به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،تحقیقات جدید نشان می دهد که "کلسترول خوب" ممکن است با افزایش سن در سلامت مغز نقش داشته باشد.

کلسترول خوب به کاهش خطر آلزایمر کمک می کند

به گزارش هلث لاین، کلسترول HDL که اغلب به عنوان "کلسترول خوب" در نظر گرفته می‌شود به پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند. با این حال، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ممکن است در سلامت مغز نیز نقش داشته باشد.

در مقابل کلسترول بد LDL نیز وجود دارد که می‌تواند خطر گرفتگی عروق، حمله قلبی و سکته را در صورت بالابودن افزایش دهد.

اما کلسترول خوب HDL با حمل کلسترول به کبد برای دفع، از بدن محافظت می‌کند.

با این حال، گروهی از محققان می‌گویند HDL ممکن است با کاهش خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر، نقش مهمی در سلامت مغز داشته باشد.

میزان بیشتر HDL در مغز با عملکرد شناختی بهتر و میزان بالاتر پپتیدی موسوم به آمیلوئید بتا ۴۲ مرتبط است.

در این مطالعه، محققان دانشگاه کالیفرنیا ۱۸۰ بزرگسال سالم ۶۰ ساله و بالاتر با میانگین سنی کمتر از ۷۷ سال را مورد مطالعه قرار دادند.

به منظور شمارش و اندازه گیری اندازه ذرات HDL در پلاسمای خون و مایع مغزی نخاعی شرکت کنندگان در مطالعه، از تکنیکی به نام تحرک یون استفاده کردند.

علاوه بر این، ۱۴۱ نفر نیز در مجموعه‌ای از تست‌های شناختی شرکت کردند. سپس تیم تحقیق نتایج را تجزیه و تحلیل کرد.

دکتر «حسین یاسین»، سرپرست تیم تحقیق، گفت: «افراد با سطوح بیشتری از ذرات کوچک HDL در مغز در تست‌های شناختی بهتر عمل کردند و پلاک‌های آمیلوئید کمتری داشتند.»

همچنین وجود تعداد بیشتری از ذرات کوچک HDL نیز با سطوح بالاتر پپتیدی موسوم به آمیلوئید-بتا ۴۲ همراه بود.

آمیلوئید بتا ۴۲ می‌تواند به بروز بیماری آلزایمر کمک کند چراکه به شکل نامناسبی به سلول‌های مغزی چسبیده و پلاک ایجاد می‌کند.

یاسین گفت: «نتیجه یافته‌های آنها این است که مکانیسم‌هایی که تشکیل HDL کوچک در مغز را ترویج می‌کنند می‌توانند در پیشگیری از بیماری آلزایمر نقش داشته باشند.»

دانشمندان می‌گویند که داروهایی که فعالیت HDL را هدف قرار می‌دهند ممکن است به پیشگیری از بیماری آلزایمر کمک کنند. چندین دارو در حال حاضر تحت بررسی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha