صعود قیمت جهانی مواد غذایی، بحران آب در ایران و تورم بالا، بازار مواد غذایی و سلامت مردم ایران را تهدید می‌کند

تورم بحرانی غذا در ایران / هشدار نسبت به افزایش سوءتغذیه در ایران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید،  فقط ۱۷ درصد کارگران روزی دو وعده میوه می‌خورند. این بخشی از گزارش وزارت بهداشت درباره وضعیت تغذیه و بیماری کارگران ایرانی است. این وزارتخانه گزارش‌های متعددی درباره افزایش فقر غذایی اقشار آسیب‌پذیر منتشر کرده و نسبت به گسترش سوءتغذیه هشدار داده است.

وضعیت سلامتی کارگران در خطر است


بر اساس پیمایش ملی که وزارت بهداشت انجام داده، ۱.۴ میلیون از کارگران کشور مصرف‌کننده هر روزه سیگار بوده‌اند و حدود ۱۷ درصد از کارگران در روز دو وعده میوه مصرف کرده و مابقی وضعیت چندان جالبی در مصرف میوه نداشته‌اند. طبق این آمار ۵.۸ میلیون نفر از کارگران ایرانی معادل ۴۲ درصد پایین‌ترین تحرک جسمانی را داشته‌اند.
گزارش وزارت بهداشت نشان می‌دهد ۳‌.۶ میلیون کارگر ایرانی معادل ۲۶ درصد از آنان فشارخون داشته‌اند، حدود ۱.۵ میلیون کارگر معادل ۱۱ درصد دچار مرض قند (دیابت)، حدود ۳.۱ میلیون نفر معادل ۲۳ درصد دارای کلسترول بالا و ۴۸ درصد از کارگران نیز ابزار کار مناسب نداشته‌ و سلامتی آنان در خطر بوده است.
همچنین زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت سال گذشته بارها نسبت به افزایش ناامنی غذایی به ویژه درباره طبقات محروم هشدار داده است.
او در مصاحبه‌هایی که با ایلنا و ایسنا داشت، تاکید کرده بود که افزایش ناامنی غذایی که به ویژه در مناطق محروم کشور مشاهده شده است، منجر به افزایش شیوع سوءتغذیه کودکان زیر پنج سال و دیگر گروه‌های آسیب‌پذیر تغذیه‌ای مانند مادران باردار و نوجوانان، کمبود ریزمغذی‌ها مانند کمبود آهن، روی، ویتامین آ و کمبود دریافت مواد پروتئینی که شواهد کمبود آن همیشه در کشور وجود داشته است، خواهد شد.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین گفته بود به دلیل تحریم‌های اقتصادی، مشکلاتی که در واردات و صادرات مواد غذایی در کشور وجود دارد، افزایش قیمت مواد غذایی و گرانی‌ها همگی دست به دست هم داده‌اند که خطر ناامنی غذایی در کشور مخصوصا در اقشار کم درآمد و دهک‌های درآمدی پایین افزایش داشته باشد.
عبداللهی گفت: وضعیت چند استان کم برخوردار کشور از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی و خوزستان به لحاظ امنیت غذایی نامطلوب‌تر است و درحال حاضر بدی تغذیه در استان‌های محروم موجب شده است که شیوع سوءتغذیه کودکان زیر پنج سال خود را به صورت لاغری، کم وزنی، کوتاه قدی نشان بدهد. همچنین شواهدی نیز وجود دارد که در برخی از استان‌ها همزمان با کرونا و تورم، میزان سوءتغذیه نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است. برای مثال پیش از سال ۹۹ یعنی قبل از شیوع کرونا، میزان لاغری که یکی از شاخص‌های سوءتغذیه کودکان است در سیستان و بلوچستان درحدود شش یا هفت درصد بوده است اما این رقم در سال گذشته به حدود ۱۲ درصد رسید. در استان خراسان جنوبی این میزان در سال ۹۶ که کرونا شیوع پیدا نکرده بود و خشکسالی و قیمت مواد غذایی نیز به این اندازه نبود، در حدود ۵ درصد بوده است که درحال حاضر به ۸ درصد رسیده است.

تورم بحرانی غذا در ایران


این اتفاقات در حالی رخ می دهد که تورم نقطه ای مواد غذایی در بازار ایران سال گذشته از ۶۰ درصد عبور کرد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بحرانی شدن قیمت مواد غذایی خبر داد.
مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تابستان سال گذشته گزارش داد که هرگاه تورم ماهانه قیمت کالاها از ماهانه ۲ درصد و سالانه ۲۴ درصد تجاوز کند، تورم به نقطه بحرانی رسیده و این مرحله، مرحله‌ ای است که نشان می‌ دهد قیمت‌ ها از کنترل خارج شده ‌و آماده جهش‌ های تورمی است.
این در حالی است که دولت حسن روحانی تلاش کرده بود با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی جهش قیمت در بازار مواد غذایی را مهار کند اما این سیاست چندان موثر نیفتاد و گزارش های مرکز آمار از متوسط قیمت مواد غذایی نشان می دهد که از فروردین سال ۹۶ تا بهمن سال ۱۴۰۰ قیمت اقلام اصلی غذا در ایران بیشتر از ۳ برابر شده است.
در مقابل رقم پایه دستمزد کارگران از آن زمان تاکنون فقط ۲.۸ برابر رشد داشته و در واقع رشد دستمزد از رشد قیمت غذا عقب افتاده است.
همچنین گزارش‌های متعدد حاکی از آن است که سرانه مصرف انواع مواد غذایی ایرانیان کاهش قابل ملاحظه داشته است.
چندی پیش منصور پوریان، رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور در برنامه ای تلویزیونی اعلام کرد که مصرف گوشت قرمز در ایران نصف شده و از یک میلیون تن در سال به ۵۰۰ هزار تن رسیده است.
گزارش دیگری از موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد که سرانه مصرف برنج از سال ۹۰ تا ۹۹ حدود ۱۱ کیلوگرم کاهش داشته و از ۴۴ کیلوگرم در سال ۹۰ به ۳۳ کیلوگرم در سال ۹۹ رسیده است.
وزارت بهداشت هم گزارش داده است که سرانه مصرف لبنیات از ۹۰ کیلوگرم در سال ۹۰ به ۷۰ کیلوگرم در سال ۱۴۰۰ کاهش داشته و به حدود نصف میانگین سرانه مصرف لبنیات در جهان سقوط کرده است.

صعود قیمت مواد غذایی در بازار جهانی


با تمام این شرایط به نظر می‌رسد که وضعیت بازار مواد غذایی روزهای سخت‌تری پیش رو دارد. جنگ روسیه و اوکراین دو غول غذا، قیمت مواد غذایی را در بازار جهان به شدت افزایش داده‌اند.
بر اساس گزارش فائو، روسیه و اوکراین نقش مهمی در تولید و عرضه جهانی غذا دارند. روسیه بزرگترین صادرکننده گندم در جهان است و اوکراین پنجمین صادرکننده بزرگ گندم است.
این دو کشور تامین کننده ۱۹ درصد جو، ۱۴ درصد گندم و ۴ درصد ذرت هستند که بیش از یک سوم صادرات جهانی غلات را تشکیل می دهد. آنها همچنین تامین کنندگان اصلی کلزا هستند و ۵۲ درصد از بازار صادرات روغن آفتابگردان جهان را به خود اختصاص داده اند.
همچنین روسیه به عنوان تولیدکننده اصلی کود کشاورزی شناخته می شود و جنگ دو کشور زنجیره تولید و حمل و نقل غذا را با اختلال مواجه کرده است.
قیمت مواد غذایی که از نیمه دوم سال ۲۰۲۰ در حال افزایش بود، در فوریه ۲۰۲۲ به دلیل تقاضای بالا، هزینه های ورودی و حمل و نقل و اختلالات بندری به بالاترین حد خود رسیده است.
به عنوان مثال، قیمت جهانی گندم و جو در طول سال ۲۰۲۱ حدود ۳۱ درصد افزایش داشت و قیمت روغن کلزا و روغن آفتابگردان بیش از ۶۰ درصد رشد کرده است.
در ایران اما مشکلات مضاعف است. تحریم سنگین اقتصاد ایران همچنان ادامه دارد و مذاکرات وین متوقف شده است. از آن سمت کسری بودجه و سیر صعودی تورم مواد غذایی ادامه دارد و بحران آب تولید کشاورزی در بسیاری از قطب‌های کشاورزی ایران با مشکل مواجه کرده است. به عنوان مثال خوزستان و فارس به عنوان دو قطب بزرگ تولید گندم درگیر بحران آب هستند و پارسال تولید گندم کشور حدود ۳۰ درصد و در برخی مناطق تا ۵۰ درصد افت داشت.
حالا وضعیت بحران آب ادامه‌دار شده است و وزارت نیرو گزارش داده که حدود نیمی از سدهای کشور خالی هستند و مجموعه این شرایط چشم‌انداز بازار غذا در ایران را نگران‌کننده‌تر می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha