یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴
کد خبر: 337957

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، به نظر می‌رسد که تغذیه مناسب جهت حفظ سلامتی فقط به آنچه می‌خورید بستگی ندارد، بلکه به زمان خوردنتان نیز بستگی دارد. ممکن است از خود بپرسید که آیا اصلاً بهترین زمان برای خوردن شام وجود دارد؟ به خصوص اگر در حال تلاش برای کاهش وزن هستید یا اینکه ملاحظات بهداشتی دیگری دارید.

بهترین زمان برای خوردن شام چه ساعتی است؟

 به گزارش healthline ، تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از بزرگسالان، الگوی غذایی نامنظمی دارند. به‌عنوان مثال، در یک مطالعه‌ی کوچک که روی ۱۵۶ نفر انجام شد، نیمی از شرکت‌کنندگان هر روز در یک بازه زمانی ۱۵ ساعته غذا می‌خوردند. برخی آخرین وعده‌ی غذایی را ساعت ۴ بعد از ظهر مصرف می‌کردند و بعضی دیگر تا پایان شب مشغول خوردن میان‌وعده بودند. بنابراین، در رابطه با بهترین زمان شام خوردن می‌توان گفت این مسئله به اهدافی که برای سلامتی‌تان در نظر گرفته‌اید یا بیماری‌هایی که به آن‌ها مبتلا هستید، بستگی دارد.

یکی از راه‌های لاغر شدن این است که کالری دریافتی خود را کاهش دهید. در این میان ممکن است زمان مناسب برای غذا خوردن نیز شما را در دستیابی به اهدافتان یاری کند.

مطالعات نشان داده‌اند که شما باید آخرین وعده‌ی غذایی را پیش از اینکه بدن شروع به ترشح ملاتونین کند و مهیای خواب شود، بخورید. با تاریکی هوا، مغز ملاتونین ترشح می‌کند. این فرایند، ریتم شبانه‌روی یا سیرکادین (circadian rhythm) نام دارد که عملکردهای اصلی بدن را تنظیم می‌کند و ارتباط نزدیکی با متابولیسم دارد.

غذا خوردن در زمانی که مغز در حال آماده شدن برای خواب است، باعث افزایش چربی بدن می‌شود. علاوه بر آن، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که دیر غذا خوردن می‌تواند در ریتم شبانه‌روزی بدن اختلال ایجاد کند و در پی آن، خطر افزایش وزن و عوارض مرتبط با آن را افزایش دهد.

اگر هدف شما کاهش وزن و لاغری است، توصیه می‌شود قبل از غروب خورشید شام بخورید تا خللی در ریتم شبانه‌روزی‌ بدنتان ایجاد نشود. دیروقت غذا خوردن باعث می‌شود صبح روز بعد برای خوردن صبحانه اشتهای کافی نداشته باشید. صبحانه نخوردن، باعث پرخوری در طی روز می‌شود و همین امر اضافه‌وزن را در پی دارد.

به نظر می‌رسد زمان ایده آل برای خوردن شام با ریتم شبانه روزی شما همخوانی دارد و به بدن شما فرصت می‌دهد تا پیش از خواب، غذا را به اندازه کافی هضم کند. بهتر است حداقل 2 تا 3 ساعت قبل از خواب شام بخورید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha