکن است در طول زمان تغییر کنند. جهت تشخیص به دکتر متخصص فلج مغزی کودکان مراجعه فرمایید.

به طور کلی می توان گفت که افرادی که با این اختلال درگیر هستند معمولا در حرکت و کنترل وضعیت بدن با مشکلات و چالش هایی درگیر هستند. علاوه بر این بسیاری از این افراد مشکلاتی از جمله مشکلات بینایی، شنوایی یا گفتار، تشنج، تغییر در ستون فقران و ... را نیز تجربه می کنند.

بهترین مرکز توانبخشی فلج مغزی

انواع این اختلال را بیشتر بشناسید.

پزشکان و متخصصانی که در این حوزه وجود دارند معمولا اختلال فلج مغزی را براساس فاکتورها و پارامترهای مختلف به دسته های متفاوتی تقسیم بندی می کنند که آشنایی با این دسته ها برای تشخیص این اختلال از اهمیت زیادی برخوردار است. بسته به این که کدام ناحیه از مغز فرد تحت تاثیر قرار گرفته باشد ممکن است یک یا چند مورد از نشانه های زیر را فرد از خود نشان می دهد:

-سفت شدن عضلات   (spasticity)

-حرکات غیرقابل کنترل  (dyskinesia)

-تعادل و هماهنگی ضعیف  (ataxia)

بهترین مرکز کاردرمانی فلج مغزی

فلج مغزی اسپاستیک

شایع ترین نوع این اختلال اسپاستیک است که حدود 80 درصد از افرادی که با این اختلال درگیر هستند را شامل می شود. این افراد معمولا تون عضلاتی بیشتری دارند. این به آن معناست که عضلات آنها معمولا بیشتر سفت می شود و در نتیجه حرکات آنها ممکن است ناخوشایند باشد. این نوع اختلال معمولا توسط قسمت هایی از بدن که تحت تاثیر قرار می گیرند توصیف می شوند:

-Spastic diplegia/diparesis: در این نوع اختلال اسپاستیک سفتی عضلات عمدتا در پاها است و در بازوها چنین چیزی را اصلا مشاهده نمی کنیم. این افراد ممکن است در راه رفتن مشکل داشته باشند.

-Spastic hemiplegia/hemiparesis: در این نوع اختلال فلج مغزی تنها یک طرف بدن فرد تحت تاثیر قرار می گیرد که معمولا این اتفاق بیشتر در ساق پا یا بازوها می افتد.

-Spastic quadriplegia/quadriparesis: شدیدترین شکل این اختلال اسپاستیک است که هر چهار اندام موجود در تنه و صورت را تحت تاثیر قرار می دهد. افرادی که با این نوع اختلال درگیر هستند معمولا نمی توانند راه بروند و اغلب ناتوانی های رشدی دیگری را نیز تجربه می کنند.

فلج مغزی دیسکینتیک

افرادی که با این نوع از فلج مغزی درگیر هستند معمولا در کنترل کردن حرکات دست ها، بازوها و پاهای خود مشکلات و چالش های جدی را تجربه می کنند. همین عامل نیز باعث می شود تا راه رفتن و نشستن برای آنها سخت باشد. دقت داشته باشید که این حرکات کاملا غیرقابل کنترل هستند و می توانند به صورت آهسته یا تند باشند. گاهی اوقات ممکن است صورت یا زبان نیز درگیر شود و فرد در مکیدن، بلعیدن و صحبت کردن مشکلات و چالش هایی را تجربه کند. این افراد معمولا دارای تون عضلاتی هستند که این مسئله ممکن است متغیر باشد.

فلج مغزی آتاکسیک

افرادی که مبتلا به اختلال فلج مغزی آتاکسیک هستند معمولا در تعادل و هماهنگی میان عضلات خود مشکلات جدی را تجربه می کنند. ممکن است راه رفتن این افراد به میزان زیادی ناپایدار باشد. آنها ممکن است با حرکات سریع یا حرکاتی که نیازمند کنترل زیادی روی عضلات هستند مشکل داشته باشند که از جمله این نوع حرکت ها می توان به مهارت نوشتن اشاره کرد. این افراد زمانی که به چیزی می رسند ممکن است برای کنترل کردن دست ها یا بازوهای خود نیز مشکلاتی داشته باشند.

اختلال های ترکیبی

همانطور که در بخش های قبلی نیز بیان کردیم برخی از افراد ممکن است ترکیبی از علائم و نشانه های مختلف را از خود نشان دهند که این افراد دچار اختلال ترکیبی فلج مغزی هستند. شایع ترین نوع اختلالات ترکیبی که وجود دارند  spastic-dyskinetic است که می تواند مشکلات و چالش های جدی را برای فرد به همراه داشته باشد.

بهترین مرکز گفتاردرمانی فلج مغزی

خدمات مراکز ما برای درمان فلج مغزی

اگر به دنبال بهترین متدهای درمانی برای درمان فلج مغزی هستید بدون شک برای این کار نیازمند یک کلینیک مجهز خواهید بود که بهترین و باکیفیت ترین خدمات درمانی را به شما ارائه دهد. کلینیک تخصصی ما یکی از بهترین کلینیک هایی است که در این زمینه وجود دارد چرا که هم از تجهیزات جدید و پیشرفته برای درمان این اختلال استفاده می کنیم و هم متخصصان با تجربه و با دانش بالایی داریم. یکی از مهمترین مزایای استفاده از خدمات کلینیک تخصصی ما این است که شما می توانید با کمترین هزینه باکیفیت ترین خدمات درمانی را دریافت کنید. علاوه بر این شما می توانید از طریق سایت ما نیز اطلاعات بسیار خوبی را درباره این اختلال به دست آورده و با اطلاعات بیشتری به مقابله با این اختلال بروید. یکی دیگر از خدمات بسیار مفیدی که در سایت ما به شما ارائه می شود خدمات آنلاین در زمینه مشاوره است که شما می توانید از این خدمات نیز نهایت استفاده را ببرید.

منبع: بهترین مرکز توانبخشی تهران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha