دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 338009

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،پزشک و متخصص ژنتیک پزشکی گفت: علم ژنتیک پزشکی مدرن، ساختار ژنتیکی افراد را شناسایی کرده و از ویژگی‌های ذاتی و نیازهای بدن که احتمالا از آن‌ها بی‌خبر هستند، رمزگشایی می‌کند.

اهمیت ژنتیک در پیش‌گیری از بروز برخی بیماری‌ها

حنیفه میرطاووسی پزشک و متخصص ژنتیک پزشکی درباره نقش ژنتیک در کنترل بیماری‌ها اظهار کرد: ژنتیک در بروز بسیاری از بیماری‌ها مانند فشارخون، دیابت، میگرن، اختلالات روانی، انواع بیماری‌های قلبی و همینطور انواع سرطان نقش دارد. اما این نکته را در نظر داشت که پیش‌آگاهی نقش بسیار مهمی در کنترل و مدیریت این بیماری‌ها دارد.

وی افزود: اگر فردی از احتمال ابتلای خود آگاه باشد، این آگاهی چگونه به او کمک می‌کند؟ اولین مورد سبک زندگی است. آیا می‌دانستید سبک زندگی نقش بسیار مهمی در پیشگیری از ابتلا به سرطان دارد؟ این فرد می‌تواند با تغییر سبک زندگی از بروز سرطان جلوگیری کرده و یا وقوع آن را به تعویق بیاندازد. از سوی دیگر با آگاهی از علائم و نشانه‌های بیماری، در صورت مشاهده‌ هر گونه تغییر غیرعادی، برای انجام چکاپ‌های مرتب به پزشک مراجعه کرده و از آنجایی که از احتمال ابتلای خود آگاه است، آزمایش‌های تشخیصی مرتبط را انجام دهد. حالا چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر واقعا دلیل بروز علائم مشاهده شده، سرطان باشد، دو عامل مهم دست به دست هم داده و به درمان موثر و کامل سرطان کمک می‌کنند که تشخیص زود هنگام و استفاده از داروی مناسب است.

متخصص ژنتیک پزشکی بیان کرد: سرطان اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود و اگر نوع آن مشخص باشد، به راحتی قابل درمان است. آزمایش ژنتیک، با افزایش آگاهی که به افراد می‌دهد، مسیر دستیابی به این دو عامل را هموار می‌کند.

این متخصص درباره تغییر سبک زندگی از سنتی به مدرن و توصیه‌های علم ژنتیک در این حوزه افزود: قطعا توصیه‌ علم ژنتیک سبک زندگی شخصی‌سازی شده است. همانطور که اثرانگشت هیچ دو فردی مشابه یکدیگر نیست، ژنتیک افراد نیز کاملا منحصر به فرد است. از سوی دیگر همه‌ واکنش‌ها و اتفاقاتی که در بدن رخ می‌دهند؛ از نحوه‌ هضم و جذب مواد غذایی گرفته تا پاسخ‌های درمانی به داروهای مختلف و حتی بسیاری از بیماری‌ها، توسط ژن‌ها (اطلاعات نهفته در DNA) مدیریت و کنترل می‌شوند.

میرطاووسی ادامه داد: علم ژنتیک پزشکی مدرن، ساختار ژنتیکی افراد را شناسایی کرده و از ویژگی‌های ذاتی و نیازهای بدن که احتمالا از آن‌ها بی‌خبر هستند، رمزگشایی می‌کند. افراد با آگاه شدن از ساختار ژنتیک خود، می‌توانند کیفیت زندگی‌ خود را بهبود بخشند، شیوه‌ای را در پیش بگیرند که در راستای نیازها و ساختارهای ژنتیکی‌شان بوده و کاملا مختص خودشان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha