سلامت نیوز: یك فوق تخصص روانپزشكی كودكان و نوجوانان در یزد گفت: دیدن برنامه‌ های خشن و ترسناك منجر به کابوس های شبانه کودکان می شود.

به گزارش سلامت نیوز، یك فوق تخصص روانپزشكی كودكان و نوجوانان، علت بروز كابوس در كودكان را قرار گرفتن آن ها در یك محیط و یا شرایط اضطراب آور، بیماری و وجود درد در كودك، هیجان‌های بیش از اندازه، دیدن برنامه‌ های خشن  و ترسناك از تلویزیون و حتی بی‌توجهی پدر و مادر به كودك دانست.

 دكتر محمدرضا صدرعاملی با بیان این که، كودكان اغلب از سن ۳ سالگی درگیر كابوس های شبانه می‌شوند و این كابوس ها در سن 4 تا 6 سالگی به اوج خود می‌رسد، گفت: این در حالی است كه سن شروع كابوس های شبانه در دختران دیرتر از پسرها است و کودکان نگران، بیشتر با بروز كابوس‌های شبانه روبرو می شوند.

وی خاطرنشان کرد: پدر و مادر در صورت برخورد با چنین موقعیت‌هایی باید ابتدا كودك را از خواب بیدار کنند و سعی كنند او را آرام كرده و او را از این که در جای امنی قرار دارد مطمئن کنند.

به گفته این روانپزشک، لازم نیست پدر و مادر، بی درنگ درباره كابوس با كودك گفت و گو کنند.

دكتر صدر عاملی برای پیشگیری از دیدن كابوس در كودكان توصیه كرد: كودكان برای رهایی از كابوس های شبانه باید پیش از خواب از شرایط آرام و به دور از اضطراب برخوردار باشند و از تماشای فیلم‌ های ترسناك، خواندن داستان های ترسناك و فعالیت بدنی زیاد پیش از خواب پرهیز كنند.

 این روانپزشك تصریح کرد: بهتر است در طول روز درباره مشكلات و نگرانی‌های كودك با او گفت و گو كنیم تا زمینه اصلی ناراحتی او را بیابیم. سعی كنیم دوراندیش باشیم و در صورتی كه كودك فعالیت جدیدی را آغاز می‌كند، از پیش او را برای پذیرش این فعالیت آماده كنیم تا در اثر نگرانی ناشی از یك فعالیت جدید، درگیر كابوس‌های شبانه نشود.

وی درباره تداوم و تكرار شدن كابوس‌ها نیز گفت: اگر در كودك به طور مداوم و تكراری، كابوس های شبانه‌ ایجاد شود به علت ترس و نگرانی‌های عمده‌ای است كه باید زیر نظر پزشك ارزیابی شوند تا زمینه این علائم مشخص شده و از سوی پزشك تحت درمان قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha