چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 338146

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،رژیم‌های گیاهی سالم خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد.

کدام رژیم غذایی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد؟

به گزارش ارث، طبق نتایج مطالعه جدید متخصصان دانشگاه هاروارد مصرف غذاهای گیاهی سالم با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است. این تحقیق نقش میوه‌ها، سبزی‌ها، آجیل، قهوه و حبوبات را در پیشگیری از دیابت مشخص کرد.

یکی از محققان این پژوهش اظهار کرد: بررسی نقش تک‌تک غذاها به‌ خاطر اینکه این مواد با هم به عنوان یک الگو مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته، دشوار است اما متابولیت‌های منفرد ناشی از مصرف غذاهای گیاهی غنی از پلی فنل مانند میوه‌ها، سبزی، قهوه و حبوبات همگی با رژیم‌ غذایی سالم گیاهی و کاهش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است.

محققان برای این تحقیق پروفایل‌های متابولیت مربوط به رژیم‌های غذایی مختلف گیاهی را شناسایی کردند. آنان قصد داشتند بررسی کنند که چگونه متابولیت‌های خاص ممکن است بر خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ تاثیر بگذارد. به همین دلیل نمونه‌های پلاسمای خون و رژیم ‌غذایی بیش از ۱۰ هزار نفر را تجزیه و تحلیل کردند و ارتباط بین غذاهای گیاهی سالم و ناسالم را بر اساس بیماری‌های قلبی، سرطان‌های خاص و سایر شرایط از جمله چاقی و فشار خون بالا در نظر گرفتند.

داده‌های متابونومیکس نشان داد رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاه با پروفایل‌های متابولیت منحصر به فرد مرتبط است. این الگوها به‌ طور قابل‌ توجهی بین رژیم‌های غذایی گیاهی سالم و ناسالم متفاوت بود. به‌ طور کلی نمرات پروفایل متابولیت برای رژیم‌های غذایی سالم گیاهی با خطر کمتر بروز دیابت نوع ۲، صرف‌ نظر از عوامل خطر دیابت مانند وزن، مرتبط بود.

محققان گفتند یافته‌های ما از نقش مفید رژیم‌های غذایی گیاهی سالم در پیشگیری از دیابت حمایت و بینش‌های جدیدی را برای تحقیقات آینده ارائه می‌کند اما مطالعات بیشتری برای تایید نقش علت‌ومعلولی آن در ارتباط رژیم‌های غذایی گیاهی و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مورد نیاز است.

نتایج این مطالعه نشان داد شرکت‌کنندگانی که دیابت نوع ۲ داشتند، غذاهای گیاهی سالم کمتری مصرف می‌کردند. همچنین احتمال ابتلا به فشار خون و سطح کلسترول بالا در کنار داشتن سابقه خانوادگی دیابت و فعالیت بدنی کمتر در آنان بیشتر بود.

نتایج این مطالعه در نشریه Diabetologia منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha