به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در پی بروز آلودگی هوا در تهران و چند شهر دیگر، به سالمندان توصیه کرد که حتی الامکان از تردد در سطح شهر و خارج از منزل خودداری کنند.

توصیه به سالمندان در روزهای غبارآلود/تشدید بیماری های قلبی و ریوی

 احمد دلبری افزود: متأسفانه سال جدید با آلودگی هوا در خیلی از کلان شهرهای کشور مصادف شد و از آنجایی که آلودگی هوا می‌تواند برای سالمندان خطرات بسیار زیادی ایجاد کند، بهتر است که به توصیه‌های بهداشتی در خصوص عدم تردد در سطح شهر و مصرف زیاد مایعات عمل شود.

وی، آلودگی هوا را برای سالمندان، مخاطره آمیز خواند و گفت: منواکسید کربن ناشی از آلودگی هوا، در خون با هموگلوبین ترکیب می‌شود و باعث خواهد شد که اکسیژن کمتری به بافت‌ها، قلب و دیگر اندام‌ها برسد و در سالمندانی که به خصوص سیستم ایمنی ضعیف و مشکلات زمینه‌ای دارند، می‌تواند بیماری‌های جدی به وجود بیاورد که در رأس آنها پنومونی یا ذات الریه است.

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، خطاب به سالمندان توصیه کرد: در روزهایی که با آلودگی هوا مواجه هستیم، با اطلاع از شاخص آلودگی و اعلام رسانه‌ها نسبت به میزان و شدت آلودگی، حتماً ممنوعیت تردد در سطح شهر را رعایت کنند.

دلبری در عین حال تاکید کرد: اگر سالمندی سابقه بیماری‌های قلبی و ریوی دارد و مجبور به تردد در فضای بیرون از منزل است، حتماً داروهای خود و اسپری دارویی خود را همراه داشته باشد تا در صورت لزوم بتواند سریعاً استفاده کند. ضمن آنکه برای تردد از وسایل نقلیه عمومی استفاده کند و در صورتی که از وسیله شخصی استفاده می‌کند، حتماً شیشه خودرو بالا باشد و کمتر در معرض هوای آلوده قرار بگیرد.

وی افزود: سالمندان در این روزها، سعی کنند که درها و پنجره‌های منزل بسته باشد و از غذای سبک و کم حجم و همچنین شیر استفاده کنند و اگر بر اساس تجویز پزشک متخصص، محدودیت مصرف مایعات ندارند، حتماً روزی تقریباً دو لیتر مایعات شامل آب، آب میوه، چای کم رنگ و شیر مصرف کنند.

این استاد دانشگاه همچنین تصریح کرد: سالمندان از ورزش کردن در فضای باز و حتی پارک‌ها، خودداری کنند و برای انجام حرکات ورزشی، از مکان‌های سربسته استفاده کرده و حتی الامکان از تردد در خارج از منزل بپرهیزند.

دلبری افزود: اگر شرایط هوای منطقه مسکونی سالمندان به لحاظ کیفیت هوا، مناسب نیست، در صورت امکان برای مدتی، محل اقامت و سکونت خود را به محل‌های مناسب منتقل کنند، چرا که خطر آلودگی هوا برای سالمندان بسیار جدی تر از دیگر گروه‌های سنی است و می‌تواند با بیماری‌های جدی قلبی و ریوی همراه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha