یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۵
کد خبر: 338318

در حالی که همیشه حفظ سلامت قلب، ریه ها و مغز شرط سلامت بدن عنوان می شود اما به جرأت باید گفت این وظیفه سنگین بر دوش روده هاست.

روده، مغز دوم تان است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس به نقل از axios، محققان معتقدند که 70 درصد سیستم ایمنی بدن در ناحیه شکم قرار دارد. شما آن چیزی هستید که می خورید و به عبارتی، روده های سالم، هم جسم و هم روح را از بیمار شدن نجات می دهد. روده سالم مملو از سلول های ایمنی و باکتری های مفیدی است که با انواع ویروس ها، قارچ ها و باکتری های مضر مقابله می کنند. اما در مقابل، روده های ناسالم منجر به بروز انواع عفونت ها شده و حتی مانع از توانایی بدن در مبارزه با سرطان می شود.

شاید باور آن دشوار باشد اما روده ها هم به اندازه طناب نخاعی دارای رشته های عصبی بوده و ارتباط مستقیم با مغز دارند. این بدان معناست که مصرف غذاهای نامناسب باعث اضطراب و افسردگی و در مقابل، نابودی سلامت ذهن می شود که در نهایت منجر به بروز مشکل برای روده ها می شود.

روده ای که سلامت خود را از دست داده باشد و سیستم ایمنی ضعیف باعث بروز التهاب در بدن شده و به مفاصل و ماهیچه هایتان آسیب می رساند.

اهمیت روده ها در حفظ سلامت بدن تا اندازه ای است که می توان آن را مغز دوم نامید. نه تنها میلیون ها باکتری در روده موادمغذی را از غذاهایی که می خورید استخراج کرده و تحویل بدن می دهند، بلکه پایانه های عصبی هم با مغز و هم هورمون های بدن ارتباط دارد تا مغز شما را با حس خوب بودن تنظیم کند.
چگونه باید مراقب روده ها بود؟

مراقب آنچه می خورید و زمانی که می خورید، باشید. سعی کنید باکتری های خوب داخل روده هایتان را حفظ کنید و آنها را با خوردن غذاهای سرشار از فیبر، انواع میوه ها و سبزیجات، غلات، پروتئین و ادویه ها فعال نگه دارید. از خوردن غذاهای فرآوری شده مانند چیپس سیب زمینی و نوشابه های گازدار خودداری کنید.

روده براساس ساعت بیولوژیکی بدن فعالیت می کند بنابراین غذا خوردن رأس یک ساعت مشخص هضم غذا را بهبود می بخشد. برای سلامت روده ها، پروبیوتیک ها را به رژیم غذایی خود بیافزایید. بهترین چیزی که می توانید برای سلامت روده بخورید، ماست غیرپاستوریزه است.

این ماست ها نه تنها باکتری های مفید خود را وارد بدن شما می کند، بلکه از باکتری های مفید موجود در روده هم محافظت می کند. علاوه بر این، غذاهای تخمیر شده مانند خیارشور و ترشی کلم نیز باعث به روده ها جلا می دهد.
به اندازه کافی بخوابید چرا که روده ها هم نیاز به استراحت دارند. همچنین ورزش را فراموش نکنید؛ تحرک داشتن کلید فعالیت روده هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha