به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو،تحلیل آمار کرونایی کشور نشان می‌دهد که در هفته111 همه‌گیری کرونا در ایران افزایش بارز بستری بیماران در 13استان کشور ثبت شده و نیز 19استان هم شاهد کاهش آمار فوتی‌ها بوده‌اند. این در حالی است که یکی از اعضای کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده که درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور کاهش یافته است.

نگرانی از کاهش رعایت پروتکل‌ها

طبق اعلام وزارت بهداشت، بررسی هفتگی وضعیت موجود کرونا در کشور در هفته دوم فروردین‌ماه ۱۴۰۰، مصادف با هفته۱۱۱ همه‌گیری، نشان می‌دهد که تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی‌شده در کشور ۱۵۱۲۶نفر، تعداد موارد بستری جدید در هفته دوم فروردین‌ماه ۲۴۳۲نفر و تعداد موارد فوت‌شده ۳۰۵نفر بوده است. کارشناسان و کادر درمانی هم از افزایش بیماران سرپایی سخن می‌گویند.

دکتر سیداحمد طباطبائی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا از سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابراز نارضایتی کرده و گفته است: احتمالا از اواخر فروردین‌ماه موج هفتم آغاز شده و پیک آن به اواخر اردیبهشت برسد؛ البته امیدوارم پیش‌بینی ما اشتباه باشد و ابتلاهای رخ‌داده و واکسیناسیون کمک کند و مردم ایمن باشند.

وی‌ با بیان اینکه شرایط کرونا را در کشور مناسب نمی‌بینم، گفت: در بازدیدهایی که در تعطیلات نوروز از برخی نقاط داشتم شاهد بودم که درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیار کاهش یافته است و گرچه ادعا شده بود که در طول نوروز حفظ فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک و... بررسی می‌شود اما این موضوع در مجامع عمومی همچنان بدون نظارت ادامه داشت و مهمانی‌ها و دورهمی‌ها هم برقرار بودند.

وی افزود: افراد جدیدی ظرف چند روز گذشته علامت‌دار شدند که مجبور شدیم دستور ایزولیشن یا سایر درمان‌ها را به آن‌ها بدهیم. وقتی تعداد بیماران افزایش یابد طبیعی است که در میان آن‌ها بیماران مشکل‌دار هم پیدا خواهند شد؛ بنابراین پیش‌بینی خوبی از روزهای پیش‌رو نداریم.

نگران از پیش‌بینی
او درباره احتمال وقوع موج هفتم کرونا بیان کرد: به‌طور معمول حدود یک تا یک ماه‌ونیم بعد از عدم رعایت‌ها و آزادسازی‌ها، موج‌ها شکل می‌گرفتند و احتمالا از اواخر فروردین‌ماه موج هفتم آغاز شده و پیک آن به اواخر اردیبهشت برسد؛ البته امیدوارم پیش‌بینی ما اشتباه باشد و این حد از ابتلاهای رخ‌داده و واکسیناسیون به ما کمک کند و مردم ایمن باشند.


دبیر بورد ریه اطفال کمیته علمی ستادملی مقابله با کرونا درباره بازگشایی حضوری مدارس بدون دو پیش‌شرط تزریق واکسن و حفظ فاصله فیزیکی‌، اظهار کرد: علی‌رغم توصیه‌هایی که انجمن‌های علمی مختلف برای این موضوع داشتند اما تصمیم بر بازگشایی مدارس گرفته شد. امیدواریم گرم شدن هوا کمک کند که تهویه مدارس بهتر شود و این سبب شود که میزان انتشار ویروس کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه درحال‌حاضر میزان بستری کودکان مبتلا به کرونا در بیمارستان اطفال بسیار کمتر از ماه‌های قبل شده است،‌ تاکید کرد: پیشنهاداتی ازسوی کمیته علمی کرونا در زمینه مدارس به ستاد ملی ارائه دادیم؛ البته وزیر بهداشت در ستاد ملی تنها یک رأی دارد و سایر رأی‌ها برای بقیه مراکز تصمیم‌گیری است. وزیر بهداشت نظرات کمیته علمی را به ستاد منتقل می‌کند اما یک رأی شاید نتواند چندان موثر باشد.


طباطبایی با اشاره به ماه مبارک رمضان نیز توصیه‌کرد: نباید ایجاد واهمه و ترس در مردم داشته باشیم اما باید با تبلیغات رسانه‌ای به مردم هشدار دهیم که هنوز در جامعه خطر انتقال بیماری وجود دارد. ما بیمارانی داریم که به دلیل شرکت در مهمانی‌ها بدون رعایت نکات بهداشتی بیمار شدند. روزهای گذشته ۱۵نفر از یک خانواده به کرونا مبتلا شده بودند و به مراکز درمانی مراجعه کرده‌ بودند و این ابتلا تنها به دلیل عدم رعایت یک فرد بیمار بوده است. وی گفت: مهمانی‌های افطاری، شب‌های احیا و تمایل مردم به حضور در اماکن زیارتی را شاهد هستیم و باید همه این رفتارها بااحتیاط صورت گیرد. کم شدن تعداد مرگ‌ومیر روزانه به معنای کم شدن خطر بیماری نیست و نباید دچار عادی‌انگاری شویم.

49 تابیمار کرونایی در کشور جان باختند
 آمار وزارت بهداشت و درمان حکایت از آن دارد که از ظهر روز جمعه تا ظهر روز شنبه 20فروردین 1757بیمار جدید کرونا در سراسر کشور شناسایی شدند که از این تعداد 304نفر در مراکز درمانی کشور بستری شدند. این درحالی است که در همین بازه زمانی 49بیمار کرونایی هم جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان کرونایی در کشور به 140هزار و 577نفر برسد. تعداد کلی بیماران کرونایی در ایران هم دیروز به هفت‌میلیون و 188هزار و 749نفر رسید.

وزارت بهداشت گزارش داده است که هم‌اکنون هزار و 647نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند. آمار واکسیناسیون کشور هم حکایت از آن دارد که تا صبح دیروز ۶۴میلیون و ۵۸هزار و ۴۵۲نفر دوز اول، ۵۷میلیون و ۱۲۰هزار و ۴۸۵نفر دوز دوم و ۲۶میلیون و ۴۹۴هزار و ۱۵۵نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۴۷میلیون و ۶۷۳هزار و ۹۲دوز رسید. در روز جمعه هم ۵۴هزار و ۲۰۵دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. درحال‌حاضر ۳۴شهرستان در وضعیت قرمز، ۶۹شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۹۱شهرستان در وضعیت زرد و ۵۴شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha