سه‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 338096

تهران در محاصره آلودگی و آلرژی

آلودگی هوا همزمان با گرده‌افشانی‌های فصل بهار باعث تشدید بیماری‌های قلبی و تنفسی و افزایش حساسیت‌های ناحیه چشم و بینی، حلق و گلو شده است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری،با اینکه انتظار می‌رفت فصل بهار با باران‌ها و هوای خنکش، وضعیت جوی نسبتا مناسبی برای مردم همراه داشته باشد، اما این روزها آلودگی‌ هوای شهر امان مردم را بریده است؛ آن هم درحالی‌که علاوه بر تشدید علائم در بیماری‌های قلبی و تنفسی برخی موارد دیگر ازجمله خارش، سوزش، آبریزش و افزایش حساسیت‌های ناحیه چشم و بینی، حلق و گلو هم این روزها افزایش پیدا کرده است؛ نکته‌ای که به‌گفته متخصصان، ناشی از همزمانی آلودگی‌های اخیر به‌دلیل ورود گردوغبارها به کشور با گرده‌افشانی‌های فصل بهار است که هم بیماری‌های آلرژیک را تشدید کرده و هم بیماری‌های تنفسی.

 تهران در محاصره آلودگی و آلرژی

تشدید بیماری‌های تنفسی به 2دلیل


محمد نجمی، رئیس اداره بیماری‌های تنفسی غیرواگیر وزارت بهداشت به تشدید علائم بیماری‌ها به‌دلیل همزمانی گرده‌افشانی گیاهان و آلودگی‌های اخیر اشاره می‌کند و می‌گوید: «هم‌اکنون زمان گرده‌افشانی گیاهان است و با توجه به آلرژی‌زاهای محیطی که در هوا وجود دارند ما با تشدید بیماری در بیماران مبتلا به آسم مواجهیم. این بیماران معمولا در فصل بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز به همین دلیل با تشدید علائم مواجه و دچار مشکلاتی می‌شوند، اما اکنون علاوه بر این شرایط بحث آلودگی هوا هم مطرح است که این دفعه در زمان غیرمعمول رخ داده و باعث تشدید بروز علائم در بیماران مبتلا به آسم و بیماران مبتلا به انسداد مزمن ریه شده است.»

او درباره اینکه آیا تشدید شدن بیماری به‌دلیل همزمانی گرده‌افشانی‌ها و آلودگی هوا خطرناک است یا با رفع آلودگی‌ها درمان‌پذیر خواهد بود، توضیح می‌دهد: «این شرایط بستگی به میزان تماس و شدت بیماری دارد و اینکه آیا بیماری فرد کنترل شده است یا خیر. فرد مبتلا به آسم و انسداد ریه که تحت درمان قرار دارد اگر به نوع خفیف بیماری مبتلاست در صورت قرار گرفتن در معرض آلودگی‌ها با آسیب چندانی مواجه نمی‌شود، اما اگر بیماری فرد کنترل شده نباشد یا به فرم شدید بیماری مبتلا باشد، در این شرایط و حتی با وجود آلودگی‌های 24ساعته هم در معرض خطر قرار می‌گیرد و احتمال بستری وجود دارد.»

او در پاسخ به این سؤال که برخی حشرات موجود هم می‌توانند همراه این گردوغبار وارد بدن افراد شوند و شرایط خطرناکی را ایجاد کنند، می‌گوید: «اگر میزان این حشرات ریز در هوا زیاد باشد، مانند ذرات آلاینده در استنشاق افراد وارد بدن آنها می‌شود، اما معمولا مژک‌های موجود در مجاری تنفسی این ذرات خارجی را جذب و با حرکت خودشان آنها را دفع می‌کنند.

هر قدر اندازه این ذرات بزرگ‌تر باشد، امکان ورود به مجاری تنفسی کمتر است، معمولا این حشرات سایز بزرگ‌تری نسبت به ذرات آلاینده با قطر 2.5میکرون دارند و در همان بخش‌های ابتدایی تنفسی ما جذب و دفع می‌شوند.» او درباره افزایش یا تشدید بیماری در گروه‌های پرخطر هم می‌گوید: «این موضوعی است که از سوی اورژانس بررسی و به ما اعلام می‌شود.

براساس اخبار اعلام‌شده از سوی آنها در روزهای اخیر میزان مراجعات به اورژانس در 48ساعتی که آلودگی هوا در بیشترین شاخص کیفی خود قرار داشت، افزایش داشته است. هر زمان که میزان آلاینده‌ها در هوا افزایش پیدا می‌کند، این تشدید بیماری‌ها به سرعت رخ می‌دهد؛ به‌ویژه در مواردی که مردم اطلاع کافی درباره میزان آلودگی هوا ندارند، پس از چند ساعت شاهد بروز علائم تنفسی در آنها هستیم.»

او درباره اینکه در مواجهه با این آلایندگی‌ها، بیماری‌های دیگر هم تشدید می‌شود، توضیح می‌دهد: «علائم در بیماران مبتلا به آسم و انسداد ریه عمدتا به‌صورت تنگی نفس، سرفه و خس‌خس سینه بروز می‌کند. همین علائم در مواجهه با این آلاینده‌ها تشدید می‌شود.» به‌گفته این مسئول در وزارت بهداشت، افزایش مصرف دارو در این بیماران به‌دلیل مواجهه با آلودگی هوا اگر به‌صورت خودسرانه صورت بگیرد، خطرناک است: «معمولا داروهای این بیماران برای کنترل بیماری است و اگر با توصیه پزشک میزان مصرف تغییر کند، جای نگرانی نیست.

ما در درمان این بیماری‌ها کورتون استنشاقی تجویز می‌کنیم، مردم تصور می‌کنند با افزایش مصرف آن با عوارضی مواجه می‌شوند، اما دوز استفاده شده در داروهای استنشاقی آنقدر زیاد نیست که در دوره کوتاه‌مدت فرد را با مشکل مواجه کند. جدی‌ترین توصیه ما به این افراد تغییر و افزایش دوز دارو زیرنظر پزشک برای کنترل مجدد بیماری است.»‌

 

ایجاد علائم بیماری‌های خاموش در کودکان


هر چند که در 2سال اخیر به‌دلیل تعطیلی مدارس و وضعیت کرونا کودکان کمتر در محیط‌های خارج از منزل حضور داشتند، اما امسال با انجام واکسیناسیون و بازگشایی مدارس، محدودیت‌هایشان حذف شده است و حالا با وجود آلودگی‌ روزهای اخیر بیشتر در معرض آسیب قرار دارند. احمد طباطبایی، دبیر بورد ریه اطفال در این‌باره به می‌گوید: «فقط ریزگردها نیستند که در تشدید علائم تنفسی نقش دارند. در کنار آنها چیزهای دیگری هم هستند که با چشم دیده نمی‌شوند و می‌توانند منجر به بروز علائم تنفسی در کودکان به‌ویژه مبتلایان به آسم شوند؛ البته هم‌اکنون گرده‌ریزی‌ درختان، گل‌ها و گیاهان در فضای باز هم به این آلودگی‌ها افزوده شده است.»

به‌گفته او در 2سال گذشته کودکان در اوج کرونا ماسک می‌زدند و از خانه بیرون نمی‌آمدند؛ به همین دلیل میزان عفونت‌ها و آلرژی‌های تنفسی بسیار کاهش پیدا کرد، اما امسال بازگشایی مدارس و ورود ریزگردها همزمان با گرده‌افشانی‌های فصل بهار مشکلات تنفسی را افزایش داده است: «البته هنوز با فرم‌های خیلی شدید و حملات تنگی نفس شدید مواجه نشده‌ایم، اما اگر تعداد حملات آسم زیاد شود به‌احتمال زیاد در برخی موارد با فرم‌های شدید هم مواجه می‌شویم.

به همین دلیل توصیه ما به خانواده‌ها رعایت توصیه‌های بهداشتی و جلوگیری از تردد کودکان در فضای باز به جز در موارد ضروری ازجمله رفتن به مدرسه است که در این صورت استفاده از ماسک لازم است.» او در پاسخ به این سؤال که آیا این آلودگی‌ها می‌تواند منجر به بروز یک بیماری جدید در کودکان باشد یا خیر می‌گوید: «آلودگی می‌تواند به‌عنوان عامل شعله‌ور شدن برخی بیماری‌ها در افرادی که تاکنون مشکلی نداشته‌اند، به شمار رود. ممکن است بیماری در فرد با سال‌ها تأخیر بروز پیدا کند، اما آلودگی عاملی باشد تا وی زودتر بیمار شود.»



افزایش انتقال بیماری‌ها در مواجهه با ریزگردها


جعفر جندقی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت هم درباره تشدید برخی بیماری‌ها در مواجهه با آلاینده‌ها به همشهری می‌گوید: «در آلودگی‌ها، ریزگردها می‌توانند انتقال بیماری‌ها را بیشتر کنند؛ چراکه عوامل بیماری‌زا می‌توانند روی آنها بنشینند و افزایش بیماری را رقم بزنند. در این‌باره بیماری‌های تنفسی ازجمله آسم و برونشیت تشدید می‌شود و افراد آسیب‌پذیر مثل کودکان، زنان باردار و سالمندان بیشتر در معرض خطر قرار دارند.»

به‌گفته او، اگر افراد در معرض حجم زیاد گردوغبار و ریزگردها قرار بگیرند، تشدید بیماری‌های قلبی و عروقی و افزایش سکته‌های قلبی و مغزی در آنها رخ می‌دهد و در افراد آسیب‌پذیر، سرگیجه و تاری دید، افزایش عفونت‌های حاد و مزمن در سیستم تنفسی ایجاد می‌شود. او ادامه می‌دهد: «در مواجهه با آلودگی هوا استفاده از ماسک‌های N95 برای جلوگیری از ورود ریزگردها ضرورت دارد.

مردم باید از انجام فعالیت‌های ورزشی در خارج از منزل و مصرف غذاهای چرب، فرآوری شده و فست‌فودها پرهیز کنند. بهترین توصیه استفاده از سبزیجات، میوه، شیر و آب است. در داخل خانه هم بهتر است هوای خانه را تا حد امکان آلوده نکنند و در این‌باره سرخ نکردن مواد غذایی، روشن نکردن شمع و عدم استفاده از جارو می‌تواند مؤثر باشد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha