به گزارش سلامت نیوز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور اعلام کرد: پس از تشکیل قرارگاه جمعیت، دومین قرارگاهی که در وزارت بهداشت راه می افتد قرارگاه تقویت شبکه بهداشتی خواهد بود.

قرارگاه تقویت شبکه بهداشت راه اندازی می شود

دکتر بهرام عین اللهی در پنجمین اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور در دولت سیزدهم که به صورت وبینار برگزار شد، گفت: قرارگاه تقویت شبکه بهداشتی همانند قرارگاه جمعیت باید در دانشگاه های علوم پزشکی کشور نیز راه اندازی شود.

نوروز متفاوت با مهار کرونا

وی با تبریک ماه مبارک رمضان و تقارن آن با سال جدید، افزود: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند زحمات شما عزیزان در سال گذشته منجر به کنترل کرونا شد. کرونا سلامت مردم و کارهای روزمره را دچار اختلال کرده بود. زحمات شما نشاط را در مردم افزایش داد و نوروز امسال با بیرون آمدن مردم از قرنطینه ها، نسبت به دو سال قبل بسیار متفاوت بود.

وزیر بهداشت گفت: مردم می دانند وزارت بهداشت نقش مهمی در نشاط و تحرک جامعه و مردم دارد. جا دارد از زحمات اورژانس، مراکز درمانی و خدمات بهداشتی که موجب شادی و نشاط مردم در نوروز 1401 شدند قدردانی کنیم.

دکتر عین اللهی بیان داشت: نوروز امسال شاهد رشد بسیار خوبی در خدمات درمانی، اعمال جراحی به ویژه جراحی های الکتیو (غیراورژانسی) و حضور چشمگیر اورژانس در جاده ها بودیم. آمار امسال بسیار خوب و حضور نیروهای پزشکی وخدمات بهداشتی نسبت به سال های قبل بسیار بهتر بود.

وی یادآور شد: امسال شاهد بودیم که در اورژانس های بیمارستانی اساتید بسیار فعال تر بودند و حضور چشمگیری داشتند و روسای دانشگاه ها خود را از سفر محروم کردند تا به امورات رسیدگی کنند.

قدردانی رهبری از کادر سلامت، بزرگترین جایزه

وی با اشاره به این که قدردانی رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی شان از کادر سلامت برای مهار کرونا بهترین جایزه بود، گفت: فرمایشات رهبری مسئولیت ما را بیشتر می کند و باید طوری عمل کنیم که رضایت ایشان از ما حفظ شود.

وی ادامه داد: سال گذشته دولت مردمی در کشور مستقر شد و وزارت بهداشت باید ریل گذاری جدیدی ایجاد کرده و موجبات رضایت بیشتر مردم را کسب کند. خوشبختانه با واکسیناسیون گسترده امید در دل مردم زنده شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حضور میدانی روسای دانشگاه ها و مدیران وزارت بهداشت در صحنه ها و خروج از پشت میزها بسیار مهم است. ارباب رجوع برای ما یک نعمت و رفع حوائج آنها عبادت است. به قول امام راحل اگر کارها باید برای رضای خدا باشد خدا به آن برکت می دهد.

مدیریت، چالش اصلی کشور و وزارت بهداشت

دکتر عین اللهی افزود: فرصت زیادی نداریم و از هر دقیقه و ثانیه باید به نحو مطلوب استفاده کنیم. مساله مهم امروز در کشور و وزارت بهداشت مدیریت است. شاید برخی ها مسائل مالی را به عنوان معضل مطرح کنند ولی چالش اصلی ما مدیریتی است.

وی با اشاره به اینکه کشور نیاز به مدیران متدین، متخصص و کارآمد دارد تا بتوانند از همه ظرفیت ها و امکانات به نحو احسن استفاده کنند، بیان کرد: شاخص اصلی ما رشد علمی کشور است. مقام معظم رهبری بحث دانش بینان را مطرح کردند و این یک الزام برای دانشگاه هاست که در زمینه توسعه فناوری و دانش بنیان به صورت موثر اقدام کنند.

باید خودکفا شویم

وزیر بهداشت خودکفایی را موجب خنثی سازی تحریم ها و تهدیدهای استکبار دانست و گفت: کشور از ابتدای انقلاب همیشه در تهدید بوده و تا وابسته هستیم این تهدیدها وجود دارد، بنابراین باید خودکفا شویم. توجه به علم، دانش بنیان، استفاده از اساتید و تحکیم ارتباط علمی بین دانشگاه ها بسیار مهم است.

دکتر عین اللهی توجه به مساله جمعیت را به عنوان دغدغه مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار داد و گفت: قرارگاه جمعیت باید در دانشگاه ها به صورت مستمر فعالیت داشته باشد و گزارش کار ارائه کند.

کلاس های درس  100 درصد حضوری است

وزیر بهداشت از روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور خواست کلاس های درس را به صورت 100 درصد حضوری برگزار کنند و گفت: دانشگاه ها باید از حالت مجازی خارج شوند و کارها به صورت حضوری انجام شود. کنفرانس ها و آموزش ها از این پس باید حضوری باشند و امتیاز کنفرانس های غیرحضوری باید به حداقل برسد.

امروز نیاز به مدیریت کیفیت داریم

وزیر بهداشت از ابلاغ طرح «عدالت و تعالی نظام سلامت» به دانشگاه های علوم پزشکی خبر داد و گفت: دانشگاه ها باید بهره وری را در راستای اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار دهند. مدیریت کیفیت امروز نیاز اساسی ماست. ارائه خدمات هدف اصلی نیست بلکه خدمات باید با کیفیت و توام با احترام به بیماران و مراجعه کنندگان باشد.

دکتر عین اللهی افزود: در بازدیدهایی که از بیمارستان ها داشتیم شاهد عدم توجه کافی به مساله مدیریت کیفیت بودیم. سیستم بیمارستان های دولتی باید به گونه ای باشد که همان خدماتی که در بخش خصوصی دریافت می کنند در این بخش نیز دریافت کنند. همانطور که در بخش های دولتی شاهد حضور خوب اساتید و دستیاران تخصصی هستیم.

وی ادامه داد: عمده نارضایتی ها ناشی از عدم مدیریت کیفیت خدمات در تریاژها، پذیرش ها و احترام به مراجعه کنندگان در بیمارستان هاست. ما یک سیستم هستیم و از نگهبان گرفته تا پرستار، پزشک، تکنسین اتاق عمل و آزمایشگاه باید همه احساس کنند در خدمت بیماران هستند./202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha