نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد:داشتن یک رژیم غذایی گیاهی سالم و مصرف کنترل شده گوشت قرمز ممکن است به افراد در جلوگیری از دیابت نوع دو کمک کند.

کاهش مصرف گوشت در کنترل دیابت موثر است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، مطالعات پیشین نشان دهنده اهمیت رژیم غذایی و به ویژه مصرف کربوهیدرات و قند در کنترل دیابت بود، اما مطالعات جدید نشان می دهد مصرف گوشت و کنترل دریافت این ماده نیز در پیشگیری از دیابت نقش دارد.

در این میان غذاهای سالم گیاهی شامل میوه ها، سبزیجات، آجیل، قهوه/چای، روغن های گیاهی و حبوبات بوده و غذاهای گیاهی نا سالم شامل غلات تصفیه شده، آب میوه صنعتی، سیب زمینی، نوشیدنی های شیرین شده با شکر و شیرینی ها و دسرها هستند.

محققان در این رابطه می گویند: یافته‌ های ما از نقش مفید کاهش مصرف گوشت قرمز و رژیم‌ های غذایی گیاهی سالم در پیشگیری از دیابت حمایت کرده و بینش جدیدی برای تحقیقات آینده ارائه می ‌کند.

برای این مطالعه، محققان داده‌های بیش از ۱۰ هزار و ۶۰۰ شرکت ‌کننده را در سه مطالعه بلند مدت تجزیه و تحلیل کردند. بیشتر این افراد سفیدپوست و میانسال و با میانگین سنی ۵۴ سال بودند.  این افراد به طور متوسط دارای شاخص توده بدنی  25.6 بودند که اضافه وزن در نظر گرفته می شود. شاخص توده بدنی، تخمینی از میزان چربی بدن بر اساس قد و وزن است.

بر اساس این گزارش، افرادی که احتمال ابتلا به فشار خون و کلسترول بالا، مصرف داروهای فشار خون و کلسترول، فعالیت کمتر و سابقه خانوادگی دیابت در افرادی که میانگین شاخص توده بدنی بالاتری داشتند، بیشتر بود.

برای بررسی دقیق موضوع فوق، شرکت ‌کنندگان همراه با تکمیل پرسش ‌نامه ‌هایی در مورد عادات غذایی خود، نمونه ‌های خونی را ارائه کردند که از نظر متابولیت‌ های مرتبط با رژیم غذایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. متابولیت ها زمانی تولید می شوند که بدن غذا، دارو، مواد شیمیایی یا بافت خود را برای تولید انرژی تجزیه می کند.


محققان خاطر نشان می کنند : متابولیت ‌های منفرد ناشی از مصرف غذاهای گیاهی غنی از پلی‌ فنل مانند میوه‌ ها، سبزیجات، قهوه و حبوبات همگی با یک گیاه سالم مرتبط هستند. فرانک هو استاد دانشگاه هاروارد و از پژوهشگران ارشد این مطالعه، درباره موضوع فوق گفت: یافته‌های ما در مورد متابولیت‌های میانی جالب است، اما مطالعات بیشتری برای تأیید نقش علت و معلولی آنها در ارتباط رژیم‌های غذایی گیاهی و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مورد نیاز است.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Diabetologia منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha