یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 337977

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، موسسه ملی تعالی بهداشت و مراقبت در بریتانیا توصیه می‌کند که دور کمر یک بزرگسال برای سلامتی و کاهش خطر بیماری می بایست کمتر از نصف قد او باشد.

یک فرمول ساده برای حفظ سلامتی

به گزارش شبکه خبری بی بی سی،  براساس دستورالعمل‌های به روز شده افراد می بایست تشویق شوند دور کمر خود را اندازه بگیرند تا مشخص شود چربی‌های خطرناک زیادی در ناحیه میانی بدنشان ندارند.

به گفته متخصصان، اندازه گیری شاخص توده بدنی هم مفید است، اما وزن اضافی اطراف شکم را در نظر نمی‌گیرد.

این امر خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت نوع دو، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و سکته را افزایش می‌دهد.

پیش نویس دستورالعمل جدید موسسه ملی تعالی بهداشت و مراقبت در بریتانیا می‌گوید افراد از برخی از گروه‌های نژادی آسیایی و سیاه پوست بیشتر مستعد این نوع تجمع چربی در اطراف کمر هستند که به آن "چاقی مرکزی" می‌گویند.

این افراد باید از آستانه‌های شاخص توده بدنی پایین تر برای چاقی استفاده کنند تا به پیش بینی خطرات سلامتی کمک کند.

اما موسسه تعالی بهداشت و مراقب هشدار داده که حتی کسانی که از نظر شاخص توده بدنی در رده سالم قرار دارند هم ممکن است وزن دور کمرشان زیاد باشد.

اندازه گیری نسبت دور کمر به قد را می‌توان برای هر دو جنس و همه نژادها و همچنین بزرگسالان بسیار عضلانی استفاده کرد.

اما اندازه گیری دور کمر در افراد با شاخص توده بدنی بالای ۳۵، زنان باردار یا کودکان زیر دو سال دقیق نیست.

آخرین برآوردها در انگلیس نشان می دهند که ۲۸ درصد از بزرگسالان چاق و ۳۶ درصد دیگر نیز اضافه وزن دارند.

دکتر پل کریسپ، مدیر مرکز دستورالعمل‌ها در موسسه ملی تعالی بهداشت و مراقبت در بریتانیا گفته که پیش نویس دستورالعمل‌های به روز شده به مردم کمک می‌کند تا بفهمند چه عواملی بر سلامت آن‌ها تاثیر می‌گذارد و چگونه به آن‌ها می‌توان رسیدگی کرد.

پروفسور راشل باترهام، مشاور چاقی، دیابت و غدد درون ریز که در کمیته مرکز دستورالعمل ها در این موسسه حضور دارد نیز اظهار کرده که افزایش چربی در ناحیه شکم خطر ابتلا به چندین بیماری محدودکننده زندگی از جمله دیابت نوع دو و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

نسبت دور کمر به قد یک معیار ساده و با کاربرد آسان است و افرادی را که در معرض خطر سلامتی هستند، شناسایی می‌کند.

براساس دستورالعمل‌های به روز شده، پزشکان باید از نسبت دور کمر به قد در کودکان بالای پنج سال برای ارزیابی و پیش بینی خطرات سلامتی استفاده کنند.

دکتر نیودیتا اسوانی، مشاور و متخصص اطفال در دیابت و مدیریت وزن در بیمارستان کودکان شفیلد نیز اظهار کرده که حتی کودکان خردسال هم در معرض خطر اثرات چربی در ناحیه شکم هستند.

براساس داده‌های اخیر سرویس خدمات درمانی بریتانیا، در جریان همه گیری بیماری کووید۱۹، شمار کودکان چاق در این کشور افزایش قابل توجهی داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha