شنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 338297

در ۵ آوریل ۲۰۲۲، سازمان بهداشت جهانی از ۱۰ مورد ابتلا به هپاتیت حاد شدید با علت ناشناخته در کودکان زیر ۱۰ سال در سراسر اسکاتلند مرکزی مطلع و تا ۸ آوریل، ۷۴ مورد در بریتانیا نیز شناسایی شد.

شیوع هپاتیت ناشناخته در برخی کشورها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، به گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، پس از آزمایش‌های آزمایشگاهی ویروس‌های هپاتیت A، B، C، E و D  حذف شده‌اند و تحقیقات بیشتر برای درک علت شناسی این موارد ابتلا ادامه دارد. با توجه به افزایش موارد گزارش شده در یک ماه گذشته و افزایش فعالیت‌ها برای جستجوی موارد جدید، احتمالا موارد بیشتری در روزهای آینده گزارش می‌شود.

در ۵ آوریل ۲۰۲۲، در سراسر اسکاتلند مرکزی، ۱۰ مورد هپاتیت حاد شدید با علت ناشناخته در کودکان خردسال که قبلا سالم بودند (محدوده سنی، ۱۱ ماه تا پنج سال) به WHO اطلاع داده شد. از این ۱۰ مورد، علائم ۹ مورد در مارس ۲۰۲۲ و یک مورد نیز در ژانویه ۲۰۲۲ شروع شد. علائم شامل زردی، اسهال، استفراغ و درد شکم بود. همه ۱۰ مورد هنگام بستری شدن در بیمارستان شناسایی شدند.

از ۸ آوریل ۲۰۲۲، با تحقیقات بیشتر در سراسر بریتانیا مجموعا ۷۴ مورد ابتلا شناسایی شدند. سندرم بالینی در موارد شناسایی شده مربوط به هپاتیت حاد با افزایش قابل‌توجه آنزیم‌های کبدی، اغلب همراه با زردی، گاهی اوقات با علائم گوارشی در کودکان تا ۱۰ سال است. در برخی موارد نیاز به انتقال به واحدهای تخصصی کبد کودکان بوده و ۶ کودک تحت پیوند کبد قرار گرفته‌اند و تا ۱۱ آوریل، هیچ مورد مرگی در میان این موارد گزارش نشده است.

آزمایش‌های آزمایشگاهی امکان وجود ویروس‌های هپاتیت نوع  A، B، C، E  و D را در این موارد رد کرده است، در حالی که سندرم حاد تنفسی سارس-کوو-۲ (SARS-CoV-۲) و یا آدنوویروس در موارد متعددی شناسایی شده‌اند.

بریتانیا اخیرا افزایش فعالیت آدنوویروس را مشاهده کرده است که همراه با سارس-کو-۲ در گردش است، اگرچه نقش این ویروس‌ها در مکانیسم توسعه بیماری هنوز مشخص نیست. به طور کلی، علت موارد هپاتیت فعلی هنوز ناشناخته است و تحت بررسی فعال باقی است و خطر اپیدمیولوژیک دیگری غیر از سفرهای بین‌المللی تا به امروز شناسایی نشده است. آزمایش‌های آزمایشگاهی برای وجود عفونت‌های دیگر، مواد شیمیایی و سموم برای موارد شناسایی شده در حال انجام است.

پس از اطلاعیه بریتانیا، کمتر از پنج مورد در ایرلند گزارش شده است، تحقیقات بیشتر در مورد آن‌ها ادامه دارد.

علاوه بر این، سه مورد تایید شده هپاتیت حاد با علت ناشناخته در کودکان (محدوده سنی ۲۲ ماهه تا ۱۳ ساله) در اسپانیا گزارش شده است و مقامات ملی در حال حاضر  این موارد را بررسی می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha