به گزارش سلامت نیوز، بر اساس آمارهای موجود متاسفانه هر ایرانی 35 تا 55 ساله، حدود پنج دندان دائمی خود را از دست داده است و این نشان دهنده مشکلات مالی شدید مردم است که هزینه مربوط به سلامت دهان و دندان را از سبد خانوار خارج کرده اند و صرفا به کشیدن دندان اقدام کرده اند

بسیاری از خانواده های ایرانی دندانپزشکی را از سبد هزینه های خود خارج کرده اند

دکتر بهنام عباسیان درباره مهمترین مشکلات و چالش های دندانپزشکان افزود: اغلب دیدگاه های سیاستگذاران سلامت در حوزه دندانپزشکی صحیح نیست و در برخی موارد در بین تصویب کنندگان قوانین و سیاستگذاران این حوزه، دندانپزشک حضور ندارد. به همین علت چشم انداز روشنی نسبت به مسائل حوزه دندانپزشکی وجود ندارد و متاسفانه همکاران دندانپزشک امید به آینده را از دست داده اند.

این عضو شورای عالی نظام پزشکی ادامه داد: تا زمانی که سیاستگذاران عرصه سلامت، خدمات دندانپزشکی را  ضروری و درمانی محسوب نکنند، نمی توانند قوانین و سیاست های حمایتی مناسبی برای فعالان این عرصه تصویب کنند. اکنون دندانپزشکی در وزارت بهداشت فقط یک زیرشاخه از دفتر بیماری های وزارت بهداشت است. این وضعیت صحیح نیست.  وقتی چنین جامعه صنفی قوی و مقتدری در حوزه پزشکی وجود دارد که حرف برای گفتن دارد، جایگاه ویژه ای نیز در وزارت بهداشت برای دندانپزشکی داشته باشیم تا بتواند مسائل و مشکلات جامعه دندانپزشکی را پیگیری کند.

وی درباره مشکلات دندانپزشکان جوان توضیح داد: هم اکنون وقتی یک دندانپزشک تازه فارغ التحصیل شده به امید ارائه خدمات به مراکز محروم می رود با چالش های بسیاری مواجه می شود زیرا متاسفانه هنوز زیرساخت های مناسب و لازم در مراکز بهداشتی برای ارائه خدمات دندانپزشکی وجود ندارد و همکاران طرحی که خدماتی نظیر کشیدن دندان شیری یا فلورایدتراپی ارائه می کنند درآمد بسیار ناچیزی دریافت می کنند. همکاران جوان دندانپزشک که در مناطق محروم خدمات می دهند باید بتوانند در  ساعت بعد از ظهر در خارج از سیستم دولتی کار کنند اما متاسفانه به آنها اجازه فعالیت داده نمی‌شود. این جاست که بیش از همه مردم محروم متضرر می شوند. بارها و بارها تاکید داشته ایم که در مناطق محروم باید به دندانپزشکان طرحی اجازه فعالیت در ساعات غیر اداری داده شود. تحقق این امر باعث می شود، مردم آنجا از خدمات این دندانپزشکان بهتر بهره مند شوند و سلامت دهان و دندان مردم ارتقا پیدا کند.

وی افزود: روند کنونی و ممنوعیت فعالیت دندانپزشکان طرحی در مناطق محروم اشتباه است زیرا مردم به هر حال نیازمند خدمات بهداشتی و درمانی دهان و دندان هستند. در بخش دولتی این خدمات بسیار محدود است و با قوانین محدود کننده و اشتباهی که وجود دارد این امکان از مردم مناطق محروم سلب می شود که بتوانند از توانایی ها و خدمات این همکاران در بخش خصوصی بهره مند شوند.

دکتر عباسیان ادامه داد: بر اساس آمارهای موجود متاسفانه هر ایرانی 35 تا 55 ساله، پنج دندان دائمی خود را از دست داده است و این نشان دهنده مشکلات مالی مردم است که هزینه مربوط به سلامت دهان و دندان را از سبد خانوار خارج کرده اند. بر خلاف خدمات پزشکی 90 درصد خدمات دندانپزشکی در بخش خصوصی ارائه می شود و در بخش دولتی این امکان نیست که خدمات مناسب، کافی و با کیفیت دندانپزشکی به مردم ارائه شود. در این شرایط سخت که ما واقعا با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم و سلامت مردم در معرض تهدید است هیچ نوع روزنه امیدی برای حل مشکلات این حوزه نمی‌بینیم.

وی ادامه داد: در حوزه دندانپزشکی حدود 10 سال زمان نیاز است تا در بخش سلامت دهان و دندان به نقطه صفر برسیم یعنی 10 سال زمان نیاز است تا هم در بخش پیشگیری و هم در بخش درمانی فعالیت منسجم و موازی انجام شود تا به سطح قابل قبولی از بهداشت و سلامت دهان و دندان در جامعه برسیم و در بخش درمان نیز سطوح مختلفی از خدمات نیاز است و فقط محدود به خدمات سطحی نیست.

عضو هیئت مدیره جامعه دندانپزشکی ایران گفت: تا زمانی که دولت پیشقدم نشود و حمایت صنعت بیمه از خدمات دندانپزشکی وجود نداشته باشد، رسیدن به نقطه مطلوب خدمات دندانپزشکی در کشور امکان ناپذیر است. متاسفانه به دلیل مشکلات مالی، مردم مجبور شده اند که خدمات مربوط به سلامت دهان و دندان خود را از سبد خانواده هایشان خارج کنند و این جای نگرانی و تاسف دارد. به جایی رسیده ایم که افراد زیادی چون پول ندارند به محض درد دندان به کشیدن دندان اکتفا می کند و توان ترمیم دندان را ندارند. وقتی می بینیم که دختر 14 ساله، زمانی در مناطق محروم به دندانپزشک مراجعه می کند که 6 دندان دائمی خود را از دست داده است این تاسف برانگیز است. همه می دانیم که دندان درد چقدر زجرآور است و این فرد به خاطر اینکه نتوانسته به مرکز استان بیاید یا به هر دلیل دیگر از جمله مضیقه مالی نتوانسته به خدمات حرفه ای دندانپزشکی دستیابی داشته باشد فقط با مراجعه به دندانساز مجبور به کشیدن دندان خود شده است. واقعا چه کسی باید جوابگوی این مشکلات باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha