به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،محققان اثرات رژیم غذایی یویو را بر سلامت کاردیومتابولیک موش‌ها بررسی کردند.

رژیم غذایی «یویو» ریسک بیماری کاردیومتابولیک را افزایش می دهد

به گزارش مدیکال نیوز، آنها دریافتند که سه چرخه محدودیت کالری باعث کاهش عملکرد قلب و کلیه و افزایش مقاومت به انسولین می‌شود، حتی اگر موش‌ها از نظر ظاهری سالم به نظر برسند.

آنها به این نتیجه رسیدند که رژیم غذایی یویو می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری قلبی متابولیک را افزایش دهد.

رژیم غذایی یویو یا کاهش وزن چرخه‌ای زمانی اتفاق می‌افتد که افراد عمداً حداقل ۵ کیلوگرم را در سه نوبت یا بیشتر از دست بدهند و دوباره به دست آورند.

در حالی که کاهش وزن می‌تواند تأثیر مثبتی بر سلامتی داشته باشد، مطالعات نشان می‌دهد که رژیم غذایی یویو تأثیر منفی بر سلامت قلب و عروق دارد زیرا باعث می‌شود عواملی مانند فشار خون و سطح گلوکز در نوسان باشند.

در مطالعه اخیر، محققان اثرات رژیم غذایی یویو با محدودیت غذایی شدید را در موش‌ها مورد مطالعه قرار دادند.

آنها دریافتند موش‌هایی که تحت رژیم غذایی یویو قرار گرفتند، علیرغم ظاهری سالم، عملکرد قلب و کلیه‌هایشان پس از سه دوره رژیم کاهش یافت.

برای این مطالعه، محققان ۱۶ موش را به دو گروه تقسیم کردند. یک گروه به مدت ۲ هفته با یک رژیم کم کالری ۶۰ درصد تغذیه شدند و پس از آن یک دوره ۳ هفته‌ای بازیابی وزن به مدت سه چرخه برای شبیه سازی رژیم یویو دریافت کردند. گروه دیگر به عنوان گروه کنترل نگهداری شدند.

در طول این مطالعه، محققان عملکرد قلب و کلیه موش‌ها را از طریق سونوگرافی ارزیابی کردند. آنها همچنین حساسیت انسولین را از طریق آزمایش خون ردیابی کردند.

پس از اولین دوره کاهش کالری، موش‌ها ۲۰ درصد از وزن بدن خود را از دست دادند، با این حال، این میزان در طی دوره ۳ هفته‌ای تغذیه مجدد دوباره به دست آمد. سپس موش‌ها ۲۰% و ۱۹% از وزن بدن خود را طی دو دوره بعدی دریافت کالری محدود از دست دادند.

محققان خاطرنشان کردند که در پایان مطالعه، موش‌هایی که رژیم غذایی کم کالری داشتند، ۲۰ تا ۴۰ درصد کاهش در جریان شریان کلیوی و قلبی را تجربه کردند. آنها همچنین مقاومت بیشتری به انسولین داشتند که عامل خطر برای دیابت است.

اما موش‌ها هیچ تغییری در فشار خون یا ضربان قلب نداشتند.

«آلین دی سوزا»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه جرج تاون، گفت: «ما مشاهده کردیم پس از ۳ دوره رژیم غذایی بسیار محدود، قلب خون کمتری دفع می‌کند و این به معنای خون کمتری است که به کلیه می‌رود. بدن بسیار انعطاف پذیر است و تمایل به تنظیم دارد، اما اگر یک وضعیت مزمن باشد، برخی از اندام‌ها می‌توانند توانایی تنظیم را از دست بدهند. این یک توضیح است، ما هنوز باید دلایل دیگری را بررسی کنیم.»

محققان به این نتیجه رسیدند افرادی که به طور عمدی یا ناخواسته در رژیم یویو شرکت می‌کنند ممکن است در معرض خطر ابتلاء به بیماری قلبی متابولیک باشند.

از آنجایی که این تحقیق بر روی موش‌ها و نه انسان‌ها انجام شد، مشخص نیست که آیا نتایج در انسان‌ها نیز صدق می‌کند یا خیر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha