به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،تحقیقات جدید نشان می‌دهد چاقی احتمال نارسایی قلبی در میان زنان مسن‌تر، به‌ویژه آن‌هایی که دیرتر از زمان معمول یائسه می‌شوند، افزایش می‌دهد.

افزایش ریسک نارسایی قلبی در زنان مسن چاق

به گزارش هلث دی نیوز، بر اساس این مطالعه، زنانی که در ۵۵ سالگی یا بعد از آن وارد دوره یائسگی شدند، در معرض بیشترین خطر قرار داشتند.

دکتر «ایمو ابونگ»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کالیفرنیا، گفت: «ما انتظار داشتیم که تأثیر چاقی بر خطر نارسایی قلبی در میان زنانی که یائسگی زودرس داشته اند، بیشتر باشد. اما این چنین نبود.»

وی در ادامه افزود: «اثرات مضر چاقی بر خطر نارسایی قلبی در میان زنانی که یائسگی دیررس را تجربه کردند، بیشترین میزان را داشت.»

به گفته انجمن قلب آمریکا، نارسایی قلبی به این معنی است که قلب نمی‌تواند خون و اکسیژن کافی را پمپاژ کند تا اندام‌های بدن بتوانند به خوبی کار کنند.

یائسگی معمولاً بین سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی شروع می‌شود، اما برخی از مطالعات قبلی نشان داده اند که میانگین سنی در شش دهه گذشته ۱.۵ سال افزایش یافته است.

نرخ یائسگی دیررس کمی بیش از ۱۴ درصد و میزان یائسگی زودرس (قبل از ۴۵ سالگی) حدود ۱۳ درصد است.

تغییرات هورمونی که با قطع عادت ماهیانه رخ می‌دهد می‌تواند بر قلب تأثیر بگذارد. تحقیقات قبلی نشان داده است که یائسگی زودرس خطر نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد، اما مشخص نبود که یائسگی دیررس چه تاثیری بر خطر نارسایی قلبی دارد.

برای یافتن این موضوع، محققان داده‌های نزدیک به ۴۵۰۰ زن مسن آمریکایی را در یک مطالعه طولانی مدت تجزیه و تحلیل کردند. شرکت کنندگان پس از میانگین ۱۶.۵ سال تحت نظر بودن، زمانی که به طور میانگین حدود ۶۴ سال داشتند، از نظر بیماری قلبی مورد ارزیابی قرار گرفتند. در طول دوره پیگیری، حدود ۹۰۰ نفر دچار نارسایی قلبی شدند که منجر به بستری شدن در بیمارستان یا مرگ شد.

محققان ارتباط قابل توجهی بین خطر نارسایی قلبی و سن در یائسگی، شاخص توده بدنی و اندازه دور کمر پیدا کردند.

به ازای هر ۶ نمره افزایش در شاخص توده بدنی، خطر ابتلا به نارسایی قلبی برای زنان در گروه یائسگی زودرس ۳۹ درصد، برای زنانی که بین ۴۵ تا ۴۹ سال یائسگی را تجربه کرده بودند ۳۳ درصد، و در گروه یائسگی دیررس دو برابر افزایش یافت.

شاخص توده بدنی بالاتر با افزایش خطر نارسایی قلبی در زنانی که بین ۵۰ تا ۵۴ سالگی به یائسگی رسیده بودند ارتباطی نداشت.

همچنین، به ازای هر ۱۵ سانتیمتر افزایش دور کمر، خطر ابتلا به نارسایی قلبی در زنان در گروه یائسگی دیررس تقریباً سه برابر می‌شود.

بر اساس این مطالعه، دور کمر خطر نارسایی قلبی را برای زنان دیگر گروه‌های سنی یائسگی افزایش نمی‌دهد.

به گفته محققان، این یافته‌ها ممکن است هنگام غربالگری زنان یائسه از نظر نارسایی قلبی و مشاوره آنها در مورد پیشگیری مفید باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha