شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 337907

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،یک متخصص طب سنتی گفت: پرهیز از پرخوری و درهم خوری، پرهیز از گرسنه ماندن طولانی، داشتن خواب کافی و به موقع، شست‌وشوی مرتب دهان و حلق توسط آب‌نمک کم‌شور ولرم به خصوص بعد از رسیدن به منزل، بوئیدن موادی نظیر گلاب، عرق بهارنارنج، سیب، به و برگ شمعدانی عطری از تدابیر آلودگی هواست.

تدابیر طب سنتی در کاهش اثرات سوء آلودگی هوا در بدن

آزاده زارعی اظهار کرد: خشکی پوست، خارش و سوزش مخاط راه‌های تنفسی و چشم، عطسه و آبریزش بینی، سردردهای ضربان‌دار، تحریک‌پذیری، زود خشمگین شدن، بی‌قراری و آشفتگی، افزایش ضربان قلب، کاهش حافظه و تمرکز، خُلق گرفته و افسردگی از اثرات آلودگی هوا بر بدن است.

وی خاطرنشان کرد: مغز و قلب و کبد اعضای رئیسه بدن هستند که هر سه عضو اصلی بدن از آلودگی هوا تأثیر می‌گیرند و دچار آشفتگی و کاهش نیرو می‌شوند و به‌دنبال آن اختلال عملکرد همه اعضا دیده می‌شود. حال این سوال پیش می‌آید که آیا می‌توانیم اثر سوء این موارد را بر روی بدنمان کمتر کنیم؟

این متخصص طب سنتی در خصوص تدابیر کاهش آلودگی هوا تشریح کرد: روزهای تعطیل و آخر هفته را در پارک‌ها و فضای سبز بگذرانید و در ساعات و روزهایی که درجه آلودگی هوا بالاست از رفت و آمد غیرضروری به خارج از منزل پرهیز کنید؛ پرهیز از مصرف سیگار و قلیان، دوری و از مصرف حشره‌کش‌ها و استفاده از تهویه مناسب در آشپزخانه از دیگر اقداماتی است که باید انجام شود.
 
وی اضافه کرد: پرهیز از پرخوری و درهم خوری، پرهیز از گرسنه ماندن طولانی، داشتن خواب کافی و به موقع، شست‌وشوی مرتب دهان و حلق توسط آب‌نمک کم‌شور ولرم به خصوص بعد از رسیدن به منزل، بوئیدن موادی نظیر گلاب، عرق بهارنارنج، سیب، به و برگ شمعدانی عطری از تدابیر آلودگی هواست.

زارعی خاطرنشان کرد: برای پاک نگه داشتن هوای منزل چند راهکار وجود دارد، نخست می‌توانید داخل به یا سیب را خالی و با گلاب پر کنید و روی حرارت بگذارید. در راهکاری دیگر یک لیوان سرکه را در ۱۸-۲۰ لیوان آب ریخته و روی حرارت ملایم بگذارید. همچنین می‌توانید تعدادی سیر، پیاز و نارنج را از وسط برش داده و در جاهای مختلف منزل بگذارید، علاوه بر این موارد دود دادن مواد و گیاهان ضدعفونی کننده هوا مانند اسفند، کندر و پوست انار در زمان‌های کوتاه و به دفعات توصیه می‌شود.

این متخصص طب سنتی در پایان گفت: پرهیز از خوردن غذای مانده، عدم استفاده چندباره از روغن حرارت‌دیده، پرهیز از استفاده عدسی، گوشت گاو یا شتر، قارچ، بادمجان، ماکارونی، لازانیا، غذاهای چرب و سنگین مثل کله پاچه و آش‌های سنگین، پرهیز از مصرف خوراکی‌های صنعتی و دارای مواد نگهدارنده مثل سوسیس و کالباس و انواع سس، تنقلات کارخانه‌ای به‌خصوص با طعم شور یا تند مانند پفک و چیپس از پرهیزات غذایی در زمان آلودگی هواست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha