سه‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،مدیر عامل انجمن پارکینسون ایران با اشاره به اینکه با جمعیت سالمند در کشور روبرو هستیم از افزایش میزان شیوع پارکینسون در ایران خبر دادو گفت:این بیماری به سنین پایین تر نیز رسیده است.

هشداردرباره افزایش شیوع پارکینسون در ایران

محمود رضا فقیهی،مدیرعامل انجمن پارکینسون در نشست خبری با اشاره به روند پیری جمعیت در ایران،گفت: با افزایش میزان بروز پارکینسون روبرو هستیم.

وی ادامه داد:فراخوان ثبت اطلاعات بیماران پارکینسون اتفاق افتاده و بیماران مبتلا می تواند در سایت انجمن پارکینسون ثبت و عضو شوند.

مدیر عامل انجمن پارکینسون افزود:،بیماری پارکینسون اکنون فقط مربوط به سنین پیری نیست و در سنین پایین تر  نیز بروز می کند.با توجه به وجود ۹ میلیون سالمند داریم که میزان بروز پارکینسون شیوع بیشتری خواهد داشت.

فقیهی بیان داشت:تلاش می کنیم بیماران پارکینسون خدمات بهتری در حوزه درمان دریافت کنند.

وی تصریح کرد:تامین کادر درمانی لازم درمانی و توانبخشی در دستور کار داریم وبه دنبال این هستیم در چشم انداز آینده انجمن بیمارستان تخصصی بیماران پارکینسون را راه اندازی کنیم.

فقیهی متذکر شد:اصلاح سبک زندگی در جلوگیری از ابتلا موثر است و ۹۰ درصد ابتلا غیر ژنتیکی است اما علت اصلی ابتلا هنوز مشخص نیست.

وی تصریح کرد:مشکلی که وزارت بهداشت اکنون دارد این است که هنوز آمار دقیقی از تعداد بیماران ندارد.

امیرحسن حببیی، فلوشیب اختلالات حرکتی اظهار داشت:درمان آن شامل دارویی، جراحی و توانبخشی است و هزینه تامین دارو بالاست.

وی ادامه داد: باتوجه به شرایط اقتصادی داروهاگران شده است و با توجه به وجود داروهای ایرانی برخی بیماران نسبت به اثر بخشی آن واکنش متفاوتی دارند و در دسترس بودن دارو داشتن قیمت مناسب را درخواست می کنیم.


حبیبی یادآور شد:در بخش درمان توانبخشی نیز هزینه و مشکلاتی وجود دارد و نیاز به مراکز توانبخشی معتبر داریم.

عضو انجمن پارکینسون افزود:از مسئولان می خواهم به این بیماران در مسیر تامین دارو و خدمات لازم کمک کنند.

حبیبی با اشاره به نشانه های ابتلا به پارکینسون،خاطرنشان کرد:
لرزش دست در حال استراحت،کندی در راه رفتن و حرکت و خندیدن از نشانه های بروز این بیماری است .

وی با تاکید بر پرهیز از ازدواج های فامیلی به دلیل ریسک بالای ابتلا به پارکینسون،ادامه داد:بروز سکته های مغزی و نرسیدن اکسیژن به مغز در ابتلا به بیماری موثر است.

مهری سالاری،استاد مغز و اعصاب  با بیان اینکه پیش بینی وجود ۲۵۰ هزار بیمار پارکینسون می شود،گفت:هنوز آمار دقیقی در خصوص این بیماری در کشور نداریم.

این متخصص ابراز کرد: به نظر می رسد در هرکشوری نوع ژنتیک وتاثیر در بروز بیماری متفاوت است.

وی با اشاره به روش های جلوگیری از پیشرفت بیماری،گفت:کاردرمانی وورزش درمانی در مسیر درمان پارکینسون موثر است و باعث تاثیر روحی مثبت است؛ضمن اینکه اصلاح سبک زندگی نیز بسیار موثر است.
سالاری با بیان اینکه ضربه خوردن،ارتباط با سموم از جمله علل ابتلاست،گفت:میزان شیوع بیماری در مردان بیشتر از زنان است.

سید محسن میرمحمدی نائب رئیس انجمن پارکینسون از برنامه های این انجمن برای حمایت از بیماران پارکینسون خبر دادو گفت:تمرکز فعلی ما شناسایی و ثبت بیماران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha