به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،مدیرعامل سازمان انتقال خون از افزایش ۲۳ درصدی ذخایر خون کشور در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: در عین حال مردم در ماه رمضان به تدریج برای اهدای خون مراجعه کنند و اهدای خون را فقط به شب‌های قدر موکول نکنند.

 نذر خون را به شب‌های قدر موکول نکنید

دکتر مصطفی جمالی  با اشاره به وضعیت اهدای خون در تعطیلات نوروزی، گفت: باید توجه کرد که با مراجعه مردم جهت اهدای خون، میانگین خون‌گیری‌مان در تعطیلات سال جدید خوب بود. به طوری که میانگین ذخایر خونی در کشور در تعطیلات نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد افزایش داشته است که نشان‌دهنده افزایش اهدای خون در تعطیلات نوروزی امسال نسبت به سال قبل است.

وی افزود: باید توجه کرد که سه عامل شیوع کرونا، تعطیلات نورزوی و ماه مبارک رمضان بر کاهش اهدای خون تاثیر می‌گذارد و همچنین معمولا در ۱۵ روز پایانی اسفند ماه اعمال جراحی بسیار افزایش می‌یابد و  از سویی هم در تعطیلات اخیر میزان تصادفات متاسفانه زیاد بود، اما علی‌رغم همه این موارد خوشبختانه میانگین ذخایر خون در کشور ۲۳  درصد افزایش یافته است. به طوری که قبل از تعطیلات نوروز میانگین ذخایر خون پنج روز بود، اما اکنون ذخایر خون کمی بیش از هفت روز است. ذخایر خون ایده‌آل نیست، اما قابل قبول است و نگرانی‌هایمان کاهش یافته است.

جمالی با بیان اینکه کماکان در ماه رمضان به دلیل روزه‌داری مراجعه جهت اهدای خون کاهش می‌یابد، ادامه داد: با اینکه وضعیت ذخایر خون قابل قبول است و نگرانی‌مان کم شده، ‌اما لازمه حفظ وضع موجود، این است که اهداکنندگان همچنان جهت اهدای خون مراجعه کرده و از اهدای خون حمایت کنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به برنامه نذر خون در ماه مبارک رمضان، گفت: هر نفر با اهدای خون می‌تواند جان سه نفر را نجات دهد و چه نذری از این بهتر. مراکز ما از هشت صبح تا ۱۱ الی ۱۲ شب فعال هستند.  در عین حال مردم اهدای خون را فقط به شب‌های قدر موکول نکنند. زیرا اولا نیاز به خون و فرآورده‌های آن همیشگی است و دوما با حجم بالایی از مراجعات، کمبود تخت و ... مراکز را دچار مشکل می‌کند. بنابراین مردم به تدریج برای اهدای خون مراجعه کنند. پایگاه‌های انتقال خون اصلی در کشور از صبح تا آخر شب فعالند و مردم می‌توانند ساعت کار مراکز را در سایت انتقال خون مشاهده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha