دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 338000

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو،رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنار واکسیناسیون اصلی‌ترین ابزارهای مقابله با کرونا و سویه‌های مختلف آن هستند؛ اتفاقی که اگر مورد توجه نباشد می‌تواند تاثیرات مثبت واکسیناسیون را هم کمرنگ کند.

میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سراسر کشور

 وزارت بهداشت در جدیدترین بررسی‌های خود اعلام کرده است که درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌شدت کاهش یافته و روی عدد 51درصد حرکت می‌کند. این می‌تواند هشداری باشد برای جامعه تا در صورت عادی‌انگاری، یکبار دیگر شاهد شدت کرونا در کشور باشد.

معاونت بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرده است که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در هفته منتهی به ۲۰فروردین‌ماه ۱۴۰۱ (از ۱۳ تا ۲۰فروردین‌ماه)، همچنان پایین و بالغ بر ۵۱.۶۲درصد بوده است. درعین‌حال میانگین میزان رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی استان‌های کشور در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۷فروردین‌ماه ۱۴۰۱، بالغ بر ۵۵.۶۰درصد بوده است.

در این شاخص بیشترین میزان رعایت در استان هرمزگان با ۷۰.۴۱درصد و کمترین میزان رعایت هم در استان تهران ۴۷.۴۲درصد بوده است. همچنین میانگین استفاده از ماسک در شاغلان و خدمت‌گیرندگان به تفکیک اماکن عمومی استان‌های کشور از ۱۰ تا ۱۷فروردین‌ماه ۱۴۰۱ بالغ بر ۴۸.۶۳درصد بوده است که بیشترین میزان رعایت در استان هرمزگان با ۶۵.۸۲درصد و کمترین میزان رعایت مربوط به مازندران با ۴۰.۲۴درصد بوده است.
 
 

مردم با علم آشنا شدند


کادر درمانی و پزشکان متخصص نسبت‌به روند برخورد با کرونا در کشور نظرات تخصصی دارند. در همین ارتباط دکتر حمید سوری، اپیدمیولوژیست درباره چالش‌ها و نقاط ضعف و قوت مدیریت کرونا در کشور گفت: اکنون همچون دو سال گذشته گنگ نیستیم و اطلاعات ارزشندی از کووید19 در اختیار داریم و لازم است با هوشمندسازی عمل کنیم. وی در ادامه تاکید کرد: هوشمندسازی در تصمیم‌گیری‌ها یعنی متناسب با سطح خطر جوامع عمل کنیم و تصمیم درست بگیریم؛ به‌عنوان‌مثال، اگر ریسک خطر بیماری برای مدارس یک شهر زیاد است، فقط مدارس آن شهر تعطیل شوند، نه کل کشور؛ در سایر مسائل نیز همچنین.

باید تاب‌آوری جامعه را در نظر گرفت و هرچه سریع‌تر هوشمندانه عمل کرد. سوری این پاندمی را یک فرصت طلایی برای علوم بهداشتی نیز دانست و افزود: بسیاری از مفاهیمی اپیدمیولوژی را که سال‌ها در کلاس‌ها از آن‌ها صحبت می‌کردیم اکنون در این دو سال از زبان همه اساتید می‌شنویم. به نوعی مردم بیشتر با این علم آشنا شدند؛ همانگونه که افراد تا پشت فرمان ننشینند نمی‌توانند ادعای راننده بودن کنند، در علوم بهداشتی نیز بدون حضور در عرصه نمی‌توان ادعای متخصص بودن کرد.

سوری درباره برخی تصمیم‌گیری‌ها در دوران کرونا از جمله بستن پارک‌ها با وجود باز بودن فضاهای سربسته عمومی و همچنین اعمال محدودیت برای خودروهای شخصی علی‌رغم ازدحام در حمل‌ونقل عمومی، گفت: در دنیا کشورهایی مانند ویتنام و کره‌جنوبی تجارب موفقیت‌آمیزتری داشتند اما برای برخی اقدامات به یکسری زیرساخت‌های اساسی برای مقابله با کووید۱۹ نیاز دارد که متاسفانه ما این زیرساخت لازم را نداشتیم.


وی با اشاره با بیان اینکه از آنجایی که ایران از نظر شرایط اپیدمیولوژیک امکان بروز و شیوع اپیدمی‌های بیشتری را در آینده دارد، هنوز هم برای اقدام در این زمینه دیر نشده است، تصریح کرد: کشور ایران محل برخورد یک نقطه اپیدمیولوژیک ازسوی مرزهای کشور است، یعنی ریسک انتقال بیماری‌ها بسیار زیاد است؛ چراکه در بسیاری از مرزهای کشور ترددهای غیرقانونی زیادی وجود دارد.


 
نتایج بهتری که نگرفتیم


سوری با بیان اینکه در کنترل و پیشگیری کرونا می‌توانستیم نتیجه بهتری بگیریم، گفت: یکی از کارهای لازم تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد علمی بود که آن هم نیازمند نقشه سیاست‌گذاری تحقیقاتی بود؛ یعنی در ابتدا سوالات زیادی را که برای سیاست‌گذاری احتیاج داریم استخراج کنیم و آن‌ها را به یک پروپوزال تبدیل کرده و سپس وارد کمیته‌های علمی شود؛ سپس کمیته علمی آن‌ها را به سیاست تبدیل کند و سیاست‌ها بعد از ورود به ستاد ملی به تصمیم‌گیری برسد؛ بنابراین فرایندی است که مسائل اقتصادی، سیاسی و مسائل زیادی در آن نقش دارد. وی با بیان اینکه اگر داده‌ها را درست استنتاج نکنیم دچار خطا در استنتاج داده‌ها می‌شویم،‌ یادآور شد: چراکه آمار به‌راحتی شخص را گمراه می‌کند. نتایج به تحلیل محتوایی نیاز دارد برای اینکه بتوانیم داده‌ها را درست تحلیل کنیم به فرد متخصص در این رشته نیاز داریم، نه متخصص آی‌تی.


این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که نیاز فعلی در مدیریت کووید۱۹ را چه می‌دانید، توضیح داد: سه مولفه اصلی در این مورد وجود دارد؛ یکی عامل بیماری‌زا، دیگری رفتار مردم و همچنین رفتار مسوولان؛ جایی مثل نیوزیلند واکنش بسیار سریع داشته و جایی هم مثل ایران کند است. وی با اشاره به اینکه مردم را تا حدی می‌توان محدود کرد، گفت: مردم از ضعف آموزشی فرزندان و نیز ضعف معیشتی انتقاد دارند،‌ با این اوصاف چقدر و چگونه می‌توان آن‌ها را محدود کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha